Otrzymaliśmy raport wstępny do Studium Technicznego dla trzeciej linii metra, która w pierwszym etapie obejmuje Pragę-Południe. Tym samym poddana analizie została obsługa transportowa drugiej pod względem liczby mieszkańców dzielnicy Warszawy, z bardzo intensywną zabudową mieszkaniową.
Budowa metra na Pradze-Południe umożliwi sprawną obsługę komunikacyjną osiedli położonych na trasie przebiegu linii: Kamionek, Grochów Centrum, Grochów Kinowa, Grochów-Południe, Gocław.
Celem analizy było szczegółowe zbadanie trzech wariantów przebiegu I etapu budowy linii metra M3:
- wariant I – przebieg na odcinku: stacja „Stadion Narodowy” – stacja „Gocław”, wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka – zgodnie z wytycznymi zawartymi w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy (SUiKZP);
- wariant II – przebieg na odcinku: stacja „Stadion Narodowy” – stacja „Gocław”, wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka – zgodnie z koncepcją prezentowaną przez prezydenta m.st. Warszawy, Rafała Trzaskowskiego;
- wariant III – przebieg na odcinku: stacja „Stadion Narodowy” – stacja „Gocław”, wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka – zgodnie z koncepcją zaproponowaną przez autorów opracowania
Dwa pierwsze warianty przebiegu zostały podane przez m.st. Warszawa. Koncepcję przebiegu trzeciego wariantu zaproponował wykonawca. Możliwość uzyskania autorskiej koncepcji przebiegu linii metra od niezależnego, profesjonalnego wykonawcy stanowi istotną wartość opracowania.
W ramach zakończonego już pierwszego etapu prac otrzymaliśmy wstępny raport, zawierający:
- wstępną analizę w zakresie przebiegu linii i lokalizacji stacji;
- informacje o otoczeniu planowanej trasy;
- uwarunkowania transportowe i techniczne;
- możliwości realizacyjne;
- powiązania stacji z innymi środkami komunikacji.
Wyniki wstępnej analizy wariantów przebiegu linii i usytuowania stacji wskazują jednoznacznie jako najkorzystniejszy przebieg linii M3 na Pradze-Południe w lokalizacji: Dworzec Wschodni – wzdłuż ulicy Kijowskiej, na wprost budynku Dworca PKP Warszawa Wschodnia; Mińska – wzdłuż ulicy Podskarbińskiej, na północ od skrzyżowania z ciągiem Stanisławowska-Dwernickiego; Rondo Wiatraczna – po północnej stronie ronda Wiatraczna, wzdłuż ul. Grochowskiej; Ostrobramska – wzdłuż ul. Zamienieckiej, przy skrzyżowaniu z Ostrobramską, Gocław – wzdłuż ul. Fieldorfa, na skrzyżowaniu z ul. Bora-Komorowskiego.
Autorzy opracowania zidentyfikowali szereg dylematów i wniosków o charakterze planistycznym i projektowym, które zostaną przeanalizowane w drugiej fazie opracowania. Do końca roku powstanie pełne opracowanie, dotyczące przebiegu M3 na terenie Pragi-Południe, które zawierać będzie szczegółową analizę porównawczą wariantów.
Wykonane Studium Techniczne III linii metra dla etapu I – Praga pozwoli na podjęcie kolejnych działań, zmierzających do budowy trzeciej linii metra w Warszawie (badania geologiczne, studium wykonalności, projekty koncepcyjne oraz budowlane).
Opublikowano 25 czerwca 2020
Ostatnia aktualizacja 25 czerwca 2020