To stąd dyżurni będą kontrolowali sytuację i sterowali urządzeniami technicznymi stacji, a także w pobliskich tunelach. Pomieszczenie numer 110 na budowanej stacji C05 Ulrychów, czyli dyspozytornia stacyjna, nabiera już ostatecznych kształtów. Jak wygląda w środku?To stąd dyżurni będą kontrolowali sytuację i sterowali urządzeniami technicznymi stacji, a także w pobliskich tunelach. Pomieszczenie numer 110 na budowanej stacji C05 Ulrychów, czyli dyspozytornia stacyjna, nabiera już ostatecznych kształtów. Jak wygląda w środku?
To miejsce jest sercem każdej stacji. Z dyspozytorni stacyjnej można między innymi włączyć i wyłączyć oświetlenie, sterować wentylacją lokalną, zamknąć drzwi stacji.
Kontrola i reagowanie
Dyżurny stacji monitoruje stąd także pracę systemu dostępu, obserwuje lokalizację pociągów na całej II linii, otrzymuje i reaguje na informacje o awariach i uszkodzeniach schodów ruchomych, wind, wykryciu zagrożenia pożarowego, a także kontroluje pracę klimatyzatorów i temperaturę na stacji.
To tutaj najpierw dotrą informacje o braku zasilania elektrycznego urządzeń lub zasilaniu z linii rezerwowej czy wykryciu stężenia tlenku węgla. Stąd, dzięki monitoringowi wizyjnemu dyżurny będzie obserwował, co dzieje się na peronach oraz antresoli. I w razie konieczności reagował – sterując informacjami wizualnymi czy wygłaszając komunikaty głosowe: informacyjne i ostrzegawcze. Połączy się też z Centralną Dyspozytornią Metra Warszawskiego, a informacje o stanach urządzeń prześle dzięki komputerom pracującym w sieciach.
Pomieszczenie numer 110 na stacji Ulrychów już jest na ukończeniu. Zamontowano już stół dyspozytorski, a nad nim zawieszono ekrany systemu CCTV, na których dyżurny będzie miał podgląd na widok z około 150 kamer umieszczonych w obrębie stacji.
W fazie końcowej jest też montaż i sprawdzanie systemów BMS (zarządzania obiektem), sygnalizacji pożaru, kontroli dostępu i wykrywania obecności przy krawędzi peronów.
Dyspozytornia stacyjna na stacji Ulrychów ma być gotowa za około miesiąc.
Na kanale YouTube Metra Warszawskiego można zobaczyć film o dyspozytorni.
Na styku Woli i Bemowa powstaje najkrótszy odcinek linii M2. Składa się on z nieco ponad dwóch i pół kilometra tuneli oraz dwóch stacji: C05 „Ulrychów” – położonej w ciągu ul. Górczewskiej i C04 „Bemowo” zlokalizowanej w pobliżu skrzyżowania ulic Górczewskiej i Powstańców Śląskich. Za stacją C04 będą się znajdować tory odstawcze dla pociągów metra. Wykonawcą tej inwestycji jest konsorcjum firm Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. (lider) i Astaldi S.p.A. Wykonawca otrzyma za zrealizowanie inwestycji 959 249 940,00 zł. Drugi etap budowy odcinka zachodniego jest częścią projektu „Budowa II linii metra wraz z zakupem taboru – etap III”, który jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dla projektu o wartości 3 564 536 216,00 zł uzyskano dofinansowanie unijne w wysokości 1 952 151 513,23 zł.
Opublikowano 25 lutego 2022
Ostatnia aktualizacja 25 kwietnia 2022