Flota autobusów elektrycznych Warszawskiego Transportu Publicznego powiększy się o 12 przegubowców. Miasto kupi elektryki do obsługi linii w najbardziej zurbanizowanych rejonach stolicy.
Warszawa wzięła udział w konkursie „Zielony transport publiczny”, organizowanym przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Warszawski wniosek został oceniony pozytywnie i miasto otrzyma dofinansowanie do kupna autobusów elektrycznych. Dziś podpisane zostały umowy na pożyczkę i dotację z NFOŚiGW.
Wygodne i ciche
– Miasto stale inwestuje w modernizację floty autobusowej mając na celu zdrowie mieszkańców i jakość powietrza. Autobusy spalinowe są sukcesywnie zastępowane przez pojazdy nisko- i zeroemisyjne, czyli hybrydy, gazowce i elektryki. Po ulicach stolicy jeżdżą już 162 ciche i bezpieczne dla klimatu autobusy elektryczne, które wożą warszawiaków na wielu liniach w centrum miasta, w tym na reprezentacyjnym Trakcie Królewskim. To jedna z większych flot tego typu pojazdów w Europie. Wkrótce dołączy do nich tuzin kolejnych – mówi Katarzyna Strzegowska, dyrektorka Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie.
Każdy z elektryków zabierze ponad 120 pasażerów; będą to pojazdy w najwyższym standardzie, obowiązującym w Warszawskim Transporcie Publicznym – niskopodłogowe, z klimatyzacja, systemem informacji pasażerskiej, miejscem dla wózków, rampą i przyklękiem, blokadą alkoholową itd. Zastosowane zostaną udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami, jak przyciski (w tym opisane alfabetem Braille’a) informujące kierowcę o potrzebie rozłożenia ramy i użycia przyklęku, czyli pochylenia autobusu na prawa stronę.
Koszt zakupu 12 autobusów i wyszkolenia co najmniej 10 kierowców posiadających uprawnienia instruktora oraz 15 pracowników zaplecza technicznego w zakresie obsługi pojazdu określono na ponad 47 mln zł. Z miejskiego budżetu będzie pochodziło ok. 8,8 mln zł, pozostała część to dotacja i pożyczka. Bezzwrotna dotacja wyniesie 13,44 mln zł i pokryje 35 proc. kosztów zakupu pojazdów. Pieniądze trafią do Warszawy w trzech częściach: 1,120 mln zł w 2024 roku; 11,648 mln i 672 tys. w 2025 r. Na pozostałą część miasto zaciągnie preferencyjnie oprocentowaną pożyczkę. Kwota pożyczki to 24,96 mln zł. Zostanie uruchomiona w dwóch transzach: 2,08 mln w roku 2024 i 22,880 mln zł w roku 2025. Spłata jest planowana w latach 2026-2036.
Przez centrum stolicy
Projekt będzie realizowany przez Zarząd Transportu Miejskiego. Harmonogram zakłada, że w 2023 roku ogłoszony zostanie przetarg na zakup autobusów. Podpisanie umowy z dostawcą planowane jest pod koniec roku. Pierwszy autobus przyjechałby do stolicy rok później, a pozostałe 11 sztuk w pierwszych miesiącach 2025 roku. Autobusy będą własnością m.st. Warszawy i zostaną wydzierżawione miejskiemu operatorowi czyli Miejskim Zakładom Autobusowym. MZA zajmą się ich obsługą – mają specjalistyczne zaplecze techniczne, ładowarki zajezdniowe, techników znających tajniki elektrycznego napędu. Pojazdy będą stacjonować – po cztery sztuki – w zajezdniach Woronicza, Ostrobramska i Stalowa i stamtąd będą kierowane na trasy w ramach umowy przewozowej zawartej z MZA. Dzięki „czystym” autobusom największe efekty ekologiczne można osiągnąć na trasach przebiegających przez teren zabudowy śródmiejskiej, gdzie jest największy ruch i trzeba ograniczać emisję spalin. Wstępny plan zakłada, że nowe elektryki obsłużą linię 136, czyli pojadą: Ostroroga – Górczewska – al. Prymasa Tysiąclecia – Żwirki i Wigury – Wołoska – W. Rzymowskiego – W. Surowieckiego – Natolin. Na obu pętlach będą zamontowane ładowarki. Będą mogły być także kierowane na inne trasy ale z zastrzeżeniem, że muszą być to linie przebiegające przez centralne rejony Warszawy. Nowe autobusy pozwolą na wycofanie z ruchu 12 najstarszych przegubowców z silnikami Diesla.
Projekt pn. „Zakup 12 autobusów niskoemisyjnych dla m.st. Warszawy” jest dofinansowany ze środków krajowych Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu priorytetowego nr 6.3 „Zielony Transport Publiczny”.
Tytuł projektu: „Zakup 12 autobusów niskoemisyjnych dla m.st. Warszawy”
Wartość projektu: 47 232 000,00 zł
Wkład m.st. Warszawy: 8 832 000 zł
Wartość dofinansowania ze środków krajowych: 38 400 000,00 zł w tym:
– wartość Dotacji: 13 440 000,00 zł
– wartość Pożyczki: 24 960 000,00 zł
Beneficjent: Miasto Stołeczne Warszawa
Jednostki realizujące projekt: Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie
Opublikowano 20 stycznia 2023
Ostatnia aktualizacja 20 listopada 2023