
Pora na remont torowiska na wiadukcie al. Jana Pawła II nad linią kolejową. Po zakończeniu prac przyspieszą tramwaje kursujące między Śródmieściem i Wolą a Żoliborzem i Bielanami. To pierwszy z serii tegorocznych, dużych remontów warszawskich torowisk.
Pracami będzie objęty odcinek torowiska na wiadukcie przy centrum handlowym – między przystankami Rondo Radosława i Plac Grunwaldzki. W sumie to 1330 metrów toru pojedynczego. To jeden z najbardziej obciążonych odcinków warszawskiej sieci tramwajowej: w szczycie, w ciągu godziny, przejeżdża nim 60 tramwajów w jednym kierunku. Ostatni remont torowisko przechodziło ponad 20 lat temu – dokładnie w 2002 roku. Dziś są tu ograniczenia prędkości (10-20 km/h na każdym z torów), co wpływa na komfort podróżowania i czas przejazdu.
Co zostanie zrobione?
Wyłączenie ruchu tramwajowego zaplanowane zostało w okresie od 22 marca do 25 maja. Prace będą wykonywane przede wszystkim przez Tramwaje Warszawskie i zostały tak ułożone, by przerwa w ruchu – z uwzględnieniem trwania procesów budowlanych i technologicznych – była jak najkrótsza.
Roboty zaczną się od demontażu torów wraz z prefabrykowanymi płytami podbudowy – aż do konstrukcji wiaduktu. Wykonanie hydroizolacji obiektu i ułożenie nowych płyt prefabrykowanych to kolejne etapy prac. Następnie roboty obejmą montaż szyn i urządzeń wyrównawczych (dylatacji) oraz zalanie żywicami elementów infrastruktury.
W wyniku remontu poprawi się stan infrastruktury, co zapewni bezawaryjną eksploatację w kolejnych latach. Zwiększy się także komfort podróżowania – nie będzie już ograniczeń prędkości, co pozwoli na skrócenie czasu przejazdu tramwajów.
Zmiany dla kierowców
W czasie prac wprowadzone zostaną także ułatwienia dla zastępczej komunikacji autobusowej. Na ulicy W. Broniewskiego – na odcinku od przejazdu za Elbląską do K. Matysiakówny – zostanie wytyczony tymczasowy buspas dla autobusów jadących w kierunku centrum. Jego wprowadzenie będzie wiązało się z czasowym usunięciem wysepek i azyli na środku ulicy, a także kilkudziesięciu miejsc parkingowych między ulicą Z. Krasińskiego a K. Matysiakówny. Na skrzyżowaniach z ulicami Braci Załuskich i Z. Krasińskiego będzie można skręcać tak jak dotychczas, ale na pierwszym z nich stanie tymczasowa sygnalizacja świetlna. Prace przy zmianie organizacji ruchu rozpoczną się 18 marca, a nowe rozwiązania będą obowiązywały od 20 marca. Ponadto, w dniu montażu rozjazdu nakładkowego zostanie wygrodzony jeden z pasów do Placu Grunwaldzkiego.
Zmiany w organizacji ruchu zostaną też wprowadzone na wiadukcie w ciągu al. Jana Pawła II. Na czas prac tramwajowych zajmiemy przylegające pasy jezdni. Od ronda Zgrupowania AK „Radosław” do Placu Grunwaldzkiego kierowcy będą mieli do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdą ze stron. Zjeżdżający z wiaduktu „odzyskają” przed rondem trzeci pas, a na rondzie pojadą we wszystkich kierunkach, tak jak zawsze. Przejezdny będzie także trzeci, wydzielony pas do skrętu w ulicę Błońską. Podobnie będzie na drugim końcu wiaduktu – tak jak obecnie będą tam cztery pasy, w tym dwa do skrętu w ulicę W. Broniewskiego.
Remont torowiska już od marca
Tegoroczny ambitny plan remontowy Tramwajów Warszawskich obejmuje 34 zadania o łącznej długości 9699 metrów toru pojedynczego. Dlatego konieczne jest wykorzystanie całego sezonu budowlanego – od marca do października. Pracami objęte będą odcinki sieci w najgorszym stanie, a efekty tegorocznych robót, w postaci poprawy komfortu podróżowania, będą odczuwalne dla setek tysięcy pasażerów.
Planując remonty, Tramwaje Warszawskie wykorzystują wyłączenia i zamknięcia ruchu wynikające z realizacji inwestycji strategicznych (tramwaj na ulicy Rakowieckiej, tramwaj do Dworca Zachodniego) i koordynują je z innymi projektami miejskimi.
Większość prac koncentruje się w okresie letnim, gdy ruch na ulicach jest mniejszy, a z tramwajów korzysta o ok. 15-20 proc. mniej podróżnych. Nie jest jednak możliwe przeprowadzenie wszystkich zaplanowanych robót tylko w okresie letnim. Przykładowo już w maju rozpoczną się prace na Placu Bankowym, a w czerwcu na ulicy Z. Słomińskiego.
Dzięki zrealizowanym wcześniej pracom na wiadukcie w ciągu al. Jana Pawła II możliwa będzie obsługa komunikacyjna innych tras w czasie kolejnych tegorocznych remontów i inwestycji – zarówno jeżeli chodzi o wyjazdy z zajezdni, objazdy linii tramwajowych, jak i możliwość zapewnienia autobusowej komunikacji zastępczej.
Szczegóły: https://www.wtp.waw.pl/newsy/2025/03/11/jpii-wiadukt/
Opublikowano 11 marca 2025
Ostatnia aktualizacja 11 marca 2025