Nowe stacje – konsultacje społeczne zmian w komunikacji – ZTM Warszawa

Nowe stacje – konsultacje społeczne zmian w komunikacji

metro2 - konsultacje

Jakimi trasami będą jeździły autobusy Warszawskiego Transportu Publicznego po otwarciu dwóch nowych stacji metra linii M2 na Woli i Bemowie? Jak pasażerowie dojadą do trzech nowych stacji metra na Targówku? Z jaką częstotliwością będą jeździły autobusy? ZTM przygotował propozycje usprawnienia układu komunikacyjnego.

Kończą się prace budowlane na nowych odcinkach metra. Na Woli i Bemowie już niebawem będzie można korzystać z dwóch nowych stacji – Ulrychów (położonej w ciągu ulicy Górczewskiej) i Bemowo (w pobliżu skrzyżowania ulic Górczewskiej i Powstańców Śląskich). Nowy odcinek metra ułatwi dojazd mieszkańcom Woli i Bemowa do Śródmieścia i na Pragę; dogodniejszą przesiadkę do metra zyskają również mieszkańcy osiedli w zachodniej części miasta, a także aglomeracji, m.in. Starych Babic i Leszna.

Na Targówku będą trzy stacje – Zacisze (pod ulica Figara w pobliżu skrzyżowania z Codzienną), Kondratowicza (przy skrzyżowaniu ulicy Malborskiej i L. Kondratowicza) oraz Bródno (przy skrzyżowaniu ulicy L. Kondratowicza i Rembielińskiej). Metro w tej części Warszawy to zupełnie nowa jakość WTP – podziemna kolej będzie najszybszym dojazdem dla kilkuset tysięcy mieszkańców osiedla Bródno i Zacisza na Pragę i lewobrzeżną Warszawę. Bliżej do stacji metra będą mieli mieszkańcy Białołęki.

Metro przewozi miliony

Pasażerowie Warszawskiego Transportu Publicznego wybierają metro – gdy trasa metra wydłużała się na kolejne osiedla, pociągi zapełniały się począwszy od nowo otwartych stacji. Pomaga w tym nowy układ komunikacji naziemnej wprowadzany po otwarciu nowych odcinków metra. I tej prawidłowości nie zaburzyła nawet epidemia COVID.

Stacja Trocka zyskała dla metra wielu pasażerów. Pierwsi pasażerowie skorzystali z niej we wrześniu 2019 roku, a zmiany w układzie linii autobusowych były wprowadzane etapowo. I już w tym miesiącu, mimo że stacja była czynna od 15 września, weszło na nią prawie 100 tys. pasażerów przy ok. 577 tys. na Dworcu Wileńskim. We wrześniu następnego roku na Trocką weszło prawie 280 tys. osób (na Dworzec Wileński ponad 390 tys.). W 2021 roku było to odpowiednio 307 261 i 417 459 pasażerów. Metro przyciągnęło wielu nowych podróżnych bo przed otwarciem Trockiej na stacji Dworzec Wileński wsiadało ok. 580 tys. osób miesięcznie.

Stacje Księcia Janusza, Młynów i Płocka otwarte zostały w pierwszej fali epidemii, w kwietniu 2020 roku. Gdy jeszcze ich nie było, ostatnią stacją na zachód od centrum była Rondo Daszyńskiego i to tutaj do metra wsiadali mieszkańcy Woli i Bemowa – codziennie wchodziło na nią ponad 500 tys. osób. Już w pierwszym miesiącu po otwarciu stacji Księcia Janusza pasażerowie zaczęli z niej licznie korzystać mimo, że z powodu epidemii nie wprowadzono jeszcze wszystkich zmian w komunikacji naziemnej związanych z otwarciem nowego odcinka metra. W kwietniu 2020 roku liczba osób wchodzących na stację Rondo Daszyńskiego była większa o niespełna połowę od liczby wchodzących na Księcia Janusza. We wrześniu tego samego roku, gdy życie społeczne wracało do normy a pasażerowie do podróży WTP, na stację Księcia Janusza weszło o ok. 5 proc. więcej osób niż na Rondo Daszyńskiego (odpowiednio 258 739 i 249 839 osób). W zeszłym roku, we wrześniu 2021 roku, te proporcje się utrzymały – było to odpowiednio 313 488 i 297 981 osób. A w sumie to o ponad 100 tys. pasażerów więcej, którzy skorzystali z metra na Woli, w porównaniu z czasem, gdy metro dojeżdżało tylko do Ronda Daszyńskiego.

ZTM przygotowuje się do otwarcia nowych stacji i opracował projekt zmian w komunikacji naziemnej, tak aby jak najefektywniej wykorzystać nowe odcinki metra w sieci Warszawskiego Transportu Publicznego oraz poprawić połączenia pomiędzy dzielnicami i osiedlami.

Konsultacje online

Miasto zaprasza do udziału w konsultacjach społecznych proponowanych zmian. Zaplanowane zostały dyżury online w niedziele o godz. 11.00. W czasie takiego spotkania pokazana zostanie prezentacja o proponowanych korektach oraz będzie czas na dyskusję (aby wziąć w niej udział trzeba napisać na adres konsultacje@ztm.waw.pl i podać datę spotkania, link aktywacyjny zostanie przesłany w mailu zwrotnym. Oto terminy:

Podczas spotkań online będzie możliwość zabrania głos w dyskusji z fonią i wizją lub jedynie przysłuchiwać się rozmowie. Warto sprawdzić wcześniej jak działa ZOOM przez test na stronie https://zoom.us/test.

Zapisy spotkań poświęconych zmianom można znaleźć pod linkami:

Spotkania konsultacyjne

Warszawa zaprasza również na otwarte spotkania konsultacyjne w dzielnicach, które w największym stopniu zostaną objęte zmianami w komunikacji. Będą to: Targówek, Białołęka, Bemowo, Ursus. Spotkania będą miały formę dyskusji przy stolikach oraz zbierania opinii i wniosków od mieszkańców przez specjalistów z Zarządu Transportu Miejskiego. Oto harmonogram: 

na temat propozycji zmian w lewobrzeżnej Warszawie:

na temat propozycji zmian w prawobrzeżnej Warszawie:

Swoje wnioski – do 7 maja – można będzie zgłaszać także drogą elektroniczną na adres konsultacje@ztm.waw.pl lub uzupełniając ankietę dostępną pod adresem https://bit.ly/metro2-ankieta2022.

Szczegółowe informacje na temat proponowanych zmian oraz konsultacji będą na stronie internetowej Warszawskiego Transportu Publicznego. Informacje o rozpoczęciu konsultacji zamieszczone zostaną także na facebooku i twitterze a także na platformie konsultacyjnej urzędu miasta konsultacje.um.warszawa.pl.  

W czerwcu ZTM przedstawi wypracowane z mieszkańcami propozycje zmian w WTP, które będzie wdrażał po uruchomieniu nowych odcinków metra.


Ostatnia aktualizacja 22 kwietnia 2022

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.