Warszawa – stolica zrównoważonego transportu – ZTM Warszawa

Warszawa – stolica zrównoważonego transportu

tramwaj w jesiennej aurze

Warszawa – jak wiele innych polskich i europejskich miast staje przed wieloma wyzwaniami związanymi z transportem miejskim. Zwiększająca się liczba mieszkańców oraz intensywna urbanizacja wymagają wdrożenia zrównoważonego podejścia do mobilności. Zrównoważony transport to koncepcja, która kładzie nacisk na redukcję negatywnego wpływu transportu na środowisko, a jednocześnie zwiększa jakość życia mieszkańców. W Warszawie w ostatnich latach podjęto szereg inicjatyw, mających na celu rozwój zrównoważonego transportu. Warto o tym przypomnieć szczególnie dziś – w Światowym Dniu Zrównoważonego Transportu.

Jednym z podstawowych filarów zrównoważonego transportu w Warszawie jest komunikacja miejska. Miasto dysponuje rozbudowaną siecią autobusów, tramwajów i metra, które stanowią wygodną alternatywę dla samochodów. Warszawa cały czas wymienia swoją flotę autobusową na ekologiczną, a stare tramwaje i pociągi metra zastępowane są nowoczesnymi i wygodnymi składami.

Eko-pojazdy

Autobusy nie spełniające współczesnych norm w zakresie emisji spalin już dawno zastąpiły  te bardziej ekologiczne i ekonomiczne. Warszawiaków w 2023 roku woziły 162 autobusy elektryczne, 70 z napędem hybrydowym oraz 418 autobusów zasilanych gazem.  Również autobusy z silnikami diesla spełniają rygorystyczne wymogi normy EURO VI. Ponadto, w Warszawie staramy się działać kompleksowo i nie tylko wymieniamy tabor na coraz bardziej nowoczesny i przyjazny środowisku, ale też stwarzamy autobusom warunki do płynnej jazdy, aby niepotrzebnie nie traciły energii ciągle ruszając i hamując. Tworzymy nowe, specjalnie dla nich wydzielone pasy ruchu. Mamy ok. 100 kilometrów buspasów, dzięki czemu autobusy nie stoją w korkach i duże odcinki trasy pokonują szybciej. Dodatkowo, edukujemy naszych kierowców w zakresie energooszczędnej jazdy, która również przekłada się zmniejszenie emisji spalin.

Gromadzenie energii

Transport szynowy jest z natury ekologiczny i niskoemisyjny. Warszawskie tramwaje i pociągi metra dodatkowo odzyskują energię. Zamiast oddawać prąd do sieci i „szukać” innego odbiorcy, tramwaj gromadzi ją na pokładzie w superkondensatorach. To, co zbierze przy hamowaniu, wykorzysta do ponownego rozruchu, a wiadomo, że to właśnie wtedy potrzeba najwięcej zasilania. W metrze jest podobnie. W system odzyskiwania energii są wyposażone nowoczesne składy z fabryki Skody, które już od pewnego czasu wożą pasażerów, a na linii metra M2 działa układ magazynowania energii.

Nowoczesne rozwiązania

Własne nowoczesne rozwiązania służące oszczędzaniu energii wprowadzane są także w pociągach wożących pasażerów na powierzchni, czyli SKM.  Np. od 2021 roku, maszyniści mają do dyspozycji aplikację podpowiadającą, kiedy przyspieszyć i jak bardzo rozpędzić pojazd, jak długo jechać z wykorzystaniem uzyskanej prędkości i kiedy rozpocząć hamowanie, aby zoptymalizować proces utraty energii.

Zielone przystanki

Powstaje coraz więcej zielonych przystanków. Na ich dachach nasadzany jest rozchodnik, czyli roślinę, która ma korzystny wpływ na jakość powietrza – ogranicza jego zapylenie w rejonie wiaty o ok. 15-20 proc. i pochłania rocznie 7,3 kg dwutlenku węgla. W upalne dni obniża temperaturę pod wiatą o 3-5 stopni Celsjusza. W czasie deszczu magazynuje nawet 150 litrów wody, co przyczynia się do retencji wody opadowej.

W 2024 roku – na życzenie mieszkańców, którzy głosowali w budżecie obywatelskim – aż 90 wiat przystankowych pokryje się rozchodnikiem. Takich zielonych dachów w stolicy jest coraz więcej – latem 2023 roku zielonych wiat było jeszcze 50, a dziś w sumie jest ich już 116.

Ruch rowerowy

Ruch rowerowy w Warszawie zyskuje na znaczeniu. Miasto wprowadziło system Veturilo – publicznego roweru, który umożliwia mieszkańcom oraz turystom łatwe i szybkie poruszanie się po stolicy. Rozbudowa ścieżek rowerowych oraz usprawnienie infrastruktury dla cyklistów, takich jak stacje naprawcze czy parkingi, stwarzają korzystne warunki do korzystania z rowerów jako środka transportu. Przykłady dobrej praktyki można zobaczyć w wielu zachodnioeuropejskich miastach, gdzie rower jest integralnym elementem systemu transportowego.

Zrównoważona mobilność miejska

Warszawa stawia na zrównoważoną mobilność miejską, która łączy różne środki transportu, umożliwiając mieszkańcom elastyczne i ekologiczne poruszanie się. Programy dotyczące car-sharingu oraz carpoolingu, a także rozwój aplikacji mobilnych, które integrują różne formy transportu, przyczyniają się do ograniczenia wykorzystania samochodów osobowych. Wspieranie rozwoju elektrycznych pojazdów, w tym taksówek i busów elektrycznych, również stanowi ważny krok w kierunku redukcji emisji CO2.

Zrównoważony transport a edukacja

Edukacja społeczności na temat zrównoważonego transportu jest kluczowym elementem zmiany nawyków transportowych. W Warszawie organizowane są liczne kampanie i wydarzenia, które mają na celu zwiększenie świadomości na temat konsekwencji korzystania z samochodów osobowych oraz korzyści płynących z korzystania z transportu publicznego i rowerów. Zarząd Transportu Miejskiego prowadzi akcje edukacyjne w szkołach, dotyczące zalet transportu publicznego.

Zrównoważony transport w Warszawie to wyzwanie, które wymaga zaangażowania zarówno samorządu, jak i mieszkańców. Wdrożenie nowoczesnych rozwiązań w zakresie transportu publicznego, rozwój infrastruktury dla rowerów, promocja alternatywnych form mobilności oraz edukacja społeczeństwa to kluczowe aspekty, które przyczynią się do stworzenia bardziej ekologicznego i komfortowego miasta. W dłuższej perspektywie zrównoważone podejście do transportu miejskiego może przynieść nie tylko korzyści dla środowiska, ale także poprawić jakość życia mieszkańców Warszawy.

Ostatnia aktualizacja 26 listopada 2024

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.