Remont torowiska na wiadukcie przy Alei Jana Pawła II – ZTM Warszawa

Remont torowiska na wiadukcie przy Alei Jana Pawła II

Tramwaj na al. Jana Pawła

Pora na remont torowiska na wiadukcie al. Jana Pawła II nad linią kolejową. Po zakończeniu prac przyspieszą tramwaje kursujące między Śródmieściem i Wolą a Żoliborzem i Bielanami. To pierwszy z serii tegorocznych, dużych remontów warszawskich torowisk.

Pracami będzie objęty odcinek torowiska na wiadukcie przy centrum handlowym – między przystankami Rondo Radosława i Plac Grunwaldzki. W sumie to 1330 metrów toru pojedynczego. To jeden z najbardziej obciążonych odcinków warszawskiej sieci tramwajowej: w szczycie, w ciągu godziny, przejeżdża nim 60 tramwajów w jednym kierunku. Ostatni remont torowisko przechodziło ponad 20 lat temu – dokładnie w 2002 roku. Dziś są tu ograniczenia prędkości (10-20 km/h na każdym z torów), co wpływa na komfort podróżowania i czas przejazdu.

Co zostanie zrobione?

Wyłączenie ruchu tramwajowego zaplanowane zostało w okresie od 22 marca do 25 maja. Prace będą wykonywane przede wszystkim przez Tramwaje Warszawskie i zostały tak ułożone, by przerwa w ruchu – z uwzględnieniem trwania procesów budowlanych i technologicznych – była jak najkrótsza.

Roboty zaczną się od demontażu torów wraz z prefabrykowanymi płytami podbudowy – aż do konstrukcji wiaduktu. Wykonanie hydroizolacji obiektu i ułożenie nowych płyt prefabrykowanych to kolejne etapy prac. Następnie roboty obejmą montaż szyn i urządzeń wyrównawczych (dylatacji) oraz zalanie żywicami elementów infrastruktury.

W wyniku remontu poprawi się stan infrastruktury, co zapewni bezawaryjną eksploatację w kolejnych latach. Zwiększy się także komfort podróżowania – nie będzie już ograniczeń prędkości, co pozwoli na skrócenie czasu przejazdu tramwajów.

Zmiany dla kierowców

W czasie prac wprowadzone zostaną także ułatwienia dla zastępczej komunikacji autobusowej. Na ulicy W. Broniewskiego – na odcinku od przejazdu za Elbląską do K. Matysiakówny – zostanie wytyczony tymczasowy buspas dla autobusów jadących w kierunku centrum. Jego wprowadzenie będzie wiązało się z czasowym usunięciem wysepek i azyli na środku ulicy, a także kilkudziesięciu miejsc parkingowych między ulicą Z. Krasińskiego a K. Matysiakówny. Na skrzyżowaniach z ulicami Braci Załuskich i Z. Krasińskiego będzie można skręcać tak jak dotychczas, ale na pierwszym z nich stanie tymczasowa sygnalizacja świetlna. Prace przy zmianie organizacji ruchu rozpoczną się 18 marca, a nowe rozwiązania będą obowiązywały od 20 marca. Ponadto, w dniu montażu rozjazdu nakładkowego zostanie wygrodzony jeden z pasów do Placu Grunwaldzkiego.

Zmiany w organizacji ruchu zostaną też wprowadzone na wiadukcie w ciągu al. Jana Pawła II. Na czas prac tramwajowych zajmiemy przylegające pasy jezdni. Od ronda Zgrupowania AK „Radosław” do Placu Grunwaldzkiego kierowcy będą mieli do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdą ze stron. Zjeżdżający z wiaduktu „odzyskają” przed rondem trzeci pas, a na rondzie pojadą we wszystkich kierunkach, tak jak zawsze. Przejezdny będzie także trzeci, wydzielony pas do skrętu w ulicę Błońską. Podobnie będzie na drugim końcu wiaduktu – tak jak obecnie będą tam cztery pasy, w tym dwa do skrętu w ulicę W. Broniewskiego.

Remont torowiska już od marca

Tegoroczny ambitny plan remontowy Tramwajów Warszawskich obejmuje 34 zadania o łącznej długości 9699 metrów toru pojedynczego. Dlatego konieczne jest wykorzystanie całego sezonu budowlanego – od marca do października. Pracami objęte będą odcinki sieci w najgorszym stanie, a efekty tegorocznych robót, w postaci poprawy komfortu podróżowania, będą odczuwalne dla setek tysięcy pasażerów.

Planując remonty, Tramwaje Warszawskie wykorzystują wyłączenia i zamknięcia ruchu wynikające z realizacji inwestycji strategicznych (tramwaj na ulicy Rakowieckiej, tramwaj do Dworca Zachodniego) i koordynują je z innymi projektami miejskimi.

Większość prac koncentruje się w okresie letnim, gdy ruch na ulicach jest mniejszy, a z tramwajów korzysta o ok. 15-20 proc. mniej podróżnych. Nie jest jednak możliwe przeprowadzenie wszystkich zaplanowanych robót tylko w okresie letnim. Przykładowo już w maju rozpoczną się prace na Placu Bankowym, a w czerwcu na ulicy Z. Słomińskiego.

Dzięki zrealizowanym wcześniej pracom na wiadukcie w ciągu al. Jana Pawła II możliwa będzie obsługa komunikacyjna innych tras w czasie kolejnych tegorocznych remontów i inwestycji – zarówno jeżeli chodzi o wyjazdy z zajezdni, objazdy linii tramwajowych, jak i możliwość zapewnienia autobusowej komunikacji zastępczej.

Szczegóły: https://www.wtp.waw.pl/newsy/2025/03/11/jpii-wiadukt/

Ostatnia aktualizacja 11 marca 2025

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.