Na piątkę, a nawet na szóstkę zdał tramwaj Hyundai egzamin z oszczędności. Nowe tramwaje zużyją o wiele mniej prądu niż inne wagony, które jeżdżą już po stolicy.
Testy oszczędności prądu przeprowadzono w nocy na trasie dziewiątki. Badanie polegało na określeniu średniego zużycia energii elektrycznej na odcinku między pętlą Gocławek, a pętlą P+R al. Krakowska. Warunki testowe odzwierciedlały jazdę tramwajem w ciągu dnia. Symulowano zatrzymywanie się przed skrzyżowaniami, na przystankach a także obciążenie pojazdu – tramwaj został załadowany betonowymi odważnikami, które ważą, tyle co 240 pasażerów.
Oszczędniejsze niż auta elektryczne
Wynik okazał się lepszy niż zaoferował producent – średnie zużycie energii elektrycznej w tramwaju Hyundai na jednego pasażera na kilometr jest o ok. 29% mniejsze niż w jednym z nowszych niskopodłogowych wagonów kupionych kilka lat temu. Tramwaj Hyundai do przewiezienia jednego pasażera na odcinku 1 km w ciągu godziny zużyje 15 Watów. Tymczasem osobowe samochody elektryczne potrzebują do tego dwa razy więcej energii – około 30 Watów na godzinę.
Dlaczego tak oszczędne?
W ostatnim czasie technologie przetwarzania prądu elektrycznego w pojazdach rozwijają się bardzo szybko. Stolica na tym skorzysta. Urządzenia elektryczne w tramwajach Huyndai zaprojektowano z wykorzystywaniem najnowocześniejszych tranzystorów, które są od niedawna stosowane także do budowy aut elektrycznych – tranzystorów SiC (technologia węglika krzemu).
Dodatkowo, tramwaje dzięki temu, że jeżdżą po gładkich szynach, a nie po asfalcie, mają mniejsze od aut opory toczenia.
Nowe tramwaje dla Warszawy
Nowe wagony są częścią większego zamówienia, obejmującego aż 123 pojazdy. Umowa zawiera opcję na kolejne 90 wagonów. Do stolicy trafią aż trzy rodzaje pojazdów szynowych o różnej długości, w wersji jednokierunkowej i dwukierunkowej. W najdłuższym tramwaju będzie mogło podróżować nawet 240 osób. Nowy tramwaj ma za sobą pierwszą jazdę z pasażerami.
Dzięki nowym pojazdom, warszawianki i warszawiacy będą mogli częściej podróżować niskopodłogowymi, wygodnymi, klimatyzowanymi wagonami. Docenią je w szczególności pasażerowie z niepełnosprawnościami, opiekunowie z dziećmi w wózkach, a także seniorzy.
Największa niskopodłogowa flota w Polsce
Po zrealizowaniu zamówienia na wszystkie 123 tramwaje do końca kwietnia 2023, stolica będzie dysponowała największą flotą tramwajów niskopodłogowych w Polsce. Ich liczba przekroczy 430, co będzie stanowić aż 70% całego taboru tramwajowego.
Opublikowano 22 października 2021
Ostatnia aktualizacja 5 stycznia 2022