Parking P+R nie będzie tylko parkingiem do pozostawienia samochodu na czas podróży Warszawskim Transportem Publicznym. Zamieni się w „zielone”, przyjazne środowisku miejsce, wykorzystujące zasoby odnawialne i dodatkowo atrakcyjne dla mieszkańców nie tylko jako punkt przesiadkowy.
Na ostatniej sesji Rady m.st. Warszawy radni wyrazili zgodę na zaciągnięcie pożyczki w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na dofinansowanie inwestycji EKO P+R Połczyńska. Cała inwestycja ma kosztować ok. 15 mln zł, na jej dofinansowanie miasto pożyczy 10 mln zł; pozostała część kwoty pochodzi z miejskich funduszy celowych związanych z ochroną środowiska. Pożyczka zostanie uruchomiona w dwóch transzach: 4,21 mln zł w roku 2023 i 5,79 mln zł w roku 2024. Spłata nastąpi w latach 2025-2038. Warszawa będzie mogła starać się o umorzenie 30 proc. pożyczonej kwoty.
Pieniądze z NFOŚiGW wykorzystamy m.in. na zbudowanie systemu retencji wód opadowych i roztopowych, w tym zmianę betonowych powierzchni na ażurowe, przepuszczające wodę; budowę zielonych dachów; otwartego zbiornika na wodę w części rekreacyjnej i zbiornika podziemnego; nowe nasadzenia zieleni.
To nie wszystkie zmiany jakie wprowadzimy przy ulicy Połczyńskiej. Kompleksowy projekt przygotowuje Spółka TREKTURA Pracownia Architektoniczna Tomasz Ginter i Łukasz Katarzyński, która wygrała konkurs na koncepcję architektoniczną. Tereny zieleni będą wzbogacone nowymi krzewami i drzewami, a trawniki wzdłuż ciągów pieszych staną się ogrodami deszczowymi. Wybudowane będą kolejne stacje ładowania samochodów elektrycznych, a dotychczasowe oświetlenie zostanie zastąpione oświetleniem energooszczędnym. Na parkingu zainstalowane będą odnawialne źródła energii, a zmagazynowana dzięki nim energia elektryczna wykorzystywana będzie m.in. do oświetlenia terenu oraz ładowania pojazdów elektrycznych.
W przebudowanym budynku zaplecza parkingu zostanie zainstalowany centralny inteligentny system zarządzania. Połączy wewnętrzne instalacje i na podstawie zebranych informacji, m.in. o liczbie osób, temperaturze, ciśnieniu, wilgotności i nasłonecznieniu wewnątrz i na zewnątrz, porze dnia i dniu tygodnia będzie koordynował działanie instalacji tak, aby przy możliwie najniższym wydatku energetycznym osiągnąć optymalne warunki. Do ogrzewania i chłodzenia planowane jest użycie pomp ciepła z gruntowymi wymiennikami ciepła.
W dni powszednie w budynku będziemy m.in. prowadzili zajęcia z edukacji ekologicznej dla najmłodszych z zakresu transportu miejskiego. Modernizacja da także możliwość udostępnienia części parkingu mieszkańcom okolicznych osiedli. Będą oni mieli do dyspozycji park z łąkami kwietnymi, alejami spacerowymi i ogrodem permakulturowym. Planowana jest także ścieżka edukacyjna z poidłami dla ptaków, tablicami informacyjnymi, hotelami dla owadów i nieckami bioretencyjnymi. Zmiany były omawiane m.in. na spotkaniu z przedstawicielami bloków mieszkalnych sąsiadujących z parkingiem i zostały pozytywnie odebrany przez jego mieszkańców.
Projekt ma być gotowy do marca 2022 roku. Kolejnym krokiem będzie ogłoszenie przetargu na wykonanie robót budowlanych, a potem prace w terenie. Wszystko ma być gotowe w 2024 roku.
Opublikowano 21 grudnia 2021
Ostatnia aktualizacja 25 kwietnia 2022