
Miasto stołeczne Warszawa pozyskała dofinansowanie oraz pożyczkę na zakup 12 autobusów niskoemisyjnych. Projekt został dofinansowany ze środków europejskich w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności oraz środków krajowych Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu priorytetowego nr 6.3 „Zielony Transport Publiczny”
Każdy z elektryków może zabrać na pokład do 120 pasażerów. Będą to pojazdy w najwyższym standardzie, obowiązującym w Warszawskim Transporcie Publicznym – niskopodłogowe, z klimatyzacją, elektronicznym systemem informacji pasażerskiej, miejscem dla wózków, rampą i blokadą alkoholową. Wyposażone zostaną również w udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami, jak przyciski (w tym opisane alfabetem Braille’a) informujące kierowcę o potrzebie rozłożenia rampy dla wózków inwalidzkich i użycia tzw. przyklęku, czyli pochylenia autobusu na prawą stronę.
Nowością jest zastosowany po raz pierwszy w warszawskich autobusach radarowy system informowania kierowców o martwym polu z prawej strony pojazdu oraz przed pojazdem. System ten jest jednym z elementów pakietu zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS). Jego zadaniem jest m.in. wspomaganie kierowcy przy ruszaniu i ostrzeganie o ewentualnych przeszkodach przed autobusem oraz o możliwej kolizji z pieszymi czy rowerzystami znajdującymi się lub poruszającymi z prawej strony pojazdu. Pozostałe komponenty ADAS poprawiające bezpieczeństwo służą wspomaganiu przy cofaniu oraz ostrzeganiu w przypadku przekroczenia dopuszczalnej prędkości pojazdu.
Dotacja oraz pożyczka
Koszt zakupu 12 autobusów i wyszkolenia co najmniej 10 kierowców posiadających uprawnienia instruktora oraz 15 pracowników zaplecza technicznego w zakresie obsługi pojazdów określono na ponad 50 mln zł. Z miejskiego budżetu będzie pochodziło ok. 9,5 mln zł, pozostała część to dotacja i pożyczka. Bezzwrotna dotacja wyniesie 17,28 mln zł i pokryje ponad 33 proc. kosztów zakupu pojazdów. Na pozostałą część miasto zaciągnie preferencyjnie oprocentowaną pożyczkę w kwocie 24,40 mln zł.
Projekt jest realizowany przez Zarząd Transportu Miejskiego. Podpisanie umowy z dostawcą nastąpiło w grudniu 2023 r. W styczniu zakończyły się odbiory techniczne i weryfikacja zgodności pierwszego pojazdu ze Specyfikacją Warunków Zamówienia pierwszego autobusu, a pozostałe 11 sztuk producent dostarczy do 29 kwietnia 2025 roku. Autobusy będą własnością m.st. Warszawy i zostaną wydzierżawione miejskiemu operatorowi czyli Miejskim Zakładom Autobusowym. MZA zajmą się ich obsługą. Zakończenie rzeczowej realizacji projektu jest zaplanowane wraz z końcem II kwartału 2025 r. po zarejestrowaniu i wprowadzeniu do eksploatacji wszystkich zakupionych pojazdów.
Dzięki zeroemisyjnym autobusom największe efekty ekologiczne można osiągnąć na trasach przebiegających przez obszary o charakterze zabudowy śródmiejskiej, gdzie jest największy ruch i konieczne jest ograniczenie emisji spalin.
Nowe autobusy pozwolą na wycofanie z ruchu 12 najstarszych przegubowców z silnikami diesla.
Tytuł projektu: „Zakup 12 autobusów niskoemisyjnych dla m.st. Warszawy”
Wartość projektu: 51 276 240,00 zł
Wkład m.st. Warszawy: 9 588 240,00 zł
Wartość dofinansowania z NFOŚiGW (pożyczka i dotacja): 41 688 000,00 zł, w tym:
- Wartość Dotacji: 17 280 000,00 zł
- Wartość Pożyczki: 24 408 000,00 zł
Beneficjent: Miasto Stołeczne Warszawa
Jednostka realizująca projekt: Zarząd Transportu Miejskiego
