„Wojtuś” wjechał do nowych tuneli na Bemowie – ZTM Warszawa

„Wojtuś” wjechał do nowych tuneli na Bemowie

zdjęcie z przejazdu skrajnika tunelami budowanego metra na Bemowie

Tunelami i torami odstawczymi na powstającym odcinku metra na Bemowie przejechał skrajnik mechaniczny nazywany przez pracowników „Wojtusiem”. Pojazd z przedstawicielami Metra Warszawskiego i generalnego wykonawcy sprawdzał, czy w tunelu nie ma żadnych przeszkód, o które mogłyby zahaczyć pociągi.

Skrajnik rozpoczął swoją pracę w tunelu pomiędzy funkcjonującą stacją C06 Księcia Janusz a budowaną C05 Ulrychów na linii M2. Z prędkością kilku kilometrów na godzinę jechał pchany przez drezynę w kierunku torów odstawczych za stacją C04 Bemowo.

Rozkłada stalowe elementy

Czym jest sam skrajnik? To pojazd techniczny wyposażony w stalowe elementy, które rozkładają się po bokach i na górze. W ten sposób skrajnik odzwierciedla przestrzeń, w której bezpiecznie może poruszać się tabor metra. Nie mogą się w niej znaleźć jakiekolwiek stałe elementy lub urządzenia techniczne.

Podczas sprawdzania tunelów na Bemowie wykryto miejsca drobnych kolizji ze skrajnią, takich jak tymczasowe ogrodzenie w części technicznej stacji czy zbytnio wysunięte oznakowanie dla maszynistów. Wszystkie tego typu przeszkody są na bieżąco przesuwane lub usuwane.

Po „Wojtusiu” pociąg testowy

Kontrolę zachowania skrajni wykonują pracownicy Działu Torowego oraz Biura Geodezji i Nieruchomości Metra Warszawskiego przy udziale przedstawicieli budowniczych metra z firmy Gulermak.

Sam skrajnik to oczko w głowie pracowników MW. Ochrzcili go imieniem „Wojtuś”, na cześć jednego z długoletnich, już emerytowany pracowników.

Kolejny etapem sprawdzenia budowanych odcinków metra – po kontroli skrajnikiem, są jazdy pociągu testowego. Na Bemowie wyjedzie on na tory na przełomie marca i kwietnia.

Film z przejazdu skrajnika można zobaczyć w serwisie YouTube Metra Warszawskiego.


Budowa na Bemowie

Na styku Woli i Bemowa powstaje najkrótszy odcinek linii M2. Składa się on z nieco ponad dwóch i pół kilometra tuneli oraz dwóch stacji: C05 „Ulrychów” – położonej w ciągu ul. Górczewskiej i C04 „Bemowo” zlokalizowanej w pobliżu skrzyżowania ulic Górczewskiej i Powstańców Śląskich. Za stacją C04 będą się znajdować tory odstawcze dla pociągów metra. Wykonawcą tej inwestycji jest konsorcjum firm Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. (lider) i Astaldi S.p.A. Wykonawca otrzyma za zrealizowanie inwestycji 959 249 940,00 zł. Drugi etap budowy odcinka zachodniego jest częścią projektu „Budowa II linii metra wraz z zakupem taboru – etap III”, który jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dla projektu o wartości 3 564 536 216,00 zł uzyskano dofinansowanie unijne w wysokości 1 952 151 513,23 zł.

stopka unijna projektu budowy II linii metra - III etap

Ostatnia aktualizacja 16 maja 2022

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.