Na pierwszej linii metra cały czas trwają prace remontowe – jedne się kończą, inne zaczynają. W kilku przypadkach Zarząd Transportu Miejskiego prowadzi także postępowania przetargowe.
Pociągi na pierwszej linii metra jeżdżą już od wielu lat. Na bieżąco, wspólnie z Metrem Warszawskim, kontrolujemy stan infrastruktury technicznej, poprawność działania urządzeń, estetykę podziemnych i naziemnych budowli. I w razie potrzeby zlecamy remonty, wymiany, naprawy.
Podstacje trakcyjno-energetyczne ursynowskiego odcinka pierwszej linii metra powstały w trakcie budowy na przełomie lat 80 i 90 ubiegłego wieku i wymagają modernizacji. Dziś już nie produkuje się do nich części zamiennych i bez przeprowadzenia od podstaw odpowiednich prac remontowo-modernizacyjnych w przypadku awarii mogłoby dojść do zakłóceń w funkcjonowaniu podziemnej kolei. Na najbliższy weekend zaplanowano remont podstacji trakcyjno-energetycznej na stacji Ursynów.
Remonty wind i schodów ruchomych, wymiana elewacji szybów
We wrześniu na stacji Racławicka zaczęła jeździć zmodernizowana winda, która zastąpiła podnośnik. Dźwig jest przy południowo-zachodnim (po stronie Szkoły Podstawowej nr 69) zejściu na stację, na wysokości budynku al. Niepodległości 119. Winda zjeżdża na antresolę, gdzie można przesiąść się do drugiej – zjeżdżającej na poziom peronów.
Winda jest dostępna dla osób na wózkach, mających problemy z poruszaniem się, a także opiekunów podróżujących z dziećmi w wózkach. Dodatkowo wykonawca przystosował ją do potrzeb osób niewidomych i niedowidzących, m.in. wyposażył w przyciski wyposażone w oznaczenia w alfabecie Braille’a.
W maju pracownicy Metra Warszawskiego odnowili sufit stacji Politechnika. Dwukrotnie pomalowali ok. 3000 m.kw. stropu, na co zużyli około 600 litrów farby.
To już za nami, a efekty są widoczne. Obecnie toczą się prace przy remoncie przepompowni wód opadowych na stacjach Pole Mokotowskie oraz Ratusz Arsenał. Wykonawca na zakończenie robót ma czas do 30 listopada. Dbamy również o pomieszczenia służące na co dzień pracownikom Metra Warszawskiego. Kilka dni temu wykonawca złożył dokumentację, która jest niezbędna przy remoncie wentylacji i klimatyzacji na stacji Pl. Wilsona. Modernizowany będzie również wiadukt nad torami na Stacji Techniczno-Postojowej na Kabatach, którym poruszają się pracownicy metra.
Zaplanowane są też kolejne prace. Wygląd i estetyka stacji Pole Mokotowskie i Marymont zostaną odświeżone. Na Polu Mokotowskim wymiany doczeka się zrobiona z płyt piaskowca elewacja szybu windowego, mieszczącego się na południowo-zachodniej stronie stacji. Na Marymoncie remont obejmie elewacje z płyt gresowych dwóch wejść od strony południowo-zachodniej. Zakończyło się właśnie postępowanie przetargowe, a jedna z ofert zmieściła się w przewidzianym przez ZTM budżecie.
Modernizacje i remonty elektryczne
ZTM ogłosił też przetarg na wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej modernizacji wybranych instalacji elektrycznych na stacjach Kabaty i Imielin oraz w tunelu szlakowym. Zwycięzca przetargu będzie miał do przygotowania dokumentację niezbędną przy remoncie opraw (wraz z instalacjami i urządzeniami rozdzielczymi) oświetlenia podstawowego i awaryjnego na stacji Kabaty. Przy okazji ZTM planuje również wymianę rozdzielnicy SN w podstacji energetyczno-trakcyjnej i elementów składowych systemu średniego napięcia. Nowe mają też być instalacje siłowe (wraz z urządzeniami rozdzielczymi) w tunelu szlakowym.
Opublikowano 11 października 2021
Ostatnia aktualizacja 19 listopada 2021