Jak europejskie fundusze wpłynęły na rozwój transportu w Warszawie? Jakie inwestycje komunikacyjne powstały dzięki dotacjom z UE? Odpowiedzi na te pytania można było poznać podczas pikniku „Europa zmienia Warszawę”
Imprezę na Krakowskim Przedmieściu zorganizował Punkt Informacji Europejskiej Europa Direct – Warszawa. Jej celem była prezentacja w przystępnej formie zrealizowanych w stolicy ze środków unijnych projektów: edukacyjnych, zdrowotnych, kulturalnych, sportowych, a także… transportowych.
Podobnie jak w ubiegłym roku w pikniku uczestniczył Zarząd Transportu Miejskiego. Do odwiedzenia naszego stoiska zachęcali Krecik czyli maskotka budowy II linii metra oraz Pan Bilecik.
Stanowisko ZTM było przeznaczona dla osób w różnym wieku. Dzieci mogły zaznajomić się z przepisami ruchu drogowego w specjalnie przygotowanym miasteczku rowerowym. Dorośli mieli okazję zapoznać się z wystawą z budowy II linii metra, zapytać ile pieniędzy na infrastrukturę komunikacyjną w stolicy wydanych zostało z europejskich funduszy.
Jako przykład zmian w transporcie publicznym, które zaszły po naszym wstąpieniu do Unii Europejskiej, ZTM zaprezentował parkingi typu „Parkuj i Jedź”. Budowa siedmiu z 13 obecnie funkcjonujących stacji systemu była współfinansowana z UE. Na pikniku można było przekonać się o korzyściach płynących z działania tej formy ułatwień w transporcie publicznym. Przy okazji uczestnicy pikniku mieli okazję wziąć udział w konkursie na temat P+R.
Przypomnijmy, że w maju na warszawskich torach jeździł specjalny tramwaj, w którym pracownicy Punktu Informacji Europejskiej Europe Direct – Warszawa prowadzili lekcje europejskie dla uczniów warszawskich szkół ponadgimnazjalnych.
Podczas trwających zajęć uczniowie zdobywali wiedzę na temat funduszy unijnych, zapoznawali się z warszawskimi inwestycjami współfinansowanymi z środków UE i przyglądali się im bezpośrednio z okien tramwaju. Trasa przebiegała bowiem obok miejsc, które powstały dzięki unijnemu wsparciu finansowemu, m.in.: Teatru Powszechnego, Centrum Przedsiębiorczości Smolna, Centrum Nauki Kopernik, powstających wiślanych bulwarów i innych inwestycji realizowanych w ramach projektu „Warszawski Węzeł Wodno-Rowerowy Pedałuj i Płyń”, centralnego odcinka drugiej linii metra, parkingów „Parkuj i Jedź”, mostu Marii Curie-Skłodowskiej, Ogrodu Zoologicznego (projekty „Ptasi Azyl” i „Centrum CITES”) czy Piwnic Staromiejskich. Tramwaj jeździ torami wyremontowanymi częściowo za unijne pieniądze.
Opublikowano 15 lipca 2014
Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019