Jak układa się tramwajowe rozkłady jazdy w Pradze? Do czego może służyć dach galerii handlowej w Czeskich Budziejowicach? Dlaczego w Birmingham stawiają na sprint? Co to jest autobus rowerowy? Odpowiedzi na te oraz na wiele innych ciekawych pytań mogli poznać uczestnicy konferencji upowszechniającej rezultaty unijnych projektów „Fabryka innowacji w komunikacji miejskiej w Warszawie” oraz „INVOLVE”, która odbyła się w Warszawie. Organizatorem konferencji był Zarząd Transportu Miejskiego.
W trakcie konferencji zaprezentowaliśmy projekty unijne, które realizowaliśmy do tej pory. Oprócz wspomnianych wyżej dwóch na liście są również i inne projekty miękkie: „Nowa jakość usług – młodzi pracownicy motorem zmian w komunikacji miejskiej”, „Nowa kultura mobilności”, CAPRICE i Rail Baltica Growth Corridor, a także dwa projekty inwestycyjne: budowa centralnego odcinka II linii metra oraz budowa parkingów „Parkuj i Jedź”. Zaprezentowaliśmy także szereg innowacji w warszawskiej komunikacji, które zostały wprowadzone w wyniku zagranicznych staży naszych pracowników: począwszy od form komunikowania się z pasażerami, poprzez działania edukacyjne skierowane do najmłodszych a skończywszy na rozwiązaniach konstrukcyjnych taboru (tramwaje dwukierunkowe) i rozwiązań w organizacji ruchu (tzw. przystanek wiedeński).
W trakcie konferencji pracownicy ZTM, którzy – w ramach projektu „Fabryka innowacji w komunikacji miejskiej w Warszawie” – brali udział w stażach w instytucjach organizujących transport publiczny w Pradze (Ropid) i Birmingham (Centro) dzielili się zdobytą w ich trakcie wiedzą i doświadczeniem. Omówili układ komunikacyjny czeskiej stolicy a także model konstruowania tramwajowych rozkładów jazdy. Przedstawili również prezentację na temat uprzywilejowania komunikacji miejskiej czy udogodnień dla pasażerów z niepełnosprawnościami.
Omówiony został również projekt szybkiego autobusu w Birmingham, sukces tamtejszego systemu parkingów „Parkuj i Jedź”, rozwój komunikacji rowerowej oraz sposoby zarządzania projektami w Centro.
W ramach projektu INVOLVE, czyli „Zaangażowanie sektora prywatnego w zarządzanie mobilnością” omówiony został m.in. realizowany przez włoskie miasto Reggio Emilia projekt Bicibus (autobus rowerowy) oraz wpływ współpracy z sektorem prywatnym na powstawanie nowej infrastruktury transportu publicznego.
Była to już kolejna zorganizowana przez nas konferencja. Po zakończeniu każdego z projektów organizowane są konferencje i seminaria upowszechniające ich rezultaty.
Poszukując innowacyjnych sposobów usprawniania zarządzania komunikacją miejską, prowadzimy aktywną współpracę z zagranicą, głównie z wykorzystaniem funduszy europejskich. W ramach tej współpracy, korzystamy z doświadczenia partnerów zagranicznych, jak i również dzielimy się własnymi, dobrze sprawdzonymi rozwiązaniami. Do tej pory na zagraniczne staże wyjechało łącznie 25 osób. W warsztatach wymiany doświadczeń, w ramach wszystkich projektów wzięło udział kolejnych kilkadziesiąt osób.
Udział naszych pracowników w realizowanych projektach miękkich ma istotny wpływ na poprawę jakości zarządzania komunikacją miejską w aglomeracji warszawskiej. Nowe linie SKM czy uzupełniająca komunikacja podmiejska, priorytety dla transportu publicznego – intensyfikacja działań w wytyczaniu buspasów czy nowe rodzaje biletów i kanały ich dystrybucji to najbardziej widoczne efekty dla pasażerów. A to wszystko ma ogromny wpływ na zmianę orientacji lokalnej polityki transportowej, której głównym celem staje się zastąpienie znacznej części podróży samochodami prywatnymi podróżami z wykorzystaniem środków komunikacji publicznej. Przekłada się to nie tylko na skrócenie średniego czasu podróży od punktu początkowego do miejsca przeznaczenia, ale również na redukcję zanieczyszczeń powietrza.
Opublikowano 5 września 2014
Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019