Budowa metra na Karolinie – kolejny etap inwestycji – ZTM Warszawa

Budowa metra na Karolinie – kolejny etap inwestycji

plac budowy metra na Karolin

Tunele trzech ostatnich stacji linii metra M2 Lazurowa, Chrzanów i Karolin już niedługo będą drążone przez dwie warszawianki – TBM Annę i TBM Krystynę. Jednocześnie na ogromnym terenie STP Karolin trwają intensywne prace budowlane.

– Jesteśmy na budowie stacji technicznej na Karolinie. Byliście Państwo tutaj ponad pół roku temu i widzieliście moment wmurowania kamienia węgielnego, kiedy prace się zaczynały. Przez te miesiące nastąpił olbrzymi postęp – mówił Rafał Trzaskowski prezydent m.st. Warszawy podczas dzisiejszej wizyty na terenie inwestycji. – Bardzo się cieszę, że w tych ostatnich latach udało się pozyskać miliard złotych z unijnego budżetu na dokończenie drugiej linii metra, bo nie było to wcale oczywiste. Po rozmowach z przewodniczącą komisji dofinansowanie do nas trafiło. To nam pozwoliło rozpocząć prace projektowe nad pierwszym odcinkiem trzeciej linii metra. Przygotowujemy się również do prac koncepcyjnych nad na czwartą linię metra – dodał prezydent Trzaskowski.

Stacja techniczno-postojowa Karolin to druga, po STP Kabaty stacja techniczna, czyli miejsce w którym można kompleksowo obsługiwać pociągi metra i zarządzać procesem eksploatacyjnym linii. 

Na 40 hektarach terenu powstaną 34 obiekty, w tym hale elektrowozowni na 40 pociągów, budynki administracyjne, obiekty warsztatowe i gospodarcze. 12 z nich jest w zaawansowanej fazie budowy. STP Karolin to również ponad 20 km torów.

Równocześnie budowane są trzy ostatnie stacje na linii M2, czyli: Lazurowa, Chrzanów i Karolin. To ostatni etap prac na tej linii, która w całości wydłuży się o kolejne 4 km tuneli. Ogromne, ważące 650 ton tarcze TBM o imionach Anna (od księżnej Anny Mazowieckiej)  i Krystyna (od Krystyny Krahelskiej) są już na Karolinie i wkrótce rozpoczną drążenie tuneli ostatniego, bemowskiego odcinka drugiej linii metra.

 Niezwykle istotną częścią infrastruktury, takiej jak metro, jest zaplecze techniczne, dzięki któremu może ona sprawnie działać. Rzadko możemy je zobaczyć, a szczególnie przy powstawaniu tego typu inwestycji jest to ogromnie ciekawe i ważne – mówiła Ewa Malinowska-Grupińska, przewodnicząca Rady m.st. Warszawy.

Ekologia to priorytet

– Jak zwykle dbamy o środowisko. Będzie tu mnóstwo zieleni, gospodarka w obiegu zamkniętym, czyli oczyszczalnia ścieków, filtry. Wszystko zgodne z najnowszymi trendami, które są bardzo istotne, bo walka z ociepleniem klimatycznym jest dla nas absolutnym priorytetem – powiedział Rafał Trzaskowski prezydent m.st. Warszawy.

Na terenie stacji zostanie posadzonych 1638 drzew, ponadto będą krzewy, byliny, trawy i rośliny zielone. Roślinność będzie dostosowana do warunków miejskich, będzie miała zwiększoną tolerancję na zanieczyszczenia powietrza oraz podwyższenie zasolenia gruntu. Będzie one również miejscem dla ptaków i zapylaczy. Zamontowane zostaną budki dla nietoperzy.

Powstanie myjnia pociągów w obiegu zamkniętym z oczyszczalnią ścieków, komora odkurzania wyposażona w filtry odpylające strumień gazów, lakiernia wyposażona w zestaw filtrów ograniczających emisję do minimum (w tym filtry węglowe). Kanalizacja wyposażona będzie w separatory z osadnikami, które wyłapywać będą substancje ropopochodne, zaolejone i zanieczyszczenia stałe przed wprowadzeniem ścieków do kanalizacji miejskiej.

Po zakończeniu prac sieć metra liczyć będzie 46 km – z 42-oma stacjami. Mieszkańcy Bemowa będą mogli dojechać do centrum Warszawy w około 20 minut, oznacza to także szybszy dojazd do stolicy m.in. mieszkańców pobliskiego Ożarowa Mazowieckiego.

Ostatnia aktualizacja 26 czerwca 2024

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.