186. Swing już w Warszawie! – ZTM Warszawa

186. Swing już w Warszawie!

Kontrakt stulecia zakończony – 21 listopada br. do stolicy trafił ostatni, 186-ty tramwaj 120Na Swing. Te niezwykle nowoczesne składy zmieniły komfort podróżowania tramwajami w Warszawie i pozwoliły na wycofanie z ruchu, po ponad 50 latach, starych tramwajów typu 13N.

Właśnie kończymy kolejny, niezwykle ważny etap w historii warszawskiej komunikacji. Ten kontrakt, jeden z najwyższych w Europie, pozwolił nam na  wymianę blisko 40 proc. przestarzałego taboru. Wycofaliśmy wreszcie „parówki” i ograniczyliśmy liczbę innych starych składów. Tramwaje stały się wreszcie przyjaznym środkiem transportu dla osób starszych i niepełnosprawnych, czy rodziców podróżujących z dziećmi w wózkach. I zgodnie z przyjętą i konsekwentnie realizowaną strategią nadal będziemy inwestowali w nowoczesny tabor i sukcesywnie rozbudowywali istniejącą sieć połączeń – powiedziała Prezydent m.st. Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz.

Umowa z firmą Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz S.A. na dostawę tramwajów typu 120Na Swing za kwotę blisko 1,5 mld zł (179 tramwajów uzyskało dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w wysokości 59 proc. wartości netto) podpisana została  w 2009 roku. Był to jeden z największych tego typu kontraktów w Europie. Pierwszy pojazd przyjechał do Warszawy w maju 2010 roku, a już miesiąc później (12 czerwca) zabrał pierwszych pasażerów i rozpoczął regularne kursowanie.

Nowoczesne niskopodłogowe tramwaje Swing są w pełni dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, zostały wyposażone w klimatyzację, monitoring, informację pasażerską oraz automat do sprzedaży biletów (wagon zabiera 201 pasażerów, w tym 40 na miejscach siedzących). Są również niezwykle bezpieczne, poprzez zastosowanie specjalnej strefy zgniotu, chroniącej motorniczego i pasażerów przed uszkodzeniami. Posiadają układ antypoślizogwy, a 40 sztuk wyposażono dodatkowo w system zliczania pasażerów.

Umowa podpisana z Warszawą okazała się punktem zwrotnym w historii naszej spółki i był dla nas impulsem rozwojowym na kolejne długie lata. Model, który sprawdził się w stolicy, zainteresował kolejnych odbiorców i przyniósł firmie kolejne kontrakty. Zaufanie, jakim zostaliśmy obdarzeni, umocniło naszą pozycję na rynku i uwiarygodniło Pesę w oczach potencjalnych partnerów. Nasze późniejsze sukcesy, również poza granicami kraju, w dużym stopniu zawdzięczamy właśnie temu kontraktowi – ocenia Tomasz Zaboklicki, prezes Pesy Bydgoszcz.

Po stolicy zamówienia na Swingi złożył również Gdańsk, Szczecin i Bydgoszcz oraz węgierski Segedyn, rumuńska Kluż-Napoka, rosyjski Kaliningrad i bułgarska Sofia. Na zakup 120 tramwajów typu Twist zdecydowały się w tym roku również władze Moskwy.  Produkty oferowane przez Pesę stały się polskim hitem eksportowym – pojazdy szynowe z Bydgoszczy (tramwaje oraz spalinowe zespoły trakcyjne i lokomotywy) wożą dziś pasażerów w Niemczech, we Włoszech, na Litwie, Ukrainie i Białorusi, w Kazachstanie i Czechach oraz na Węgrzech, w Rumunii, Rosji i Bułgarii.

Zaledwie kilka lat temu tramwaje niskopodłogowe były w Warszawie rzadkością, obecnie stanowią już ponad 40 proc. taboru. Dzięki temu aż pięć linii tramwajowych (2, 3, 7, 17 i 25) jest obsługiwanych w całości tylko przez pojazdy niskopodłogowe, a kolejnych sześć (4, 8, 22, 24, 33 i 35) – w dni wolne od pracy.

Ten kontrakt to kolejny etap w procesie wymiany taboru na nowy niskopodłogowy i wygodny dla pasażerów. Liczba nowoczesnych tramwajów w Warszawie będzie cały czas rosła. W lipcu 2014 roku w stolicy pojawią się pierwsze dwukierunkowe tramwaje typu Jazz Duo. Trwa też postępowanie przetargowe na dostawy 30 tramwajów niskopodłogowych (około 20-metrowych). Liczymy, że pierwsze tramwaje pojawią się w Warszawie na początku 2015 roku. Chcemy Warszawiakom zaoferować najwyższy możliwy standard podróżowania komunikacją miejską – powiedział Krzysztof Karos, prezes Tramwajów Warszawskich.

Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.