Okres Wszystkich Świętych to czas, kiedy wspominamy naszych zmarłych bliskich, przyjaciół, znajomych. Dlatego, jak co roku przedstawiciele Zarządu Transportu Miejskiego i stołecznych operatorów komunikacyjnych odwiedzili miejsca pochówku i zapalili znicze na grobach osób związanych z warszawską komunikacją miejską. Było ich wielu.
Jest już tradycją, że ludzie dziś tworzący Warszawski Transport Publiczny zapalają symboliczne znicze na mogiłach twórców i dawnych pracowników warszawskiej komunikacji. W ostatnich dniach października odwiedziliśmy kilkadziesiąt grobów na warszawskich cmentarzach – Powązkowskim, Bródnowskim, Północnym, Prawosławnym na Woli, w Marysinie, na Służewiu i we Włochach oraz podwarszawskich – w Jabłonnie i Otwocku. Na Cmentarzu Północnym pochowany jest Leszek Walczak – prezes zarządu Szybkiej Kolei Miejskiej w latach 2007-2012. Na Cmentarzu Prawosławnym spoczywa m.in. Sokrates Starynkiewicz – pełniący obowiązki prezydenta Warszawy w latach 1875-1892. Za jego kadencji uruchomiono m.in. pierwszy publiczny tramwaj konny w stolicy.
Odwiedziliśmy Stare Powązki
Przedstawiciele Zarządu Transportu Miejskiego i operatorów komunikacyjnych realizujących przewozy w aglomeracji warszawskiej odwiedzili także Stare Powązki. Zapalono znicze i złożono wieńce na grobach osób których pasja, praca i zaangażowanie miały ogromny wpływ na rozwój warszawskiej komunikacji, m.in.: Michała Butkiewicza – ministra komunikacji w kilku rządach II Rzeczypospolitej; Henryka Hussa – inżyniera kolejnictwa i pomysłodawcy budowy kolei wąskotorowej, która połączyła Grójec z Warszawą; Władysława Kisiel-Kiślańskiego – autora projektu udoskonalenia tramwajów konnych w XIX-wiecznej stolicy; Tomasza Knapika – lektora filmowego, radiowego i telewizyjnego, którego głos mieszkańcy stolicy znają także z komunikatów wygłaszanych w pojazdach Warszawskiego Transportu Publicznego; Tadeusza Kozłowskiego – dyrektora Miejskich Zakładów Komunikacyjnych podczas II Wojny Światowej; Alfonsa Kühna – dyrektora Tramwajów i Autobusów Miasta Warszawy oraz ministra komunikacji w 1. poł. XX w.; prof. Józefa Lenartowicza – naczelnego inżyniera budowy warszawskiej sieci tramwajów elektrycznych w 1. poł. XX w., inicjatora opracowania projektu metra w Warszawie oraz kierownika prac koncepcyjnych, projektowych i wiertniczych planowanej podziemnej kolei; Zbigniewa Stanisława Lilpopa – inicjatora rozbudowy sieci tramwajowej w Warszawie; Zygmunta Słomińskiego – prezydenta Warszawy w 1. poł. XX w., a później dyrektora tramwajów miejskich; prof. Aleksandra Wasiutyńskiego – twórcy koncepcji przebudowy Warszawskiego Węzła Kolejowego i budowy linii średnicowej oraz Aleksandra Wista – wieloletniego pracownika warszawskiej komunikacji i współtwórcy prototypu polskiego autobusu przegubowego.
Opublikowano 28 października 2021
Ostatnia aktualizacja 19 listopada 2021