Kto marzy o tym, by jeszcze raz przejechać się ikarusem, ogórkiem albo wsiąść do wiertarki? Już od 1 maja na trasy wyruszają tramwaje linii 36 i autobusy 400. W wakacje dołączą do nich linie T oraz 100.
Oferta Warszawskich Linii Turystycznych jest w tym roku wyjątkowo bogata. Po Wiśle pływać będą promy i statek „Zefir”. Z Piaseczna do Złotokłosu (i z powrotem) możemy się przejechać kolejką wąskotorową. Nie zabraknie też atrakcji dla miłośników zabytkowych tramwajów i autobusów.
Jako pierwsze, już w długi majowy weekend, na trasy wyruszą tramwaje linii 36 i autobusy linii 400. Linię 36 powinni dobrze pamiętać starsi mieszkańcy Żoliborza, bo przez wiele lat od 1961 roku łączyła ona Marymont i Śródmieście, a potem nawet wydłużono ją m.in. na Czerniaków i Sadybę. Ostatecznie została zlikwidowana w 2011 roku. Dlatego właśnie od maja do połowy września w weekendy będzie się można wybrać na przejażdżkę między placem G. Narutowicza a stacją metra Marymont. Linię będą obsługiwały zabytkowe tramwaje 13N „parówki” i jeszcze kursujące po Warszawie 105N.
Również 1 maja rusza linia autobusowa 400. Są co najmniej trzy powody, dla których warto wybrać się na przejażdżkę linią 400. To przed wszystkim „zabytkowo-turystyczna” trasa wzdłuż Traktu Królewskiego. Drugi powód to możliwość podróży ikarusem. W tym roku do obsługi linii 400 skierowano autobusy niskopodłogowe i zabytkowe ikarusy. Węgierskie pojazdy przez wiele lat woziły warszawiaków, po raz ostatni zjechały do zajezdni w 2013 roku i od 6 lat próżno szukać na warszawskich ulicach. Nie należy także zapominać o unikatowym numerze 400, który w stołecznej komunikacji pojawia się i znika już od 15 lat – w przeszłości był nadawany linii turystycznej, zastępczej i okazjonalnej. Przejażdżki będą możliwe w dni wolne od 1 maja do 15 września.
To tylko część oferty Warszawskich Linii Turystycznych. Latem dołączą linie T oraz 100. Zabytkowa tramwaje linii T będą jeździły w soboty, niedziele i dni świąteczne od 22 czerwca do 15 września na trasie Plac G. Narutowicza – most Józefa Poniatowskiego – most Śląsko-Dąbrowski – Plac G. Narutowicza. W tym roku linię T obsługują wagony typu K i N, w tym wyjątkowy wagon 4Nj zwany „wiertarą”.
Wagon ten pojawia się na linii T od 21 lat. Został wyprodukowany w 1957 roku w Chorzowskiej Wytwórni Konstrukcji Stalowych jako jedyna jednokierunkowa wersja wagonów 4N. Jego znakiem szczególnym była więc jedna kabina motorniczego oraz drzwi po jednej stronie pudła. Po 9 latach eksploatacji w Warszawie trafił do Szczecina. W połowie lat 90 XX w. wrócił do warszawy i przeszedł generalny remont, w ramach którego m.in. „zautomatyzowano” drzwi. Udało się to dzięki… wiertarkom, których pracujące z charakterystycznym dźwiękiem silniki otwierają i zamykają drzwi. Tramwaje linii T dojeżdżają m.in. do Muzeum Narodowego, Stadionu PGE Narodowego, Miejskiego Ogrodu Zoologicznego i Starego Miasta.
Linia 100 również będzie dostępna dla wszystkich chętnych w soboty, niedziele i dni świąteczne od 22 czerwca do 15 września. Autobusy „setki” można będzie spotkać na trasie: Plac Zamkowy – most Śląsko-Dąbrowski – Targowa – most Józefa Poniatowskiego – Aleje Ujazdowskie – plac Unii Lubelskiej – Koszykowa – aleja Jana Pawła II – Senatorska – Plac Zamkowy.
„Setka” pojawiała się na warszawskich ulicach kilkakrotnie. Od 2007 do 2009 roku autobusy tej linii krążył\ po Śródmieściu, zaczynając i kończąc kursy na placu Zamkowym. W ubiegłym roku autobusy linii 100 wróciły na stołeczne ulice, zaczynały kursy w centrum, dojeżdżały na Żoliborz, wzdłuż Wisły docierały do mostu Śląsko-Dąbrowskiego, którym przeprawiały się na Pragę, mostem Świętokrzyskim wracały na lewobrzeżną stronę miasta i Traktem Królewskim wracały do punktu startu. W tym roku „setka” zaczyna i kończy kursy, podobnie jak 18 lat temu, na placu Zamkowym. O komunikacji sprzed lat przypominają też skierowane do jej obsługi autobusy – „ogórki” i berliety.
W autobusach i tramwajach Warszawskich Linii Turystycznych obowiązują wszystkie bilety z taryfy ZTM. Konduktorzy – członkowie Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie – będą kasować bilety jednorazowe przesiadkowe i czasowe. Bilety okresowe, zakodowane na Warszawskiej Karcie Miejskiej lub innym nośniku, należy wcześniej aktywować w innym pojeździe WTP lub bramce metra.
fot. L. Peczyński
Opublikowano 29 kwietnia 2019
Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019