Nowy wolski odcinek drugiej linii metra, mobilne Punkty Obsługi Pasażerów, możliwość zawieszenia ważności biletów, budowa trasy tramwajowej do Winnicy, nowe przystanki i elektryczne autobusy. Warszawski Transport Publiczny nie poddał się epidemii.
Epidemia koronawirusa zmieniła życie mieszkańców stolicy. Dziś w pojazdach Warszawskiego Transportu Publicznego mamy tylko ok. 40 proc. pasażerów w porównaniu z ich liczbą przed epidemią. Skutki pandemii dosięgły stołeczną komunikację miejską podobnie jak niemal każdą branżę gospodarki co widać po podsumowaniu sprzedaży biletów. W tym roku będzie to prawdopodobnie kwota niespełna 600 mln złotych. W zeszłym roku wpływy wyniosły prawie 914 mln złotych. Warto jednak przypomnieć, że był to rekordowy rok także pod względem liczby podróży komunikacją miejską (1,2 mld).
W ślad za wprowadzanymi przez rząd ograniczeniami życia społecznego, limitami liczby pasażerów, epidemicznymi strefami obostrzeń w aglomeracji warszawskiej zmienialiśmy działanie Warszawskiego Transportu Publicznego. Zarząd Transportu Miejskiego i operatorzy położyli duży nacisk na wypełnienie wytycznych rządu dotyczących limitów pasażerów w pojazdach transportu zbiorowego oraz zapewnienie higienicznych i bezpiecznych warunków w pojazdach. Pojazdy WTP są czyszczone i dezynfekowane, na przystankach dla lepszej wymiany powietrza otwierane są wszystkie drzwi, a prowadzący oddzieleni są od pozostałej części pojazdu strefą bezpieczeństwa – wszystko po to, aby utrudnić transmisję wirusa. Nieprzerwanie od marca monitorowana jest liczba pasażerów oraz na bieżąco wdrażane są rozwiązania polegające na korektach rozkładów jazdy i kierowaniu dodatkowego taboru na najbardziej obciążone linie.
Rok pod znakiem epidemii
Warszawski Transport Publiczny przez cały czas epidemii funkcjonował na pełnych obrotach – prowadzący pojazdy, nadzór ruchu, pracownicy Punktów Obsługi Pasażerów pracowali z pełnym zaangażowaniem aby ci, którzy w tym trudnym okresie musieli jechać do pracy, lekarza, rodziny czy w innych ważnych sprawach mogli to zrobić bezpiecznie i sprawnie. W reżimie sanitarnym czynne były POP-y i dodatkowo uruchomiliśmy punkty mobilne , czyli autobusy, w których od czerwca do września można było załatwić większość ”pasażerskich” spraw. Autobusy dyżurowały w sąsiedztwie dużych osiedli mieszkaniowych, centrów handlowych, a pod koniec wakacji przy szkołach i uczelniach wyższych. A dla tych pasażerów, którzy przestali korzystać z transportu publicznego wprowadziliśmy możliwość zawieszania ważności biletów długookresowych. Można to zrobić maksymalnie trzy razy w roku za pośrednictwem strony internetowej WTP. Odzyskanie niewykorzystanych dni jest możliwe w każdej chwili, wystarczy tylko odwiedzić jeden z Punktów Obsługi Pasażerów. Mimo epidemii udało się także otworzyć nowy Punkt Obsługi Pasażerów na stacji drugiej linii metra Księcia Janusza oraz kolejnych sześć punktów Kodowania Biletów Metropolitalnych w miejscowościach podwarszawskich – Ożarowie Mazowieckim, Kobyłce, Piastowie, Wołominie, Sulejówku i Radzyminie.
Metrem do Księcia Janusza
Rok 2020 – pod względem rozwoju możliwości przewozowych i zwiększania atrakcyjności Warszawskiego Transportu Publicznego – mija pod hasłem oddania do użytku kolejnego odcinka podziemnej kolei i rozbudowy drugiej linii metra. Mieszkańcy Woli oraz zachodniej części Warszawy i aglomeracji zyskali nowy 3,5-kilometrowy odcinek z trzema stacjami: Płocka, Młynów i Księcia Janusza. Podróż na odcinku ograniczonym stacjami Księcia Janusza – Świętokrzyska zajmuje 9 minut, a przejechanie całego dostępnego obecnie odcinka Księcia Janusza – Trocka – 23 minuty.
Oddanie do użytku wolskiego odcinka drugiej linii metra było jednoznaczne z wdrożeniem nowej, wypracowanej wspólnie z pasażerami podczas konsultacji społecznych, organizacji komunikacji naziemnej. Stacja M2 Księcia Janusza stała się tymczasowym węzłem przesiadkowym, z którego można dojechać w kierunku Koła i Fortu Bema, Jelonek i Nowego Bemowa oraz Ulrychowa i Odolan.
W mijającym roku wprowadzono także liczne usprawnienia w funkcjonowaniu WTP, dzięki którym mieszkańcy Białołęki, Targówka, Ursynowa, Lesznowoli, Radzymina, Raszyna i Ząbek podróżują wygodniej. Białołęcka ulica Cieślewskich została przebudowana, a Zarząd Transportu Miejskiego wybudował na niej przystanki oraz skierował do jej obsługi autobusy linii 152. Po otwarciu nowego odcinka ul. J.P. Woronicza pojechały nią autobusy linii 136. Na Targówku uruchomiono nową linię 262, zapewniającą połączenie południowej i wschodniej części Zacisza ze stacją metra Trocka. Podwarszawską linię 345 – łączącą Ząbki z drugą linią metra – kursującą w dni powszednie przekształcono w całotygodniową 245. Na Ursynowie, w sąsiedztwie przystanku kolejowego Warszawa Jeziorki, uruchomiono nową pętlę autobusową, a tym samym wprowadzono zmiany dla linii autobusowych obsługujących Jeziorki Południowe, Lesznowolę i Raszyn. Pociągi SKM S3 zaczęły dojeżdżać do Radzymina przez Nieporęt i Dąbkowiznę.
Budujemy i modernizujemy
Znaczną część inwestycji realizowanych w mijającym roku stanowiły te skupione na rozwoju transportu szynowego. Kontynuowano prace nad rozbudową drugiej linii metra. Trwają prace budowlane na krańcowym wschodnim odcinku oraz dwóch zachodnich. Bródnowski odcinek mierzy 4 km i składają się na niego trzy stacje – Zacisze, Kondratowicza i Bródno. W grudniu tarcze drążące miały za sobą wykonane oba tunele na odcinku Bródno – Zacisze. Do wydrążenia pozostało po ok. 650 m w każdym z tuneli. W zachodniej części miasta budowany jest 2,5-km odcinek łączący Wolę z Bemowem, z dwoma stacjami – Ulrychów i Powstańców Śląskich oraz trwają przygotowania do rozpoczęcia budowy czterokilometrowego odcinka z trzema stacjami – Lazurowa, Chrzanów i Karolin wraz ze stacją Techniczno-Postojową. Prace na odcinku wolsko-bemowskim są zaawansowane – w grudniu jeden z tuneli pomiędzy stacją Powstańców Śląskich a Księcia Janusza był wydrążony w całości, a w drugim tarcza pokonała już 1 077 z planowanych 1 367 metrów.
Na pierwszej linii metra prowadzono prace modernizacyjne. Wyremontowano najpopularniejsze wejście na stację Ratusz Arsenał. W ramach dostosowywania stacji pierwszej linii do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz podróżujących z dziećmi w wózkach ogłoszono przetargi – na budowę windy na stacji Racławicka oraz na wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej nowych wind na stacji Pole Mokotowskie.
Zarząd Transportu Miejskiego wspólnie z Tramwajami Warszawskimi kontynuuje budowę ostatniego odcinka linii tramwajowej łączącej pierwszą linię metra z Tarchominem, Nowodworami i Winnicą oraz nowego fragmentu ulicy Światowida. Po zakończeniu inwestycji – planowanym na przyszły rok – podróż tramwajem z Winnicy do stacji metra Młociny zajmie ok. 20 minut.
Ekologiczny tabor ponad wszystko – w 2020 r. po ulicach stolicy w barwach Warszawskiego Transportu Publicznego jeżdżą już 162 autobusy elektryczne. Miejskie Zakłady Autobusowe odebrały wszystkie ze 130 zamówionych w 2019 roku autobusów elektrycznych marki Solaris. Pojazdy te można spotkać na wielu liniach, przede wszystkim w centrum miasta, w rejonach gęstej zabudowy bo elektryki są ciche i bezpieczne dla klimatu.
W tym roku unowocześniliśmy rekordową liczbę przystanków autobusowych – wybudowano 17 nowych, a 46 wyremontowano. Prace remontowe skupiały się na wymianie nawierzchni zatok i pasów przejazdowo-postojowych oraz naprawie chodników i peronów autobusowych. Na ponad 70 przystankach ustawiono wiaty. Blisko 30 ustawił ZTM, w tym pięć w ramach projektów budżetu obywatelskiego. Część z nich wyposażona jest w instalację fotowoltaiczną, która zapewnia przyjazne środowisku oświetlanie rozkładów jazdy po zmroku. Pozostałe to efekt nowych inwestycji drogowych – inwestorzy byli zobowiązani do ustawienia wiat w uzgodnionych z ZTM miejscach.
W kończącym się roku trwały także prace nad rozwojem sieci parkingów „Parkuj i jedź”. Na Białołęce trwa budowa parkingu przesiadkowego na ok. 220 miejsc postojowych w sąsiedztwa stacji kolejowej Warszawa Żerań. Jednocześnie powstaje projekt parkingu ma ok. 140 miejsc na Ursynowie w pobliżu stacji kolejowej Warszawa Jeziorki. Planowany termin zakończenia tych inwestycji to 2021 rok. Prowadziliśmy także remonty – na parkingach w Ursusie, Alei Krakowskiej, na Młocinach. Na węźle Młociny oczy cieszy wyremontowane zadaszenie pętli tramwajowej. A punktu widzenia bezpieczeństwa funkcjonowania transportu publicznego bardzo istotne było uruchomienie drugiej centrali ruchu – dzięki temu w czasie epidemii zmiany pracowników odbywają się bez bezpośredniego kontaktu pomiędzy nimi bo przez 12 godzin działa jedna a potem druga centrala.
Kończy się 2020 rok, rok szczególny dla nas wszystkich. Pomimo trudności Warszawski Transport Publiczny rozwijał się, aby jak najlepiej służyć mieszkańcom. Czekamy na powrót naszych wszystkich pasażerów do autobusów, tramwajów, metra i pociągów. W przyszłym roku będziemy pracowali nad tym aby komunikacja w aglomeracji warszawskiej była jeszcze lepsza, sprawniejsza i ekologiczna. Dziękujemy wszystkim, którzy w tych niełatwych dniach epidemii byli z nami w pojazdach Warszawskiego Transportu Publicznego, dla naszego wspólnego bezpieczeństwa przestrzegali epidemicznych obostrzeń i z wyrozumiałością przyjmowali zmiany, które z powodu epidemii wprowadzaliśmy w funkcjonowaniu komunikacji publicznej.
Materiał filmowy podsumowujący rok 2020 w Warszawskim Transporcie Publicznym dostępny jest w serwisie YouTube.
Opublikowano 29 grudnia 2020
Ostatnia aktualizacja 10 czerwca 2021