Nowe elektryki w barwach Warszawskiego Transportu Publicznego – ZTM Warszawa

Nowe elektryki w barwach Warszawskiego Transportu Publicznego

elektryk_przód

Kilkadziesiąt nowych autobusów elektrycznych wyjechało na warszawskie ulice. To zarówno przegubowce jak i krótsze, 12-metrowe pojazdy. W tym roku flota elektrycznych autobusów WTP przekroczy liczbę 200 sztuk.

Dziś na trasę linii 128 wyjechał przegubowy solaris urbino electric 18 kupiony przez Zarząd Transportu Miejskieg, przy wsparciu środków europejskich w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności oraz środków krajowych Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w ramach programu priorytetowego nr 6.3 „Zielony Transport Publiczny”. Warszawa wzięła udział w naborze, wniosek został oceniony pozytywnie i stolica otrzymała dofinansowanie. W pierwszych tygodniach eksploatacji autobus będzie obsługiwał linie 128 wraz ze 175 a w niedziele i święta linię 127.

Ciche i nowoczesne

Wszystkich autobusów z tego projektu kupiono 12, będą docierały do Warszawy do końca kwietnia, w trzech transzach (trzy pojazdy w pierwszej partii i dwie transze po cztery). Każdy z nich zabiera ponad 120 pasażerów (w tym 39 na miejscach siedzących). To najdłuższe, 18-metrowe pojazdy w standardzie obowiązującym w Warszawskim Transporcie Publicznym. Autobusy mogą być ładowane złączami „wtyczkowymi” w zajezdni oraz za pomocą pantografów na pętlach z ładowarkami – pomiędzy kursami.

Nowe solarisy są w pełni niskopodłogowe, wyposażone m.in. w: klimatyzację, wyznaczone miejsca dla wózków, system informacji pasażerskiej, system zliczania pasażerów przekazujący dane online, monitoring i blokady alkoholowe dla kierowców. Mają udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami, w tym przyciski opisane alfabetem Braille’a – informujące kierowcę o potrzebie rozłożenia ramy dla wózków inwalidzkich i użycia tzw. przyklęku, czyli pochylenia autobusu na prawą stronę.

W tej „dwunastce” znajdziemy też kilka nowości. Przede wszystkim radarowy system informowania kierowców o martwym polu z prawej strony pojazdu oraz przed nim. Jego zadaniem jest m.in. wspomaganie kierowcy przy ruszaniu i ostrzeganie o ewentualnych przeszkodach przed autobusem oraz o możliwej kolizji z pieszymi, czy rowerzystami znajdującymi się lub poruszającymi z prawej strony pojazdu. System radarowy wykrywa przeszkody i sygnalizuje to dźwiękowo i wizualnie. Ostrzega także o przekroczeniu dozwolonej prędkości.  

Nieco inaczej niż w dotychczas eksploatowanych solarisach wygląda wnętrze. W oczy rzuca się wykładzina w deseń przypominający drewniany parkiet oraz korpusy siedzeń w kolorze żółtym dla osób z dzieckiem na ręku oraz kobiet w ciąży, osób niepełnosprawnych i o ograniczonych możliwościach poruszania się. Siedzenia w autobusach pokryte są tworzywem nazywanym potocznie ekoskórą w dwóch kolorach – szarym i czerwonym; przy czym ta pierwsza barwa dominuje na fotelach w przestrzeni pojazdu z niską podłogą, druga zaś na podestach.  

Już prawie 200

To nie wszystkie nowe autobusy, które w ostatnim czasie zadebiutowały w barwach WTP. W ostatnich tygodniach Miejskie Zakłady Autobusowe wprowadziły do ruchu trzydzieści pojazdów dwunastometrowych marek Solaris i Yutong i dziś miejski operator eksploatuje 192 elektryki. Możliwość ładowania pojazdów elektrycznych zapewnia sieć niemal trzydziestu ładowarek pantografowych dużej mocy, a także niemal dwieście punktów zasilania wtyczkowego.

Koszt zakupu 12 autobusów i wyszkolenia co najmniej 10 kierowców posiadających uprawnienia instruktora oraz 15 pracowników zaplecza technicznego w zakresie obsługi pojazdów określono na ponad 50 mln zł. Z miejskiego budżetu będzie pochodziło ok. 9,5 mln zł, pozostała część to dotacja i pożyczka. Bezzwrotna dotacja wyniesie 17,28 mln zł i pokryje ponad 33 proc. kosztów zakupu pojazdów. Na pozostałą część miasto zaciągnie preferencyjnie oprocentowaną pożyczkę w kwocie 24,40 mln zł. Autobusy będą własnością m.st. Warszawy i zostaną wydzierżawione miejskiemu operatorowi czyli Miejskim Zakładom Autobusowym. MZA zajmą się ich obsługą. 

Tytuł projektu: „Zakup 12 autobusów niskoemisyjnych dla m.st. Warszawy”

Wartość projektu: 51 276 240,00 zł

Wkład m.st. Warszawy: 9 588 240,00 zł

Wartość dofinansowania z NFOŚiGW (pożyczka i dotacja): 41 688 000,00 zł, w tym:

Beneficjent: Miasto Stołeczne Warszawa

Jednostka realizująca projekt: Zarząd Transportu Miejskiego

Ostatnia aktualizacja 5 lutego 2025

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.