Przetarg na 100 autobusów – oferty zostaną ponownie ocenione – ZTM Warszawa

Przetarg na 100 autobusów – oferty zostaną ponownie ocenione

Krajowa Izba Odwoławcza uznała odwołanie spółki Michalczewski od wyników przetargu na świadczenie usługi przewozu regularnego wykonywanej w ramach lokalnego transportu zbiorowego na liniach autobusowych nadzorowanych przez ZTM, funkcjonujących w ramach systemu komunikacji miejskiej łączącej obszar aglomeracji warszawskiej. Odwołanie dotyczyło – zdaniem spółki Michalczewski – rażąco niskiej ceny za usługę zaproponowanej przez pozostałe firmy biorące udział w przetargu oraz niespełnienia przez konsorcjum Europa Express City Sp. z o.o. i Raf Trans Sp. z o.o. warunku wykonania 2 mln wozokilometrów rocznie w ciągu 3 ostatnich lat. Wyrok KIO oznacza konieczność powtórnej oceny ofert złożonych w trakcie postępowania przetargowego.

W lipcu br. Zarząd Transportu Miejskiego dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu na obsługę komunikacyjną 100 autobusami – 50 ok. 9-metrowymi i 50 o długości minimum 18 metrów. Najkorzystniejszą ofertę, zarówno w przypadku krótkich (6,77 zł brutto za wozokilometr), jak i długich autobusów (8,29 zł za wozokilometr) złożyła firma Mobilis. W przetargu wzięły udział jeszcze dwa podmioty: konsorcjum Europa Express City Sp. z o.o. i Raf Trans Sp. z o.o. oraz Michalczewski Sp. z o.o.

Równolegle spółka Michalczewski złożyła do Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie od wyniku przetargu. Dotyczyło ono rażąco niskiej ceny zaproponowanej przez pozostałe spółki biorące udział w przetargu oraz jednego z warunków udziału w postępowaniu przetargowym, zgodnie z którym przewoźnik w okresie ostatnich 3 lat przed rozpoczęciem postępowania powinien wykonać autobusami usługę przewozu w ilości nie mniejszej niż 2 mln wozokilometrów rocznie. Zdaniem spółki Michalczewski tego warunku nie spełniło konsorcjum Europa Express City Sp. z o.o. i Raf Trans Sp. z o.o.

Krajowa Izba Odwoławcza uznała odwołanie spółki Michalczewski. Oznacza to, że oferty złożone w przetargu muszą zostać poddane ponownej ocenie. W tym celu Zarząd Transportu Miejskiego powoła niezależnego biegłego.

Do Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęły także odwołania od pozostałych podmiotów biorących udział w postępowaniu przetargowym. Wszystkie zostały oddalone.

Przetarg na obsługę komunikacyjną 100 autobusami – 50 długimi i 50 krótkimi został ogłoszony w maju br. Zgodnie z wymaganiami określonymi w dokumentacji przetargowej autobusy będą wyposażone w klimatyzację, monitoring, biletomaty, system głosowego zapowiadania przystanków, ekrany LCD z informacją pasażerską, tapicerkę o warszawskim wzorze (z architektonicznymi symbolami miasta), łączność alarmową oraz – to nowość – najnowocześniejsze systemy lokalizacyjne, które będą miały duże znaczenie w sprawnym zarządzaniu flotą. ZTM wprowadził również wymóg posiadania przez operatorów odpowiedniego zaplecza technicznego, czyli zajezdni, w której pojazdy będą sprzątane i myte oraz będą w niej dokonywane niezbędne przeglądy i naprawy. Nowością jest też to, że kierowcy będą musieli znać język polski oraz topografię Warszawy. Przewoźnik będzie musiał zatrudnić kierowców na umowę o pracę.

Umowa zostanie podpisana na 8 lat. Nowe autobusy wyjadą na warszawskie ulice w ciągu 25 tygodni od dnia podpisania umowy pomiędzy ZTM a wykonawcą usługi.

Oferty złożone w przetargu zostały otwarte 26 czerwca. Złożyły je trzy firmy: konsorcjum Europa Express City Sp. z o.o. i Raf Trans Sp. z o.o., Mobilis Sp. z o.o. i Michalczewski Sp. z o.o. Po przeanalizowaniu ofert komisja przetargowa dokonała wyboru najkorzystniejszej oferty, którą przedstawiła spółka Mobilis.

Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.