Warszawa intensywnie pracuje nad rozwojem sieci buspasów. Właśnie wyznaczono wydzielony pas na ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r., a następne pasy dla autobusów o łącznej długości około 38 km pojawią się w kolejnych dziewięciu lokalizacjach. Są to zarówno stałe buspasy, jak i takie, które usprawnią podróże podczas remontu estakad Trasy Łazienkowskiej.
– Wytyczenie nowych buspasów znacznie poprawi płynność ruchu pojazdów Warszawskiego Transportu Publicznego na Białołęce, Mokotowie, Ochocie i Ursynowie oraz we Włochach. Skorzystają także pasażerowie z Legionowa, Jabłonny i Piaseczna – informuje Michał Olszewski, zastępca prezydenta m.st. Warszawy.
Od poniedziałku, 30 sierpnia funkcjonuje już buspas na ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r., między Szczęśliwicką a Grójecką (o łącznej długości 1,3 km). Po jego wyznaczeniu zmieniła się organizacja ruchu. Zlikwidowane zostały trzy lewoskręty – z ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. nie można już skręcić w lewo w Białobrzeską (dopuszczony jest tylko lewoskręt dla autobusów od strony ulicy Grójeckiej, trasa linii 521 się nie zmieniła), a także w lewo w Szczęśliwicką, podróżując od strony Grójeckiej. Lewoskręt w ulicę Szczęśliwicką został tu zachowany tylko dla jadących od strony Alej Jerozolimskich.
Kolejne buspasy są planowane na ulicach:
- Modlińskiej – na odcinku od ulicy Aluzyjnej do Światowida, w jednym kierunku, o długości ok. 4 km
- Czerniakowskiej – na odcinku od al. W. Witosa do ulicy Łazienkowskiej, w obu kierunkach, o łącznej długości ok. 5 km
- Dolina Służewiecka i al. gen. W. Sikorskiego – na odcinku od ulicy Nowoursynowskiej do Jana III Sobieskiego, w obu kierunkach, o łącznej długości ok. 4 km
- Puławskiej – na odcinku od ulicy Dolina Służewiecka do granic miasta, w obu kierunkach, o łącznej długości ok. 15 km
- Łopuszańskiej – na odcinku od torów WKD do ulicy Orzechowej, w obu kierunkach, o długości ok. 2 km
- Marynarskiej – od węzła Marynarska do ronda Unii Europejskiej – w jednym kierunku, o długości ok. 2,5 km
Szybko autobusem podczas remontów
Ale to nie wszystko. Trwają już intensywne prace nad buspasami, które usprawnią funkcjonowanie komunikacji miejskiej w czasie remontu estakad Trasy Łazienkowskiej. Powstaną w lokalizacjach:
- na ulicy A. Krzyckiego – od Wawelskiej do Filtrowej, w jednym kierunku, o długości ok. 300 m
- na ulicy Ostrobramskiej – od Lotniczej do Przyczółka Grochowskiego, w jednym kierunku, o długości ok. 3 km
- w al. Stanów Zjednoczonych – od ronda Wiatraczna do Przyczółka Grochowskiego, w obu kierunkach, o łącznej długości ok. 2 km.
Na czas budowy drugiej linii metra
Wytyczanie pasów autobusowych na czas dużych inwestycji miejskich zapoczątkowano wraz z rozpoczęciem budowy drugiej linii metra. Od początku budowy podziemnej kolei udostępniono pasażerom pojazdów Warszawskiego Transportu Publicznego buspasy na Pradze-Północ, Targówku, Woli i Bemowie o łącznej długości ok. 30 km.
Jeden z pasów – na ulicach: Połczyńskiej – Wolskiej i M. Kasprzaka, na odcinku Dźwigowa – Karolkowa, w obu kierunkach – zostanie utrzymany także po zakończeniu budowy.
Warszawskie buspasy
W Warszawie jest obecnie ponad 68,5 km wydzielonych pasów dla komunikacji miejskiej.
Dodatkowo niektóre odcinki ulic (np. Górczewska na odcinku Grodkowska – Krępowieckiego, czy Św. Wincentego na odcinku Matki Teresy z Kalkuty – Niwa) są dostępne wyłącznie lub przede wszystkim dla autobusów (łącznie ponad 2,6 km).
Autobusy na niektórych fragmentach poruszają się także wspólnym torowiskiem tramwajowo-autobusowym – tak jest w al. Solidarności i na ulicy 11 Listopada (łącznie 5,7 km). Wraz z rozwojem sieci warszawskich buspasów, zwiększyła się także liczba pojazdów, które mogą z nich korzystać. Do ubiegłego roku były to pojazdy Warszawskiego Transportu Publicznego i Miejskiego Transportu Osób Niepełnosprawnych oraz taksówki. Od 2020 roku mogą nimi także jeździć karetki oraz motocykle (ale tylko na tych specjalnie oznaczonych, choć docelowo będzie to dotyczyło wszystkich).
Opublikowano 31 sierpnia 2021
Ostatnia aktualizacja 20 października 2021