Rozpoczynamy kolejny etap wyboru wykonawcy Warszawskiego Systemu Biletowego. Po zakończonym dialogu z zainteresowanymi firmami, które spełniły warunki udziału w postępowaniu, przygotowaliśmy szczegółowy opis przedmiotu zamówienia wraz z projektem umowy. 9 grudnia, przygotowana dokumentacja wraz z zaproszeniem do składania ofert zostały opublikowane na platformie zamówieniowej. Podpisanie umowy z Wykonawcą planowe jest na drugi kwartał 2025 roku.
Przypomnijmy, że Wykonawca Warszawskiego Systemu Biletowego wybierany jest w formie dialogu konkurencyjnego. Polega to na tym, że w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu, wnioski o dopuszczenie o udziału w postępowaniu mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy, którzy spełnią odpowiednie warunki postawione przez zamawiającego. Zamawiający z wykonawcami, którzy zakwalifikowali się do udziału w postępowaniu prowadzi dialog z w zakresie zaproponowanych przez nich rozwiązań technicznych i warunków współpracy. Po jego zakończeniu, doprecyzowuje swoje wymagania i zaprasza ich do składania ofert. Zastosowanie takiej procedury pozwala zamawiającemu na bardziej precyzyjne określenie swoich potrzeb i wymagań. Dzięki interakcji z potencjalnymi dostawcami, można także lepiej zrozumieć dostępne technologie i rozwiązania, co pozwala na opracowanie bardziej dostosowanych specyfikacji.
Jaki zatem ma być Warszawski System Biletowy?
Po pierwsze i najważniejsze, ma być nowoczesny, prosty i intuicyjny. Zmieni się sposób opłaty za przejazdy. Pasażer będzie mógł za podróż Warszawskim Transportem Publicznym zapłacić kartą płatniczą, smartfonem lub smartwatchem z uruchomioną funkcją płatniczą NFC, aplikacją mobilną lub skasować bilet papierowy z kodem QR. Obsługę zapewnią zdalny internetowy portal pasażera, aplikacja mobilna lub tradycyjne kanały. Nadal będzie można używać także tradycyjnej Karty Miejskiej i biletu papierowego (z kodem QR, a nie jak obecnie z paskiem magnetycznym).
Nowy system biletowy pozwoli na szybki i wygodny sposób wniesienia opłaty za bilet, optymalizację kosztów podróży, dostosowanie ceny do rzeczywistego wykorzystania środków transportu, a w przyszłości da możliwość wprowadzenia płatności za liczbę przejechanych przystanków lub kilometrów.
Łatwiejsze będzie także planowanie podróży dzięki dedykowanej aplikacji mobilnej i portalowi pasażera. Wystarczy, że wyznaczymy cel podróży, a system dobierze najlepszą dla nas trasę i rozliczy opłaty za przejazd. Ponadto system będzie przekazywał aktualne informacje o zmianach w komunikacji miejskiej.
Jak to będzie działać?
Pasażer nie będzie musiał kupować biletów w automacie biletowym/biletomacie. Zamiast kasować tradycyjny bilet, na ekranie kasownika zaznaczy wybrany bilet lub liczbę biletów i zapłaci za przejazd kartą płatniczą, smartfonem lub smartwatchem z uruchomioną funkcją płatniczą NFC. Bilet zostanie przypisany cyfrowo do użytego nośnika. Docelowo będzie jeszcze prościej. Zamiast wybierać bilet na ekranie kasownika wystarczy przyłożenie karty płatniczej, smartfona lub smartwatcha z uruchomioną funkcją płatniczą NFC do czytnika w kasowniku podczas wsiadania do i wysiadania z pojazdu, co będzie jednoznaczne nie tylko z zakupem biletu, ale także z jego skasowaniem. Bilet zostanie przypisany cyfrowo do użytego nośnika – zamiast tradycyjnego biletu papierowego.
Rozwiązanie to polega na inteligentnym, automatycznym rozliczaniu opłat za przejazdy po zakończeniu dnia, na podstawie ilości i czasu przejazdów oraz stref taryfowych, w których następowały wejścia i wyjścia ze środków transportu, poprzez uwzględnienie biletów jednorazowych, minutowych lub kombinacji tych biletów, jednak ostateczna opłata nie przekroczy ceny biletu 24-godzinnego.
Pasażer będzie mógł wybrać nośnik biletu: karta płatnicza, karta miejska, aplikacja mobilna, bilet papierowy z kodem QR. Z nowych możliwości płatności za przejazdy WTP skorzystamy za ok. 2 lata.
Opublikowano 10 grudnia 2024
Ostatnia aktualizacja 10 grudnia 2024