Pierwszy tramwaj dojechał do Miasteczka Wilanów – ZTM Warszawa

Pierwszy tramwaj dojechał do Miasteczka Wilanów

Tramwaj na ul. Sobieskiego, przed skrzyżowaniem z al. Wilanowską

W poniedziałek, 14 października pierwszy tramwaj dojechał do końcowego przystanku przy Branickiego w Wilanowie. Był to wóz pomiarowy Tramwajów Warszawskich, który sprawdzał sieć trakcyjną na całym nowym odcinku. Teraz spółka przechodzi do fazy intensywnych testów wybudowanej infrastruktury. Jeśli jazdy próbne przebiegną pomyślnie, to pasażerowie pojadą nową trasą na przełomie października i listopada.

Pod koniec zeszłego tygodnia firma Budimex, główny wykonawca trasy tramwajowej do Wilanowa zgłosił przejezdność nowego torowiska wzdłuż ul. Belwederskiej, Sobieskiego i al. Rzeczypospolitej, a także gotowość do podania napięcia w sieci trakcyjnej. Dlatego pracownicy Tramwajów Warszawskich przystąpili do sprawdzenia faktycznej gotowości całej 6,5-kilometrowej trasy do próbnych przejazdów – w tym, czy torowisko jest właściwie oczyszczone i czy nic nie zalega w jego skrajni.

– Dziś jest dla nas ważny moment. Po raz pierwszy tramwaj dojechał do przystanku końcowego przy ul. Branickiego. Na razie jest to pojazd pomiarowy kontrolujący stan sieci trakcyjnej, ale już za kilka tygodni, po zakończeniu skomplikowanych testów, mieszkanki i mieszkańcy Warszawy pojadą tramwajem z centrum do Wilanowa – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.

Pomiary na pierwszy rzut

Jako pierwszy – w poniedziałek 14 października – na tory wyjechał tramwaj pomiarowy. Jego zadaniem jest sprawdzenie poprawności montażu i naciągu sieci trakcyjnej. Dotarł on zgodnie z planem, do krańca przy ul. Branickiego.
Po tramwaju pomiarowym na trasę, również w ramach testów wyjechały Hyundaie, które w przyszłości będą wozić pasażerów do Wilanowa. W najbliższych dniach zaplanowano intensywne testy całej infrastruktury tramwajowej. Ostatni raz tak długą trasę – łącznie ok. 13 km toru pojedynczego – oddawano do użytku kilkadziesiąt lat temu.

Terminal pod szczególną kontrolą

Szczególnej uwagi będzie wymagał terminal przy Branickiego. Powstał tam skomplikowany układ torów i rozjazdów. Pracownicy Tramwajów Warszawskich muszą przetestować wszystkie możliwe sytuacje ruchowe – zarówno planowe, jak i awaryjne. W sumie do sprawdzenia jest ponad 100 różnych scenariuszy. Z nową infrastrukturą muszą zapoznać się także wyznaczeni motorniczowie.

W najbliższym czasie Zarząd Transportu Miejskiego zaprezentuje nowy układ linii tramwajowych i autobusowych. W pierwszych miesiącach funkcjonowania nowych linii tramwajowych nie zostanie jeszcze wprowadzony docelowy czas przejazdu. Tramwaje wciąż będą przejeżdżać obok placu budowy, funkcjonować będą tymczasowe przejazdy przez torowisko, a na skrzyżowaniach wprowadzone będą stałoczasowe programy sygnalizacji świetlnej (bez priorytetów). Zasadnicze prace przy układzie drogowym mają zakończyć się, zgodnie z obowiązującym aktualnie harmonogramem na przełomie III i IV kwartału 2025 r.

Ostatnia aktualizacja 7 listopada 2024

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.