Podsumowujemy sezon remontowo-budowlany. W 2021 roku rozpoczęliśmy budowę nowej pętli autobusowej na Woli, zakończyliśmy budowę parkingu P+R na Białołęce. Wybudowaliśmy osiem nowych przystanków, wyremontowaliśmy 18, remonty były też na ośmiu pętlach autobusowych. Na 17 stołecznych przystankach stanęły wiaty.
Nowa pętla i przystanki
Najważniejszym przedsięwzięciem budowlanym mijającego roku było przedłużenie trasy tramwajowej na Winnicę. Efektem wspólnej inwestycji Zarządu Transportu Miejskiego i Tramwajów Warszawskich jest odcinek torowiska tramwajowego, pętla autobusowa i tramwajowa, chodniki, drogi rowerowe i jezdnie. Dalej w głąb białołęckich osiedli dojeżdżają tramwaje linii 2 i 17 oraz autobusy 509 i N03.
Trwa budowa nowej pętli autobusowej przy skrzyżowaniu ulicy Wawrzyszewskiej i J. Ostroroga. Jesienią oddaliśmy do użytku 400-metrowy fragment ulicy J. Ostroroga, przebudowywany w ramach inwestycji. Przygotowaliśmy przejścia dla pieszych z azylami, drogę dla rowerów oraz nowe przystanki – Powązki-VI Brama 01 i Powązki – VI Brama 02. Dodatkowo przystanki Ostroroga 01 i 02 przenieśliśmy bliżej Cmentarza Powązkowskiego, co ułatwia dostanie się do nekropolii. Cała budowa zakończy się w przyszłym roku. Na pętli będą dwa perony o długości 60 i 40 metrów, wiaty, infrastruktura dla pieszych oraz miejsce do ustawienia ładowarek dla autobusów elektrycznych. Pomieści dwa wozy 12-metrowe i trzy 18-metrowe. W przyszłości zastąpi pętlę Młynów, która jest za mała dla kilku autobusów przegubowych.
Nowe przystanki wybudowaliśmy także na Mokotowie – Bergamotki 01 i 02, na Ursynowie – Nawłocka 01 i 02 oraz w Wawrze – Biegunowa 01 i 02.
Zakończyła się budowa parkingu P+R przy stacji kolejowej Warszawa Żerań na Białołęce. Po zakończeniu formalności związanych z zezwoleniem na użytkowanie, parking zostanie otwarty. Dla pasażerów Warszawskiego Transportu Publicznego będą do dyspozycji 235 miejsca postojowe dla samochodów osobowych, w tym 10 dla osób z niepełnosprawnościami. Rowerzyści z kolei będą mogli zostawić pod wiatami niemal 140 rowerów.
W przyszłym roku rozpocznie się w terenie budowa kolejnego, już 17 parkingu P+R, przy stacji kolejowej Warszawa Jeziorki. Będzie tu prawie 140 miejsc parkingowych, w tym sześć dla osób z niepełnosprawnościami, oraz 40 zadaszonych stanowisk dla rowerów.
„Odświeżyliśmy” kilka działających P+R. Metro Stokłosy i Ursus Niedźwiadek mają teraz poszczególne poziomy pomalowane na charakterystyczne kolory. Wszystkie wielopoziomowe parkingi są oznakowane w ten sam sposób, co ułatwia odnalezienie samochodu.
Remonty
W 2021 roku wyremontowaliśmy nawierzchnię na ośmiu pętlach autobusowych: Aleksandrów, Chomiczówka, Cmentarz Wolski, Nowodwory, Os. Górczewska, P+R Al. Krakowska, Wiatraczna i Żerań FSO.
Prace remontowe przeprowadziliśmy także na 18 przystankach: trzech mokotowskich – Dolna 02, Park Dreszera 01 i Samochodowa 02; ochockich – Och-Teatr 01 oraz Rondo Zesłańców Syberyjskich 02 i 05 i praskich – Abrahama 02, Ateńska 03 i CH Promenada 01. Wyremontowaliśmy również dwa przystanki w Wawrze – Gruntowa 01 i 02 i w Śródmieściu – Muzeum Narodowe 02 i Metro Politechnika 02 oraz po jednym: na Bielanach – Aspekt 01, Targówku – Bieżuńska 02, Ursynowie – Braci Wagów 01, w Wilanowie – Królowej Marysieńki 02 i na Woli – Góralska 02.
Zakres prac – w zależności od stanu infrastruktury i możliwości finansowych – obejmował remont pasów, z których korzystają autobusy przy zatrzymywaniu się na przystankach oraz peronów.
W przyszłym roku planujemy remont pętli autobusowej Witolin oraz 32 przystanków autobusowych na Ursynowie, Mokotowie, Bemowie, Woli, Białołęce, Żoliborzu, Targówku, w Śródmieściu, Wawrze oraz we Włochach.
Wiaty w nowych miejscach
Siedemnaście wiat w nowych miejscach pojawiło się na stołecznych przystankach w tym roku. Najwięcej na Bielanach – na przystankach: Głowackiego 01, Kochanowskiego 04 i Maszewska 02, po dwie – na Bemowie: Dostawcza 01 i 02 i Białołęce: Nowodwory 07 i Os. Derby 02, na Mokotowie: Langego 01 i 02, w Śródmieściu – Al. Jana Pawła II 01 i Królewska 08 i w Ursusie – Henryka Brodatego 01 i Spisaka 04 oraz po jednej – na Pradze-Południe – Gocław 07, w Wawrze – Marysin 02, Wilanowie – Wilanów 04 i na Woli – Kolejowa 51.
Modernizujemy pierwszą linię metra
Każdego roku prace remontowe i modernizacyjne prowadzone są również na pierwszej linii metra, której odcinek od Kabat do Politechniki oddano do użytku już 26 lat temu. Modernizowaliśmy urządzenia techniczne – niewidoczne dla pasażerów, np. przepompownię wód opadowych na stacji Pole Mokotowskie czy podstację trakcyjno-energetyczną. Metro Warszawskie wymieniło system sterowania ruchem na kilku stacjach.
Pasażerowie metra zauważyli na pewno na stacji Racławicka, przy południowo-zachodnim zejściu na stację, zamianę niewygodnego podnośnika na windę. W dźwigu zadbano o swobodny dostęp dla osób na wózkach, osób mających problemy z poruszaniem się oraz opiekunów podróżujących z dziećmi w wózkach. Dodatkowo przystosowano windę do potrzeb osób niewidomych i niedowidzących. Zmodyfikowano ścieżkę dotykową przed dźwigiem – na chodniku, na poziomie platformy i w przejściu podziemnym. W środku pojawiły się przyciski wyposażone w oznaczenia w alfabecie Braille’a. Z kolei na stacjach Pole Mokotowskie i Marymont odświeżono elewację – na pierwszej wymieniono elewację szybu windowego, a na drugiej okładzinę z płyt gresowych przy dwóch wejściach.
Ważnym zadaniem modernizacyjnym planowanym na 2022 rok będzie budowa czterech wind przy północnej głowicy stacji Pole Mokotowskie.
Opublikowano 29 grudnia 2021
Ostatnia aktualizacja 25 kwietnia 2022