Blisko 145 tysięcy osób skorzystało w tym roku z Warszawskich Linii Turystycznych. Tradycyjnie najwięcej pasażerów przepłynęło promami między brzegami Wisły.
Latem już po raz czternasty zostały uruchomione Warszawskie Linie Turystyczne. Warszawiacy i goście mogli pokonać rzekę promami, spędzić czas na wycieczce statkiem do Serocka, podziwiać stolicę z okien zabytkowych autobusów i tramwajów oraz wybrać się na wycieczkę poza miasto kolejką wąskotorową. W sumie z oferty skorzystało 144 220 osób, o prawie o 14 tys. więcej niż w ubiegłym roku.
„Ptasie” promy
Łączyły brzegi Wisły w trzech miejscach: Słonka – Cypel Czerniakowski z Saską Kępą; Pliszka dopływała do plaży Poniatówka wzdłuż mostu Józefa Poniatowskiego; a Wilga wyruszała z Podzamcza Fontanny i na prawym brzegu rzeki cumowała przy ZOO. Plażowicze i wielbiciele spędzania wolnego czasu nad rzeką mogli korzystać z przepraw w lipcu i sierpniu codziennie, a w maju, czerwcu i wrześniu w weekendy i święta.
W sezonie 2022 promami popłynęło 108 127 osób. Największą popularnością cieszyła się Wilga, na której pokład wsiadły 45 073 osoby.
Statek do Serocka
Od 1 maja do 29 września zabierał w każdy weekend na kilkugodzinny rejs do Serocka. Wyruszał z przystani na Żeraniu, a później Kanałem Żerańskim i przez Jezioro Zegrzyńskie dopływał do Serocka.
W rejs w tym roku popłynęły 4 124 osoby. To o ponad 72 proc. więcej niż rok wcześniej, kiedy to Serocka wybrało się 2 391 osób.
Autobusy linii 100
Wraz z początkiem maja uruchomiono także specjalne linie obsługiwane zabytkowym taborem.
Wyruszały ze Śródmieścia i ulicami Muranowa dojeżdżały nad Wisłę, mostem Śląsko-Dąbrowskim docierały na Pragę-Północ, a później mostem Świętokrzyskim wracały do centrum. Pasażerowie podróżowali w weekendy zabytkowymi ikarusami i jelczami.
Na wycieczkę „setką” wybrało się 16 869 osób. W porównaniu z rokiem 2021 (9,7 tys. pasażerów), odnotowano 73-proc. wzrost popularności linii.
Tramwaje linii 36 i T
Zaczynały kursy na pl. G. Narutowicza i ulicami Ochoty i Śródmieścia docierały na Żoliborz. W wakacje kursowały codziennie, a w maju, czerwcu i wrześniu w weekendy i święta.
Na trasie linii 36 można było spotkać wagony typu 13N potocznie nazywane „parówkami”, 105Na – „akwaria” oraz 102N – tramwaj sprowadzony do Warszawy z Poznania w 2004 roku, który jednak nie woził pasażerów w stolicy.
Pod koniec czerwca do linii tramwajowej 36 dołączyła linia T. Składy wyruszały w weekendy z pl. G. Narutowicza, mostem Józefa Poniatowskiego docierały na Pragę i do pętli Czynszowa, a następnie wracały mostem Śląsko-Dąbrowskim do Śródmieścia i na Ochotę. Linia była obsługiwana przez najstarsze zabytkowe warszawskie tramwaje – typu K i N.
W tym roku na przejażdżkę zabytkową „teTką” wybrało się 12 835 osób. Oznacza to ponad 60-proc. wzrost liczby pasażerów. W 2021 roku tramwajami linii T podróżowało 7 947 osób.
Piaseczyńsko-Grójecka Kolej Wąskotorowa
Wakacyjne atrakcje komunikacyjne zamykała zabytkowa kolejka wąskotorowa, która kursowała od maja do czerwca w każdą sobotę. Zaczynając od stacji w Piasecznie, przejeżdżała przez Zalesie Dolne, Głosków, Runów, Złotokłos i docierała do Tarczyna. W drodze powrotnej zatrzymywała się w Runowie, gdzie pasażerowie mogli spędzić aktywnie czas na leśnej polanie. Do Piaseczna można było dojechać np. specjalną zabytkową linią autobusową 51, której numer nawiązywał do numeracji dawnej linii trolejbusowej łączącej Piaseczno z Warszawą.
Na wycieczkę po wąskim torze zdecydowało się 2 265 osób. Rok wcześniej było to 2 699 osób.
Opublikowano 8 listopada 2022
Ostatnia aktualizacja 1 lutego 2023