Druga linia metra – odcinek zachodni (Wola i Bemowo) – ZTM Warszawa

Druga linia metra – odcinek zachodni (Wola i Bemowo)

Wejście na stację metra Bemowo

Dwie stacje metra leżące na styku Woli Bemowa – Ulrychów i Bemowo zostały oddane do użytku 30 czerwca 2022 roku.

W piątek, 30 czerwca 2022 roku mieszkańcy Warszawy zyskali 2,5-kilometrowy odcinek drugiej linii metra z dwiema stacjami – Ulrychów i Bemowo. Podróż podziemną koleją z obecnie ostatniej zachodniej stacji do Śródmieścia zajmuje 12 minut, a pokonanie całej dostępnej trasy z Bemowa na Targówek – około pół godziny.

Wolska stacja Ulrychów położona jest pod ul. Górczewską w rejonie Białowiejskiej, a stacja Bemowo – pod ul. Górczewską po wschodniej stronie Powstańców Śląskich.

Stacja Ulrychów mierzy 160 metrów i ma kubaturę 60 272 metrów sześciennych. Jej ściany zatorowe są wykonane z patynowanej miedzi, które z czasem – w wyniku naturalnego utleniania – będą zmieniać kolor.

Wymiary przystanku Bemowo to odpowiednio 459 metrów i 224 586 metrów sześciennych. Ściany zbudowano ze stali kortenowskiej. One także z upływem czasu będą „dojrzewać” i nabierać rdzawej barwy.

Na nowy odcinek składa się dodatkowo wentylatornia szlakowa, a za stacją Bemowo powstały tory odstawcze, którymi po kolejnym etapie prac pociągi będą jeździły w kierunku Karolina.

W rejonie nowo wybudowanych stacji posadzono ponad 300 drzew – brzozy, platany klonolistne, lipy holenderskie, graby pospolite i dęby czerwone. Okolicę wzbogacono także o ponad 20 tys. krzewów i ponad 1,6 tys. bylin na rabatach.

Wykonawcą wolsko-bemowskiego odcinka drugiej linii metra było konsorcjum firm Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. (lider) i Astaldi S.p.A. Łączna wartość inwestycji to ponad 959 mln zł, z czego blisko 70 proc. zostało sfinansowane ze środków unijnych. Umowa na budowę tego odcinka linii M2 została podpisana 15 listopada 2018 roku. Tunele były drążone przez tarcze: Krystyna i Elisabetta. Poruszały się one ze średnią prędkością 18 metrów na dobę. Rekordzistka Krystyna 20 września 2020 roku pokonała 57,08 metrów w 24 godziny, co oznaczało, że ułożyła 38 pierścieni obudowy tunelu.

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.