Warszawa – jak wiele innych polskich i europejskich miast staje przed wieloma wyzwaniami związanymi z transportem miejskim. Zwiększająca się liczba mieszkańców oraz intensywna urbanizacja wymagają wdrożenia zrównoważonego podejścia do mobilności. Zrównoważony transport to koncepcja, która kładzie nacisk na redukcję negatywnego wpływu transportu na środowisko, a jednocześnie zwiększa jakość życia mieszkańców. W Warszawie w ostatnich latach podjęto szereg inicjatyw, mających na celu rozwój zrównoważonego transportu. Warto o tym przypomnieć szczególnie dziś – w Światowym Dniu Zrównoważonego Transportu.
Jednym z podstawowych filarów zrównoważonego transportu w Warszawie jest komunikacja miejska. Miasto dysponuje rozbudowaną siecią autobusów, tramwajów i metra, które stanowią wygodną alternatywę dla samochodów. Warszawa cały czas wymienia swoją flotę autobusową na ekologiczną, a stare tramwaje i pociągi metra zastępowane są nowoczesnymi i wygodnymi składami.
Eko-pojazdy
Autobusy nie spełniające współczesnych norm w zakresie emisji spalin już dawno zastąpiły te bardziej ekologiczne i ekonomiczne. Warszawiaków w 2023 roku woziły 162 autobusy elektryczne, 70 z napędem hybrydowym oraz 418 autobusów zasilanych gazem. Również autobusy z silnikami diesla spełniają rygorystyczne wymogi normy EURO VI. Ponadto, w Warszawie staramy się działać kompleksowo i nie tylko wymieniamy tabor na coraz bardziej nowoczesny i przyjazny środowisku, ale też stwarzamy autobusom warunki do płynnej jazdy, aby niepotrzebnie nie traciły energii ciągle ruszając i hamując. Tworzymy nowe, specjalnie dla nich wydzielone pasy ruchu. Mamy ok. 100 kilometrów buspasów, dzięki czemu autobusy nie stoją w korkach i duże odcinki trasy pokonują szybciej. Dodatkowo, edukujemy naszych kierowców w zakresie energooszczędnej jazdy, która również przekłada się zmniejszenie emisji spalin.
Gromadzenie energii
Transport szynowy jest z natury ekologiczny i niskoemisyjny. Warszawskie tramwaje i pociągi metra dodatkowo odzyskują energię. Zamiast oddawać prąd do sieci i „szukać” innego odbiorcy, tramwaj gromadzi ją na pokładzie w superkondensatorach. To, co zbierze przy hamowaniu, wykorzysta do ponownego rozruchu, a wiadomo, że to właśnie wtedy potrzeba najwięcej zasilania. W metrze jest podobnie. W system odzyskiwania energii są wyposażone nowoczesne składy z fabryki Skody, które już od pewnego czasu wożą pasażerów, a na linii metra M2 działa układ magazynowania energii.
Nowoczesne rozwiązania
Własne nowoczesne rozwiązania służące oszczędzaniu energii wprowadzane są także w pociągach wożących pasażerów na powierzchni, czyli SKM. Np. od 2021 roku, maszyniści mają do dyspozycji aplikację podpowiadającą, kiedy przyspieszyć i jak bardzo rozpędzić pojazd, jak długo jechać z wykorzystaniem uzyskanej prędkości i kiedy rozpocząć hamowanie, aby zoptymalizować proces utraty energii.
Zielone przystanki
Powstaje coraz więcej zielonych przystanków. Na ich dachach nasadzany jest rozchodnik, czyli roślinę, która ma korzystny wpływ na jakość powietrza – ogranicza jego zapylenie w rejonie wiaty o ok. 15-20 proc. i pochłania rocznie 7,3 kg dwutlenku węgla. W upalne dni obniża temperaturę pod wiatą o 3-5 stopni Celsjusza. W czasie deszczu magazynuje nawet 150 litrów wody, co przyczynia się do retencji wody opadowej.
W 2024 roku – na życzenie mieszkańców, którzy głosowali w budżecie obywatelskim – aż 90 wiat przystankowych pokryje się rozchodnikiem. Takich zielonych dachów w stolicy jest coraz więcej – latem 2023 roku zielonych wiat było jeszcze 50, a dziś w sumie jest ich już 116.
Ruch rowerowy
Ruch rowerowy w Warszawie zyskuje na znaczeniu. Miasto wprowadziło system Veturilo – publicznego roweru, który umożliwia mieszkańcom oraz turystom łatwe i szybkie poruszanie się po stolicy. Rozbudowa ścieżek rowerowych oraz usprawnienie infrastruktury dla cyklistów, takich jak stacje naprawcze czy parkingi, stwarzają korzystne warunki do korzystania z rowerów jako środka transportu. Przykłady dobrej praktyki można zobaczyć w wielu zachodnioeuropejskich miastach, gdzie rower jest integralnym elementem systemu transportowego.
Zrównoważona mobilność miejska
Warszawa stawia na zrównoważoną mobilność miejską, która łączy różne środki transportu, umożliwiając mieszkańcom elastyczne i ekologiczne poruszanie się. Programy dotyczące car-sharingu oraz carpoolingu, a także rozwój aplikacji mobilnych, które integrują różne formy transportu, przyczyniają się do ograniczenia wykorzystania samochodów osobowych. Wspieranie rozwoju elektrycznych pojazdów, w tym taksówek i busów elektrycznych, również stanowi ważny krok w kierunku redukcji emisji CO2.
Zrównoważony transport a edukacja
Edukacja społeczności na temat zrównoważonego transportu jest kluczowym elementem zmiany nawyków transportowych. W Warszawie organizowane są liczne kampanie i wydarzenia, które mają na celu zwiększenie świadomości na temat konsekwencji korzystania z samochodów osobowych oraz korzyści płynących z korzystania z transportu publicznego i rowerów. Zarząd Transportu Miejskiego prowadzi akcje edukacyjne w szkołach, dotyczące zalet transportu publicznego.
Zrównoważony transport w Warszawie to wyzwanie, które wymaga zaangażowania zarówno samorządu, jak i mieszkańców. Wdrożenie nowoczesnych rozwiązań w zakresie transportu publicznego, rozwój infrastruktury dla rowerów, promocja alternatywnych form mobilności oraz edukacja społeczeństwa to kluczowe aspekty, które przyczynią się do stworzenia bardziej ekologicznego i komfortowego miasta. W dłuższej perspektywie zrównoważone podejście do transportu miejskiego może przynieść nie tylko korzyści dla środowiska, ale także poprawić jakość życia mieszkańców Warszawy.
Opublikowano 26 listopada 2024
Ostatnia aktualizacja 26 listopada 2024