Jak będzie wyglądała współpraca Zarządu Transportu Miejskiego z podwarszawskimi gminami w 2015 r.? O ile wzrośnie wysokość dofinansowania ze strony gmin funkcjonowania komunikacji miejskiej w aglomeracji warszawskiej? – to tylko kilka z wielu zagadnień poruszanych na spotkaniu dyrektora ZTM z podwarszawskimi samorządami.
W spotkaniu wzięli m.in. udział przedstawiciele: Wieliszewa, Nieporętu, Jabłonny, Sulejówka, Radzymina, Łomianek, Pruszkowa, Nadarzyna i Otwocka. W trakcie przygotowanej przez ZTM prezentacji mogli oni zapoznać się z tym jak kształtują się koszty funkcjonowania komunikacji miejskiej w II strefie biletowej, jakie Warszawa ma przychody z tytułu sprzedaży biletów w tej strefie oraz ile wynosi wysokość łączna dotacji od wszystkich samorządów i ile do komunikacji podmiejskiej dopłaca Stolica.
Samorządowcom przedstawione zostały również stawki za wozokilometr jakie będą obowiązywały w przyszłym roku, a także wysokość dopłat do komunikacji ze strony każdego z samorządów. Dzięki temu władze gmin będą w stanie zarezerwować odpowiednie środki w planowanych obecnie przyszłorocznych budżetach. Warto powiedzieć, że stawki w przypadku autobusów będą niższe niż w roku bieżącym, co spotkało się z bardzo ciepłym przyjęciem ze strony obecnych wójtów, burmistrzów i prezydentów. W przypadku zaś przewoźników kolejowych wzrost stawki będzie stosunkowo niewielki – zaledwie kilkuprocentowy.
Wielu samorządowców obecnych na spotkaniu podkreślało, że po raz pierwszy wzrost stawki dofinansowania nie jest dla nich szokiem. Należy tutaj bowiem podkreślić, że wysokość dotacji ze strony gmin wzrasta wyłącznie z powodu nowych stawek na usługi kolejowe a nie dodatkowo z powodu podniesienia procentowego udziału gmin w kosztach, co miało miejsce w latach ubiegłych.
W przypadku Kolei Mazowieckich dodatkowym argumentem uzasadniającym konieczność zwiększenia dopłat są zakrojone na szeroką skalę plany modernizacyjne dotyczące taboru, o których wspominał również Dyrektor Witek. Wspomniał także, co również zostało odebrane bardzo pozytywnie, że KM będą chciały nowe oraz zmodernizowane gruntownie pociągi kierować m.in. na linię wołomińską. Może to być punktem wyjścia do rozpoczęcia rozmów o powrocie do Wspólnego Biletu na tej linii.
ZTM przypomniał także o zmianach taryfowych wprowadzonych z myślą o pasażerach z II strefy: biletach jednorazowych przesiadkowych, biletach długookresowych czy ofercie Warszawa +.
Wielu obecnych na spotkaniu wójtów, burmistrzów i prezydentów podkreślało, że jest bardzo wdzięcznych za zorganizowanie takiego spotkania oraz, że ich współpraca z ZTM jest bardzo owocna i nie szczędzili słów pochwały pod adresem współpracujących z gminami pracowników ZTM.
Opublikowano 11 września 2014
Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019