Metro to najszybszy sposób przejechania z jednej strony Warszawy na drugą oraz przeprawienia się przez Wisłę. Nic dziwnego, że lubią je warszawiacy.
Warszawskie metro ma dwie linie. Pierwsza linia (M1), starsza otwarta w połowie lat 90., biegnie w linii północ-południe i przecina się z drugą linią metra (M2) na stacji Świętokrzyska, która z kolei zapewnia połączenie wschodniej i zachodniej części Warszawy. Obsługę obydwu linii zapewnia stacja techniczno-postojowa Kabaty.
Ponad 40 stacji
Linia M1 łączy Kabaty z Młocinami i ma długość około 23 kilometrów. Ma21 stacji, czyli średnio co ok. 1,1 km. Linia M2 po wybudowaniu wszystkich odcinków połączy Bemowo z Targówkiem. Obie linie będą do siebie podobne pod względem długości i liczby stacji. Na M2 o długości 22,4 km też znajdzie się 21 stacji. Aktualnie M2 łączy Wolę na lewym brzegu Wisły z Pragą oraz Targówkiem na prawym brzegu rzeki. Obsługa techniczno-postojowa ma być zapewniona na nowej stacji techniczno-postojowej Karolin.
Budowa cały czas idzie naprzód. W kwietniu 2020 r. otworzone zostały wolskie stacje podziemnej kolejki: Płocka, Młynów i Księcia Janusza (na wschodzie metro sięga do stacji Trocka). Obecnie wykorzystywany odcinek M2 liczy 13 stacji i ma długość 13,2 kilometra. W budowie są już kolejne stacje: Ulrychów, Bemowo, Zacisze, Kondratowicza i Bródno, do których będzie można dojechać w 2022 roku.
Nowe wagony
Tabor metra składa się z 75 pociągów. W dzień powszedni w szczycie porannym i popołudniowym na obydwu liniach kursuje w sumie 51 pociągów (306 wagonów). Między szczytami komunikacyjnymi pasażerowie korzystają z 30 pociągów (180 wagonów), w sobotę z 25 pociągów (150 wagonów), zaś w niedzielę i święta z 22 pociągów (132 wagonów). W sumie w 2019 roku metro wykonało ponad 37 mln wozokilometrów.
Tabor cały czas jest unowocześniany. W 2020 Metro Warszawskie zawarło kontrakt na 45 nowych, sześciowagonowych pojazdów, które przyjadą do Warszawy w ramach umowy podpisanej z czeskim producentem, firmą Skoda, na kwotę ponad 1,3 mld złotych netto. W pierwszej kolejności do Warszawy przyjedzie 37 sześciowagonowych składów, z możliwością ewentualnego rozszerzenia zamówienia o kolejnych osiem pociągów. To największe zamówienie taboru w historii warszawskiego metra.
Opublikowano 17 września 2020
Ostatnia aktualizacja 2 listopada 2020