Zapraszamy do zapoznania się z zapisem czatu internetowego z dyrektorem Zarządu Transportu Miejskiego Wiesławem Witkiem. Tematem czatu były propozycje zmian w układzie komunikacyjnym po uruchomieniu odcinka trasy tramwajowej wzdłuż ul. Powstańców Śląskich między Radiową a Górczewską.
Wieslaw_Witek: Dzień dobry Państwu. Witam na czacie dotyczącym konsultacji społecznych związanych ze zmianami w układzie linii autobusowych na Bemowie, Bielanach i Woli po uruchomieniu nowego fragmentu torowiska na ul. Powstańców Śląskich. Zapraszam do zadawania pytań.
criss: Jak to możliwe, że linia 184, która wozi bardzo wielu studentów ma zostać przeniesiona na inną trasę tym razem z pominięciem przystanku Radiowa? Co to za pomysł aby zostawić jedynie tramwaj? Tramwaj nie pokrywa całej trasy, a dodatkowe przesiadki wydłużają jedynie czas podróży.
Wieslaw_Witek: Linia 11 pokrywa się z linią 184 na bardzo długim odcinku między Bielanami a Wolą. W naszej ocenie uzasadnione jest wykorzystanie autobusów obecnie obsługujących linię 184 do obsługi innych części naszego miasta, gdzie nie ma tramwajów.
marcinb: Panie Dyrektorze, termin przeprowadzania konsultacji nt. funkcjonowania komunikacji na Bemowie został nieodpowiednio wyznaczony. Konsultacje powinny zostać przeprowadzone po zakończeniu wszelkich prac i związanych z nimi utrudnień, kiedy sytuacja powróci do „normy”, a pasażerowie powrócą na najdogodniejsze dla nich trasy. Czy w związku z tym argumentem nie jest zasadne podjęcie decyzji o ew. zmianach dopiero po wykonaniu analiz funkcjonowania komunikacji w normalnych warunkach?
Wieslaw_Witek: Chcieliśmy przeprowadzić konsultacje gdy będzie już funkcjonował tramwaj, by mieć pierwsze obserwacje z funkcjonowania tego połączenia. Zakładamy, że zmiany zostałyby wprowadzone po wprowadzeniu docelowej organizacji ruchu na ul. Powstańców Śląskich.
Adamek: Dzień dobry, Panie Dyrektorze! Dlaczego ZTM chce zabrać 112 i 184 z Bemowa? Dlaczego chcecie zmuszać nas do ciągłych przesiadek? Przecież 11 nie dowiezie nas na Dw. Zachodni, czy na Karolin. Na Bródno również nie. A aktualnie tylko 112 i 184 umożliwiają nam połączenie. Dlaczego nie mogą one kursować jednocześnie?
Wieslaw_Witek: W innych rejonach miasta obserwujemy wysokie napełnienie autobusów, dlatego nie byłoby uzasadnione utrzymywanie dotychczasowego stanu przy obecnych, niewysokich napełnieniach autobusów i tramwajów na ul. Powstańców Śląskich. Przypominam, że w miejsce 112 proponujemy skierowanie na Karolin 197.
anna: A jak pasażerowie z ulicy Lazurowej mają się dostać na tą wspaniałą 11?
Wieslaw_Witek: Z ul. Lazurowej do linii 11 proponujemy dojazd liniami: 105, 122, 154, 190, a po ewentualnej zmianie trasy – 197.
604094: Zabierając 184 zlikwidujecie połączenie z Ochotą. Na przestrzeni kilku lat zabraliście już wystarczającą ilość autobusów z Ochoty.
Wieslaw_Witek: Połączenie Ochoty z Wolą i Bemowem zapewnia 523 i 423, a dogodny dojazd do linii 11 zapewniałyby wszystkie linie autobusowe kursujące al. Prymasa od Dworca Zachodniego.
trzcinska: Chciałam poruszyć kwestię zmiany trasy 167. Obecnie jest to jedyna linia bezpośrednio na kampus Ochota i bardzo potrzebna dla wielu studentów z Bemowa. Czy konieczna jest taka zmiana? Myślę, że byłaby bardzo niekorzystna. Mam wrażenie że ZTM trochę zaniedbuje kwestię dojazdu do Kampusu Ochota.
Wieslaw_Witek: Linia 167 ma obecnie bardzo długą trasę, przez co jest narażona na duże opóźnienia. Skrócenie trasy (wraz ze zmianą trasy l. 184) ma na celu poprawę regularności kursowania, a tym samym skrócenie czasu podróży.
MadLen99: 184 to doskonałe połączenie dla studentów z Bemowa, którzy chcą się dostać do Dw. Zachodniego bezpośrednio. Wyobraża Pan sobie przesiadki z walizkami? No trochę nie bardzo. Apeluję o to aby linia 184 została jak jest. Jeżdżę tą linią codziennie i naprawdę jest to oblegana linia.
Wieslaw_Witek: Bezpośrednie połączenie WAT-u i północnych Jelonek zapewnia linia 523. Przypominam, że linia 184 dubluje linię 11 na długości 9 km.
Zuza: Mieszkańcy osiedla Jelonki, położonego wzdłuż ul. Człuchowskiej, od momentu rozpoczęcia budowy 2. linii metra nie mają żadnego bezpośredniego połączenia z centrum. Wycofano i nie przywrócono linię 506. Następnie 501 i 422. Obecnie ul. Człuchowską jeżdżą już tylko 3 autobusy (112, 189 i 190). Po wycofaniu 112 zostaną nam dwa…
Wieslaw_Witek: Po ewentualnej zmianie trasy linii 112 na ul. Człuchowskiej kursowałyby linie 189, 190 i nowa linia 197.
magdazet: Zastanawia mnie fakt jak mają państwo zamiar zmieścić tłumy jeżdżące linią 112 oraz 184 w jeden tramwaj. Połowa pasażerów zwyczajnie nie będzie się mieściła. Ponadto linia 112 to jedyne dobre połączenie z drugą stroną Wisły gdzie bardzo dużo ludzi pracuje. Widać to w godzinach szczytu. Autobus ten łączy także osiedla a przymus przesiadki wydłuża przejazd gdzie często jeden autobus ucieka. Jest to bezsensowne rozwiązanie bo tramwaje na trasie Bemowo często z tego co widzę się psują. I co wtedy? Nie mamy autobusu i musimy czekać na naprawę usterki. A kto za nas pójdzie do pracy, do szkoły? Usprawiedliwienia od motorniczego nie dostanę prawda? Dla mnie to jedyne połączenie do pracy. Odcinanie Bemowa od innych dzielnic.
Wieslaw_Witek: Po zakończeniu robót na ul. Powstańców śląskich planujemy jeszcze wycofanie z pętli KOŁO linii 28 i skierowanie jej do pętli OS. GÓRCZEWSKA. Łącznie obie linie (11 i 28) będą kursować w szczycie co 5 minut.
marcinb: Panie Dyrektorze, ZTM za sposób na opóźnienia autobusów uważa „dzielenie” linii. Jako pasażer pragnę Pana poinformować, że tego typu rozwiązania są niekomfortowe dla pasażerów. Na przesiadkach pasażerowie tracą więcej czasu niż przy opóźnionych autobusach!.
Wieslaw_Witek: Marszrutyzacja linii, zmiana układu komunikacyjnego, tworzenie krótszych, ale kursujących z wyższą częstotliwością i regularnością linii to trend światowy. Ma na celu lepsze wykorzystanie taboru i umożliwienie wykonywania podróży w dowolnych relacjach w optymalny i szybki sposób.
338259: Witam. Obraz z dzisiaj – autobus linii E-5 przejeżdża około godziny 8.50 obok przystanku Fort Wola, połowa miejsc siedzących jest zajęta. Przyjeżdża autobus 105. Jest tak zapełniony, że ludzie na przystankach od Ordona do PKP Kasprzaka mają problemy z wejściem do autobusu. Chciałbym uprzejmie prosić o przywrócenie starego rozkładu autobusu 105 – to jedyny autobus, który dowozi ludzi z okolic Fortu Wola do centrum. Proszę mieć przy tym na uwadze, że ulica Jana Kazimierza jest jednym wielkim placem budowy i będzie tam mieszkało coraz więcej ludzi. Państwo natomiast zamiast dokładać kolejne kursy, to tylko je ograniczają. Wnoszę więc o 2 rzeczy: przywrócenie starego rozkładu autobusu 105 i zatrzymanie autobusu E-5 przy przystanku Fort Wola, z którego naprawdę wielu ludzi z okolic dojeżdża do centrum.
Wieslaw_Witek: Obserwujemy wprowadzone przez nas zmiany. Ewentualne decyzje będą podejmowane po przeprowadzeniu obserwacji przez dłuższy czas, gdy pasażerowie przyzwyczają się do nowego układu. Według naszych dzisiejszych obserwacji frekwencja w linii E-5 znacząco nie odbiegała od frekwencji w linii 105.
961131: Wielu mieszkańców Ursusa codziennie dojeżdża linią 197 do pracy, przesiadając się przy Ciepłowni na inne linie. Chcą Państwo wydłużyć trasę 197. Dziś w szczycie popołudniowym ten autobus i tam ma zwykle od kilku do kilkunastu minut opóźnienia.
Wieslaw_Witek: Propozycja zmiany trasy linii 197 nie wiąże się z jej wydłużeniem.
J.B: Dzień dobry panie Dyrektorze. Dlaczego usilnie chcą Państwo likwidować połączenia na Jelonkach? Zlikwidowaliście 106, 506, 384. Wmawialiście ludziom, że chcą skrócić trasę linii 149. W tym roku postanowiliście zlikwidować linię 8 – jedyną linię łączącą Jelonki z Centrum. Tymczasem na Bemowie zamierzacie zostawić większość komunikacji, w tym 2 połączenia z Centrum: 171 i 24. Teraz dowiadujemy się, że zamierzacie zlikwidować linie 112 i 184. Tym sam na Jelonkach Płd. pozostanie tylko autobus 189. Czy mieszkańcy Jelonek nie zasługują na komunikację na odpowiednim poziomie? Jak ma się trasa 11 do trasy linii 112? Dlaczego informują Państwo, że lepiej będzie dojeżdżać jeżdżącą co 10-15 minut 11-tką do 112 niż jeździć z Jelonek bezpośrednio autobusem 112, który w godzinach szczytu jeździ co 10 minut? Dlaczego to Jelonki mają się ciągle przesiadać? Dlaczego to Jelonkom odbierana jest komunikacja i wreszcie, dlaczego nikt nas nie zapytał o zdanie przed uruchomieniem linii 11, czy wolimy dostać linię 11 zamiast 8, 112 i 184…
Wieslaw_Witek: Obecnie trwające konsultacje mają na celu zebranie uwag pasażerów. Przypominam, że w przeszłości było więcej linii, ale kursowały z niższymi częstotliwościami, niż obecnie.
Kasia: Północne Bemowo prosi po raz kolejny o przedłużenie linii 155 z Koła na Nowe Bemowo po linii obecnego 201. Niech chociaż to będą kursy w szczycie. Prosiliśmy o to już raz. Wiele zarządów wspólnot wysyłało w ramach konsultacji pisma i nic. Czy tym razem się to uda? Można by wykorzystać autobusy z linii 201. Północne Bemowo by zyskało bezpośredni dojazd do centrum i drugiej linii metra. Prosimy o przedłużenie chociaż w szczycie.
Wieslaw_Witek: Ul. Osmańczyka nie jest dostosowana do kursowania standardowych (min. 12-metrowych) autobusów. Dlatego tą ulicą kursuje tylko – obsługiwana mikrobusami – linia 201. Do poprawy obsługi osiedli przy ul. Obrońców Tobruku planujemy uruchomienie dodatkowych kursów linii 197.
Kasia: Przypominamy, ze Osmańczyka i Pieniążka mogą pojechać małe autobusy, takie jak 201. Wiemy o tym i prosimy o kursy dodatkowe 155 małymi autobusami.
Wieslaw_Witek: Niestety, ale przez ul. Osmańczyka nie jest możliwe kursowanie autobusów standardowych (min. 12-metrowych). A linia 155 nie może być obsługiwana tylko mikrobusami.
aga: A dlaczego 105 po godzinie 6.00 jeździ co 5 minut a potem co 10 minut ?????
Wieslaw_Witek: Linia 105 kursuje w szczycie porannym podstawowo co około 7,5 minuty. Zauważone zagęszczenia wynikają z włączania się do ruchu autobusów z zajezdni.
Małgorzata: Z przykrością stwierdzam, że komunikacja, szczególnie autobusowa, dla Bemowa uległa pogorszeniu. Linia 167 jest idealna, całkiem punktualna i jej trasa jest naprawdę sprawdzona i bardzo potrzebna mieszkańcom Bemowa. Pomysły z komplikowaniem trasy i zmuszaniem do przesiadek odbywają się kosztem pasażerów i są złym pomysłem. Proszę o pozostawienie linii 167 i nie komplikowanie życia!
Wieslaw_Witek: Komunikacji autobusowej nie należy oceniać bez powiązania z innymi środkami transportu. Komunikacja na Bemowie poprawiła się dzięki rozwojowi sieci tramwajowej. Skąd dokąd podróżuje Pani linią 167?
Bielany: Czy byłaby możliwość przesunięcia przystanku Piastów Śląskich 04 bliżej skrzyżowania z Powstańców Śląskich? Obecne usytuowanie kilkaset metrów od skrzyżowania utrudnia przesiadki.
Wieslaw_Witek: Przekażemy ten wniosek do zarządcy drogi.
DG: Czyli nic z Człuchowskiej do centrum i nic przyspieszonego? To już któreś z rzędu pogorszenie oferty komunikacyjnej w tym rejonie. 197 to niepoważna propozycja. Prosimy o coś do centrum.
Wieslaw_Witek: Z ul. Człuchowskiej do centrum kursuje linia 190 z bardzo wysoką częstotliwością. W przypadku każdej linii przyspieszonej wpływają do nas postulaty uruchomienia dodatkowych przystanków – po ich realizacji linie przestałyby być przyspieszone.
michalr: To miły gest, że uruchamiacie takie konsultacje, ale przykre jest to, że to nie dobro pasażerów zdecyduje i tak koniec końców o tym jakie zmiany wprowadzicie. Chcecie zabrać linie, które regularnie są wypełnione pasażerami, w zastępstwie proponujecie przesiadanie się do linii, do których czasem wsiąść jest trudno z powodu panującego w nich tłoku. Szkoda, że Pan Dyrektor oraz pozostali decydenci nie podróżują w większości komunikacją, może wtedy by potrafili spojrzeć na sprawę bardziej z punktu widzenia pasażerów.
Wieslaw_Witek: Właśnie dlatego, że podróżujemy na co dzień komunikacją miejską przygotowaliśmy i przedstawiliśmy do powszechnych konsultacji całościowy projekt zmian.
Zuza: ALE SKĄD TA IDEA CZĘSTYCH PRZESIADEK? W ZTM chyba pracują same młode, super sprawne osoby, które albo jeżdżą wyłącznie samochodami albo nigdy nie musiały jeździć komunikacją miejską: z wózkiem (dziecięcym lub na zakupy), na wózku, o kuli. Nie mają w rodzinie osób starszych. Lubią moknąć na deszczu i śniegu oraz być smaganymi przez wiatr…
Wieslaw_Witek: Naszą ideą nie jest stworzenie więcej przesiadek, ale poprawa częstotliwości i punktualności, co wpływa na skrócenie czasu podróży.
gniewomir: Chcecie pozbawić Państwo mieszkańców Starych Bielan autobusu linii 184. W planach jest zabranie go z ulicy Oczapowskiego. Dodatkowo ludzie ze Starych Bielan stracą połączenie z Powstańców Śląskich. Na Starych Bielanach mieszka dużo starszych osób i jest im trudno dotrzeć do al. Reymonta, by wsiąść w 184, i do Metra Młociny by wsiąść do tramwaju 11 i mieć dojazd do Powstańców Śląskich.
Wieslaw_Witek: Przypominam, że w projekcie linia 184 wciąż będzie łączyć rejon ul. Oczapowskiego z ul. Powstańców Śląskich (do ul. Wrocławskiej). Otrzymujemy sprzeczne głosy w sprawie kursowania autobusu ul. Przybyszewskiego i al. Reymonta.
Aleksandra: Szanowny Panie Dyrektorze, mam tylko jedną uwagę. Moim zdaniem linia 112 i 184 powinny pozostać bez zmian, wiele studentów UKSW mieszkających na Bemowie, gdzie nota bene znajdują się akademiki, korzysta z nich w celu dotarcia na uczelnię. Nie jest to możliwe bez przesiadek, jednak te linie wiele ułatwiają.
Wieslaw_Witek: Połączenie Bemowa z UKSW zapewnia linia 11 z przesiadką do linii 114 na węźle przy metrze Młociny
Zuza: Niestety, argumenty „studenckie” nigdy nie docierały do ZTM. Jestem pracownikiem Uniwersytetu Warszawskiego – apele UW o przywrócenie linii 506 lub E-6 spełzły na niczym.
Wieslaw_Witek: Bemowo z UW łączy również linia 105. Utrzymaliśmy jej kursowanie na skutek przeprowadzonych w ubiegłym roku konsultacji społecznych.
piosta: Panie Dyrektorze, czy można sprawić by linia E-5 zatrzymywała się na żądanie na przystanku „Tkaczy”? Na Jelonkach linia ta zatrzymuje się na wszystkich przystankach oprócz tego jedynego. Mieszkańcy domów i nowego osiedla muszą nadkładać sporo drogi do przystanku Ciepłownia Wola.
Wieslaw_Witek: Otrzymujemy liczne postulaty o uruchomienie dodatkowych – nie tylko TKACZY – przystanków dla linii E-5. Ich realizacja skutkowałaby przekształceniem tej linii w linię zwykłą.
Ania: Często jeżdżę linią 184 od Dworca Zachodniego do Fortu Bema w godzinach szczytu i nigdy nie zauważyłam tłumów w tym autobusie, ale wiem, że to wygodne połączenie. Nie wiem jak jest w dalszej części. Czy linia 167 która ma być do Cmentarza Wolskiego nie może być przedłużona Połczyńską a później Lazurową? Chociaż w taki sposób Jelonki miałyby bezpośredni dojazd do Dworca Zachodniego.
Wieslaw_Witek: Dziękujemy za głos dotyczący przedłużenia linii 167 w głąb Bemowa.
131256: A z Jelonek na APS ?
Wieslaw_Witek: Z Jelonek do APS (Dworca Zachodniego) kursuje linia 523 i 423.
961131: Ursus liczy na linie E z Ursusa Niedźwiadka do ronda Daszyńskiego.
Wieslaw_Witek: Z Niedźwiadka do centrum i do linii M2 kursują pociągi SKM i KM.
J.B: Chciałabym się dowiedzieć, z czego wynika chęć likwidowania połączeń właśnie na Jelonkach?
Wieslaw_Witek: Obecnie konsultujemy zmiany związane z już uruchomioną linią tramwajową. Przypominam, że oprócz linii 11 do Osiedla Górczewska będzie kursować linia 28.
666388: Korzystam z przystanku Bemowo-Ratusz. Potrzebuję dostać się w rejon ulic Kasprowicza/Przy Agorze. Nie wyobrażam sobie że utknę na przystanku Bemowo- Ratusz po całym dniu pracy na godzinę lub półtorej bo będzie korek, stłuczka, jakaś awaria… W tej chwili stojąc na przystanku tramwajowym można jednocześnie pilnować autobusu 112 lub 184.
Wieslaw_Witek: Zachęcam do korzystania z linii 11, która porusza się po wydzielonym torowisku niezależnie od utrudnień w ruchu drogowym. Cały czas także trwa wymiana taboru tramwajowego – zgodnie z naszymi statystykami liczba awarii tramwajów nieustannie spada.
666388: Z przystanku Bemowo-Ratusz jest bardzo złe połączenie z metrem. W tej chwili żeby sprawnie poruszać się po Warszawie powinno być szybkie połączenie z najbliższą stacją metra i to nie tylko jednym tramwajem 11. To dużo za mało. Tramwaj jeździ za rzadko, w stronę Bielan nie podjeżdża punktualnie, jak nie przyjedzie przez pół godziny to nie wiadomo co robić, stać dalej bo długo nie było, to może zaraz będzie, czy szukać innego połączenia. Bez autobusów 184 i 112 trzeba będzie na Bielany iść pieszo.
Wieslaw_Witek: Z przystanku BEMOWO-RATUSZ do najbliższej stacji metra kursuje z bardzo wysoką częstotliwością linia 109.
Adamek: A dlaczego ZTM skoro brakuje pojazdów, nie może ogłosić przetargów na obsługę linii?
Wieslaw_Witek: Dodatkowa praca przewozowa wiąże się z większymi kosztami, dlatego chcielibyśmy racjonalnie wykorzystać zakontraktowany w ramach bieżącego budżetu tabor.
Bielany: Przez ul. Osmańczyka nie jest możliwe kursowanie autobusów standardowych ale ul. Obrońców Tobruku do Maczka można by taki autobus puścić. Druga linia oprócz istniejącej 197 by tam się mocno przydała.
Wieslaw_Witek: Na najbardziej obciążonym odcinku (Koło-Stare Bielany) planujemy zwiększyć częstotliwość kursowania linii 197.
MadLen99: Oczywiście Jelonki są pokrzywdzone. Z przystanku Synów Pułku będzie tylko kursował 189 o ile tego nie zabiorą.
Wieslaw_Witek: Z przystanku Synów Pułku kursowałyby linie 10, 11, 26 i 189.
MadLen99: No a jak nawali tramwaj jak mamy się poruszać? Jak z Synów Pułku dojechać np. na Dw. Zachodni ?
Wieslaw_Witek: Z Synów Pułku do stacji kolejowej można dojechać linią 189 (do PKP Włochy), a do innego dworca – linią 10 (do Dworca Centralnego).
qwer: Panie Dyrektorze, czy po otwarciu mostu Grota-Roweckiego linia 511 powróci do dawnego rozkładu?
Wieslaw_Witek: Będą trwały analizy na ten temat.
marcinb: Panie Dyrektorze – tramwaje w Warszawie są po prostu nadal zbyt wolne, zwłaszcza z „udogodnieniami” typu światła na Deotymy, z którymi nikomu się nic nie chce zrobić.
Wieslaw_Witek: Tramwaje Warszawskie przygotowują się do modernizacji ciągu ul. Obozowej. W ramach tej przebudowy zakładane jest przyspieszenie przejazdu tramwajów.
kemot: Czy ZTM mógłby przeprowadzić ankietę internetową na temat tras podróży pasażerów z Bemowa i na jej podstawie zmodyfikować trasy linii autobusowych?
Wieslaw_Witek: Ankiety internetowe nie są miarodajne. W 2012 r. przeprowadziliśmy badanie preferencji i zachowań komunikacyjnych mieszkańców Bemowa. M.in. na podstawie tego badania przygotowaliśmy naszą propozycję. W bieżącym roku zostanie przeprowadzone Warszawskie Badanie Ruchu, które da szczegółowe informacje o sposobie i kierunkach podróżowania warszawiaków.
Dominik: Witam. Jedyny autobus łączący obecnie Jelonki czy Górce zarówno z Bielanami, Targówkiem, Żoliborzem jak i Karolinem jest 112. Studenci podróżują tym autobusem do szeregu uczelni. Również ludzie starsi masowo korzystają ze 112. Prosimy o pohamowanie się ze zmianami. Trasa autobusu jest obecnie rewelacyjna!
Wieslaw_Witek: Podstawowe połączenie Jelonek i Górc z Bielanami zapewnia linia 11 a z osiedla Górczewska i okolic Grot można dojechać linią 122. Linia 112 ma obecnie bardzo długą trasę. Obserwujemy częste opóźnienia wynikające ze zdarzeń losowych. Skutki tych zdarzeń – przy długiej trasie – przenoszą się na opóźnienia w innych częściach Warszawy.
604094: Zabieracie bezpośrednie połączenia kosztem przesiadek. Ale nowe linie autobusowe do II linii metra potrafiliście dodać. Ja metrem nie jeżdżę, więc chcę w zamian 184. Chcę mieć połączenie Szczęśliwic z Wawrzyszewem bez konieczności dużej ilości przesiadek.
Wieslaw_Witek: Połączenie Szczęśliwic z Wawrzyszewem zostałoby zachowane. Korektę trasy proponujemy jedynie na Woli. Proponujemy także zwiększenie częstotliwości kursowania tej linii w dni powszednie.
604094: To czemu ciągle jest mowa o zlikwidowaniu linii 184? Jak będzie zapewnione połączenie? Bo chyba nie 11?
Wieslaw_Witek: Nie proponujemy likwidacji linii 184, tylko korektę jej trasy. Zachęcam do zapoznania się z całością projektu na naszej stronie internetowej.
793924: Na trasie 167 Chomiczówka-Siekierki-Sanktuarium, korzysta bardzo sporo pasażerów. W godzinach szczytu czasami nie da się wejść do autobusu. Zamiast zmieniać trasę tej linii, proponowałabym zwiększyć częstotliwość przejazdów 167. Dużo osób tą linią dojeżdża do pracy i na uczelnie. Jest to trasa pozwalająca przedostać się szybko na Mokotów.
Wieslaw_Witek: Jak wcześniej wspominałem linia 167 ma długą trasę i jest narażona na opóźnienia. Skrócenie trasy miałoby na celu poprawę regularności kursowania.
kemot: Czy możliwe byłoby wydłużenie trasy linii 122 do pętli Karolin?
Wieslaw_Witek: Dziękuję za głos. Zostanie on rozważony. Wątpliwości budzi jednak zbyt długa trasa.
piosta: Zgłaszam wniosek puszczenia linii E-5 w obrębie Jelonek starą trasą 506 (E-6) – Lazurowa, Człuchowska, Powstańców Śl., Połczyńska i dalej jak obecnie. Po co dublować linię 105?
Wieslaw_Witek: Dziękujemy za głos.
tfil: 190 nikt nie planuje zabrać z mostu. Jeździ 521 co pół godziny na Ochotę. 520 dubluje tramwaje i utyka razem ze 171 w długich korkach na skręcie w lewo z Marszałkowskiej w Aleje. To są przykłady autobusów, które kursują zbyt długimi trasami, dublującymi inne środki transportu szynowego. Gdyby były jasne i obowiązujące wszystkich zasady łatwiej można byłoby się pogodzić z planowanymi zmianami na Bemowie. Dlaczego brak jest klarowanych zasad, jakimi kieruje się ZTM przy ograniczaniu linii?
Wieslaw_Witek: Linia 190 na długim odcinku kursuje ulicami pozbawionymi trakcji tramwajowej (Radzymińska, Górczewska), gdzie zostały wytyczone buspasy. Pragnę zapewnić, że przypadek każdej linii jest przez nas osobno analizowany.
kemot: Czy linia 167 mogłaby być zakrańcowana w sensowniejszym miejscu niż Cmentarz Wolski – np. na Znanej?
Wieslaw_Witek: Na pętli ZNANA obecnie nie istnieje możliwość zakończenia kolejnej linii autobusowej (brak miejsca). Ten rejon podstawowo obsługiwany jest często kursującą linią 520.
Adamek: Zgłaszam postulat uruchomienia linii łączącej Radiowo, Wólkę, Izabelin, Laski z drugą linią metra, albo chociaż z Bemowem. Umożliwiłoby to szybsze połączenie tych okolic z centrum miasta i Bemowem. Kiedyś była linia 712 kursująca z Radiowa na Os. Górczewska. Podczas objazdu jeździła w okolicach Fortu Radiowo, jednak później linię skrócono do Starych Babic.
Wieslaw_Witek: Uruchomienie linii poza granicami Warszawy uzależnione jest od zainteresowanych samorządów (urzędów gmin), które współfinansują takie połączenia.
524612: Czy linia E-5 może zatrzymywać się przy Forcie Wola i rondzie Tybetu. Autobusy 105 kursujące co 10 min. były dziś bardzo zatłoczone, a bardzo dużo ludzi z nich wsiada/wysiada właśnie przy Forcie Wola i na rondzie Tybetu.
Wieslaw_Witek: Będziemy obserwować wprowadzone przez nas zmiany.
DG: Czy doczekam się odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób zastąpienie 112 przez 197 na Człuchowskiej spełni cele marszrutyzacji, czyli zoptymalizuje i przyspieszy podróż?
Wieslaw_Witek: Linia 197 nie pokrywa się z żadną linią tramwajową. Skrócenie trasy 112 poprawiłoby jej regularność i punktualność.
kemot: Czy linia 197 w proponowanej trasie w kierunku Ursusa korzystałaby z zawrotki przy straży pożarnej jak obecnie 129?
Wieslaw_Witek: Tak, linia 197 zawracałaby tak jak obecnie linia 129.
Adamek: Jaka będzie planowana częstotliwość linii 112 i 184 po ewentualnych zmianach tras?
Wieslaw_Witek: 112: bez zmian (10/12/12), 184: 10-12/15/20 (obecnie: 15/20/20)
793924: Już kolejne autobusy chcecie zabrać z Wrocławskiej? Czy tam też tramwaj będzie jeździł?
Wieslaw_Witek: W miejsce linii 167 przez ul. Wrocławską kursowałaby linia 184.
tfil: Czy 105 może jeździć na trasie Górczewska – ONZ – Dworzec Centralny? Zasady analogiczne jak dla 109, bez dublowania metra i bez E-5, ale za to z godną częstotliwością?
Wieslaw_Witek: Obecna trasa linii 105 jest wynikiem konsultacji społecznych dotyczących zmian po uruchomieniu centralnego odcinka II linii metra (przeprowadzonych w I poł. 2014 r.).
Agnieszka_Odolan: Wystarczy przyjrzeć się sytuacji w czasie porannego szczytu – ludzie nie mieszczą się do autobusu 105 przy Forcie Wola, podczas gdy przejeżdżające obok E-5 jedzie w połowie puste! Zdecydowanie sensowniejsze byłoby zwiększenie ilości przystanków E-5 przy jednoczesnym zachowaniu charakteru linii. Dodatkowe przystanki przydałyby się przy Forcie Wola, Citibanku i rondzie Tybetu.
Wieslaw_Witek: Obserwujemy i będziemy obserwować wprowadzone przez nas zmiany. Ze wspomnianych przystanków do centrum i linii M2 można dojechać również linią 10 i 11.
Wieslaw_Witek: Szanowni Państwo, Dziękujemy za udział w dzisiejszym czacie. Jego zapis zostanie opublikowany na naszej stronie internetowej, a zgłoszone postulaty będą skomentowane na spotkaniach konsultacyjnych na Woli (11.03), Bemowie (12.03) i Bielanach (17.03), na które serdecznie zapraszamy. Szczegóły dotyczące miejsc spotkań dostępne są na naszej stronie internetowej. Zapewniam, że wszystkie otrzymane postulaty będą przez nas analizowane.
Opublikowano 10 marca 2015
Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019