Budowa drogi i torowiska już się kończy, podobnie jak projektowanie skrzyżowania ulic Światowida i Modlińskiej. Powstaje też koncepcja pętli tramwajowo-autobusowej i węzła przesiadkowego. Rozwijamy Warszawski Transport Publiczny na Białołęce.
To jedna z najważniejszych inwestycji komunikacyjnych, prowadzonych obecnie w Warszawie. Obowiązkami dzielą się tutaj Zarząd Transportu Miejskiego, który nadzoruje budowę nowego, dwujezdniowego odcinka ulicy Światowida wraz z jej połączeniem z Modlińską oraz Tramwaje Warszawskie, zajmujące się budową nowej trasy tramwajowej. Planowany jest także węzeł przesiadkowy z nową pętlą dla autobusów i tramwajów.
Na torach jest zielono
Nowe jezdnie ulicy Światowida budowane są pomiędzy skrzyżowaniami z ulicą Strumykową a Dionizosa (około 150 m od planowanego skrzyżowania z Modlińską). Roboty trwają równolegle na kilku polach. Wykonawca części drogowej wybudował już nowe sieci – wodociągową, kanalizacyjną i gazową. Niemal ukończone są też sieci telekomunikacyjna i elektroenergetyczna. Gotowy jest nasyp pod budowę chodnika i ścieżki rowerowej. W kwietniu układano też nawierzchnie m.in. z kostki (betonowej i kamiennej) i kamieni brukowych, a także chodniki z płyt betonowych. Trwa montaż słupów i opraw pod oświetlenie uliczne, a na skrzyżowaniu ulicy Leśnej Polanki i Światowida budowana jest sygnalizacja świetlna.
Dużo wykonali już tramwajarze – zamontowali wszystkie szyny i skończyli prace konstrukcyjne przy torowisku. Ułożyli tkaninę geosyntetyczną dla zielonego torowiska i zajęli się rozkładaniem trawy. Co jeszcze jest w planach? Trzeba dokończyć asfaltowanie przejazdów i torowiska przy przystankach, wyszlifować szyny, zamontować elementy małej architektury, systemy sterowania i ogrzewania zwrotnic, prace związane z siecią trakcyjną. Konieczny jest też demontaż rozjazdu przy ul. Strumykowej, gdzie obecnie kończą jazdę tramwaje linii 2.
Budowa nowej trasy tramwajowej i ulicy Światowida ma się zakończyć do końca lipca 2021 roku. Po uzyskaniu wszystkich, niezbędnych zgód i pozwoleń wydłużą się trasy dwóch linii tramwajowych – 2 i 17 – które będą dojeżdżały do tymczasowej pętli przy ul. Dionizosa.
Węzeł przesiadkowy w przyszłości
Przygotowujemy także budowę połączenia nowego odcinka ulicy Światowida z Modlińską. Mamy decyzję o Zezwoleniu na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID) dla tej inwestycji, sukcesywnie odbieramy od wykonawcy dokumentację potrzebną do rozpoczęcia budowy. Decyzja ZRID z rygorem natychmiastowej wykonalności dała nam możliwość rozpoczęcia procedury pozyskiwania gruntów.
Ostatnim etapem tworzenia w tym miejscu docelowego węzła przesiadkowego będzie nowa pętla dla autobusów i tramwajów wraz parkingiem P+R. Jesteśmy w trakcie przygotowywania koncepcji jak taki węzeł powinien wyglądać – jego budowa jest uzależniona od możliwości finansowych Warszawy. Wstępne założenia dla tego obiektu przewidują, oprócz zintegrowanych platform przystankowych ułatwiających przesiadki, również ok. 15 miejsc postojowych dla autobusów, 4 oddzielne tory odstawcze dla tramwajów oraz parking na ponad 600 miejsc postojowych dla samochodów osobowych, w tym pojazdów osób z niepełnosprawnościami. Ponieważ w ramach Warszawskiego Transportu Publicznego jeździ coraz więcej autobusów elektrycznych, zaplanowanych jest także osiem stanowisk do ładowania takich pojazdów. Znajdą się tu także stojaki rowerowe oraz zostaną wytyczone strefy postojowe „Kiss and Ride”.
Ostateczny kształt, wielkość oraz układ wjazdów i wyjazdów parkingu P+R zostanie ustalony na podstawie analiz ruchu. Preferowana jest konstrukcja żelbetowa, a wysokość budynku nie może przekroczyć 20 metrów. Zakładamy także, że będzie to obiekt przyjazny środowisku – wykorzystujący energię elektryczną z paneli fotowoltaicznych, kolektory słoneczne, pompy ciepła oraz system retencjonowania wód opadowych.
Opublikowano 27 maja 2021
Ostatnia aktualizacja 2 września 2021