W 1920 roku w Tramwajach Miejskich utworzono Wydział Ruchu Autobusowego a na warszawskie ulice wyjechały pierwsze autobusy marki Saurer. Dziś, 29 czerwca przypada okrągła, 95 rocznica uruchomienia pierwszej linii autobusowej, kursującej pomiędzy pl. Zamkowym a pl. Zbawiciela.
– Gratuluję. Nadal będziemy inwestowali w rozwój Miejskich Zakładów Autobusowych. Autobusy to bardzo ważny środek transportu w stolicy, który przewozi ponad pół miliarda pasażerów rocznie. Stale unowocześniamy tabor naszej spółki. Od 2007 r. do stolicy przyjechało 927 nowoczesnych, niskopodłogowych autobusów. A dzięki środkom unijnym do 2020 r. kupimy 130 autobusów niskoemisyjnych i wybudujemy zajezdnię Redutowa – mówi Prezydent m.st. Warszawy – Hanna Gronkiewicz-Waltz.
Dziś trudno sobie wyobrazić miejski transport bez charakterystycznych żółto-czerwonych autobusów. Spełniają bardzo ważną rolę w komunikacji miejskiej, docierając do najdalszych zakątków naszej metropolii. Na początku dwudziestego wieku na autobusy zapatrywano się jeszcze dość sceptycznie, a priorytetem ówczesnych, carskich władz były tramwaje. W 1909 roku przeprowadzono jedynie wstępne testy omnibusu (jak zwano wówczas autobusy).
Sytuacja zmieniła się na dopiero po odzyskaniu niepodległości i przejęciu Tramwajów przez władze miasta – a jednym z powodów zmiany polityki transportowej był tragiczny stan mocno wyeksploatowanego i rozkradzionego taboru tramwajowego. Dlatego w połowie 1919 roku w Austrii i Niemczech zamówiono 56 autobusów marki Saurer i Benz-Gaggenau, a pod koniec roku przystąpiono do budowy pierwszych zajezdni autobusowych przy istniejących remizach tramwajowych. Rok później powołano Wydział Ruchu Autobusowego, a w połowie roku do Warszawy przyjechała z Wiednia pierwsza partia autobusów piętrowych Saurer.
Komunikację autobusową planowano uruchomić pod koniec sierpnia 1920 r. jednak z powodu rozpoczętego strajku tramwajarzy i innych pracowników miejskich przedsiębiorstw autobusy musiały wyjechać na ulice wcześniej, bo już 29 czerwca. Pierwszą linię z pl. Zamkowego na pl. Zbawiciela uruchomiono przy pomocy Stowarzyszenia Samopomocy Społeczne a autobusy kursowały w asyście … wojska i policji.
Więcej o historii warszawskich autobusów można przeczytać w okolicznościowym albumie „Warszawskie autobusy. Najpiękniejsze fotografie” wydanym przez Miejskie Zakłady Autobusowe, który od dziś jest już dostępny w księgarniach (i który będzie można wygrać w konkursie ogłoszonym na profilu fb przewoźnika).
fot. MZA
Opublikowano 29 czerwca 2015
Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019