Budowa zajezdni tramwajowej na Annopolu dobiega końca. Po zakończeniu wszystkich prac – już jesienią tego roku – w zautomatyzowanym, ekologicznym i najnowocześniejszym obiekcie tego typu w Polsce i regionie serwisowanych będzie ponad 150 niskopodłogowych tramwajów. W środę, 5 czerwca, zajezdnię odwiedził prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.
– Bardzo się cieszę, że możemy pokazać postępy w budowie zajezdni na Annopolu. Ta duża inwestycja realizowana jest naprawdę w szybkim tempie, dzięki czemu prace są już na finiszu. Po oddaniu jej do użytkowania – już jesienią tego roku – „nocować” tu będzie ponad 150 tramwajów. Obsłużą one linie oddane pod koniec ubiegłej kadencji, czyli na Kasprzaka i Gagarina, ale również te trasy, które budujemy w tej kadencji, w tym przede wszystkim linię na Wilanów – mówił dziś prezydent Rafał Trzaskowski.
Ze wsparciem Unii i miasta
Zajezdnia na Annopolu zajmuje powierzchnię niemal 12 hektarów. Położonych zostało tu ponad 16 km torów. Wyposażona będzie w inteligentny system sterowania i – jako pierwsza w Polsce – zasilana będzie w dużym stopniu z przyjaznych środowisku, odnawialnych źródeł energii.
– Część energii w zajezdni będzie pozyskiwana za pośrednictwem pomp ciepła i paneli fotowoltaicznych. Będzie też zautomatyzowana, co pomoże w oszczędzaniu energii. Pomyśleliśmy również o zieleni – po zakończeniu prac będzie tu aż 20 proc. powierzchni czynnie biologicznej. Nie tylko rozchodnik na torach, ale również pnącza m.in. na ścianach budynków – dodał prezydent stolicy.
Rafał Trzaskowski podkreślał również, jak ważne jest finansowanie środkami unijnymi tak dużych, miejskich inwestycji.
– Choćby w perspektywie najbliższych wyborów do Parlamentu Europejskiego warto przypomnieć, że nie byłoby tej zajezdni bez finansowania unijnego. Koszt jej budowy to prawie 700 milionów złotych, z czego 85 proc. pochodzi z funduszy unijnych. To pokazuje, jak ważne są pieniądze z Unii Europejskiej do tego, żeby Warszawa i cała Polska mogły się rozwijać – wyjaśniał Rafał Trzaskowski.
Wszystkie realizowane obecnie inwestycje komunikacyjne w stolicy mogą liczyć również na wsparcie finansowe z budżetu miejskiego.
– Rada Miasta wysoko ocenia ambitny program rozwoju zarówno sieci tramwajowej oraz tempo modernizacji taboru nowoczesnych pojazdów niskopodłogowych. Dziękuję i gratuluję również wszystkim, którzy pracowali przy budowie zajezdni – jest naprawdę imponująca. Zapewniam, że radni nowej kadencji będą wspierać kolejne inwestycje komunikacyjne w stolicy – mówił Piotr Wertenstein-Żuławski, przewodniczący Komisji Infrastruktury i Inwestycji w Radzie m.st. Warszawy.
Automatyczna i inteligentna
Zajezdnia na Annopolu jest wyposażona w system informatyczny, który pozwoli na automatyzację wielu czynności wykonywanych dotychczas ręcznie przez pracowników. System zidentyfikuje każdy tramwaj wjeżdżający i wyjeżdżający z zajezdni i sprawdzi, na którym torze się on znajduje i na który ma wjechać.
Sterowanie zwrotnicami i semaforami będzie odbywało się automatycznie bez udziału motorniczych. Do systemu podłączona będzie także myjnia i stanowiska diagnostyczne. Pracownicy zajmujący się serwisowaniem tramwajów w nowej zajezdni będą używali tabletów i smartfonów, które będą przekazywały dane do centralnego systemu.
Automatyka w obiekcie pozwoli oszczędzić ich czas. Na przykład ręczne przekładanie zwrotnic w zajezdni tej wielkości mogłoby zająć każdego dnia blisko 7 godzin pracy. Szacowane oszczędności wynikające ze zautomatyzowania czynności w ciągu 10 lat wyniosą około 10 mln złotych. To suma zbliżona do kosztu zakupu i instalacji całego systemu.
Ekologia i zieleń
Zajezdnia Annopol jest zasilana w dużym stopniu z przyjaznych środowisku, odnawialnych źródeł energii. Będą pompy ciepła i ogniwa słoneczne. Dodatkowo zaplanowano magazynowanie wody w zbiornikach i wykorzystywanie jej do mycia placów, pojazdów, spłukiwania toalet i podlewania terenów zielonych.
W zajezdni nie zabraknie również zieleni. Niektóre budynki, jak i ekrany akustyczne zostaną pokryte pnączami, zaprojektowano też zielone torowiska oraz nasadzenia drzew, krzewów i rozchodnika.
Wykonawcą jest konsorcjum w składzie: ZUE (Lider) oraz Yörük Yapı Inşaat A.Ş. Wartość umowy to: 689 mln zł. Budowa jest współfinansowana ze środków UE. Dofinansowanie z UE wynosi ok. 555 mln zł.
Więcej informacji: zajezdniaannopol.pl
Warszawski program tramwajowy
W tym roku tramwajarze otworzyli w Warszawie dwie nowe trasy. Pierwsza z nich to tramwaj na Kasprzaka, druga to trasa wzdłuż ul. Gagarina. Obecnie w budowie jest ponad 7 km nowych tras tramwajowych – na Stegny i do Wilanowa. Rozpoczyna się budowa kolejnych dwóch tras: pierwsza o długości 1 km – wzdłuż ul. Rakowieckiej i druga o długości 1,6 km – na ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku. Niedługo zostanie wybrana oferta na zaprojektowanie trasy na Zieloną Białołękę.
Tramwaje Warszawskie pracują też nad przygotowaniem kolejnych tras – na Gocław, wzdłuż Pola Mokotowskiego i wzdłuż Modlińskiej.
Opublikowano 5 czerwca 2024
Ostatnia aktualizacja 28 sierpnia 2024