W związku z pojawiającymi się w prasie artykułami prasowymi poświęconymi kwestii kontroli biletów w pociągu InterREGIO „Cisy” z Dorohuska do Warszawy Zachodniej, uruchamianego przez spółkę Przewozy Regionalne, przedstawiamy stanowisko Zarządu Transportu Miejskiego w tej sprawie.
Podkreślić trzeba przede wszystkim, że kontrolą biletów w pociągu IR Cisy zajmują się wyłącznie osoby pracujące dla – lub na zlecenie – przewoźnika, czyli Przewozów Regionalnych. Używane w artykułach prasowych określenie „kanarzy” – choć niezbyt eleganckie, to od kilkudziesięciu lat w świadomości mieszkańców Warszawy dotyczy wyłącznie kontrolerów sprawdzających bilety w komunikacji miejskiej. Użycie go w publikacjach może świadczyć o tym, że bilety w „Cisach” sprawdzają kontrolerzy ZTM, co nie jest prawdą. W zakresie transportu kolejowego kontrolerzy ZTM sprawdzają bilety wyłącznie w pociągach SKM.
Nie można zapomnieć, że dostęp do infrastruktury kolejowej, za którą odpowiada spółka PKP PLK, zgodnie z obowiązującym prawem jest równy dla wszystkich przewoźników. Z podmiejskiej linii średnicowej mogą więc korzystać nie tylko pociągi SKM i KM, ale również innych przewoźników – np. PKP Intercity, czy Przewozów Regionalnych. Nie jest zatem sytuacją nadzwyczajną fakt obecności pociągu InterREGIO na torach podmiejskich. Tak samo, jak nie jest niczym nietypowym, iż część pociągów KM oraz pociągi lotniskowe SKM (linia S3) kursują po układzie dalekobieżnym. Okresowo na linii podmiejskiej pojawiają się zresztą pojedyncze pociągi uruchamiane przez spółkę PKP Intercity. Planując ofertę przewozową organizatorzy i przewoźnicy stosują generalną zasadę podziału obsługi układu podmiejskiego i dalekobieżnego, ale nie można tego traktować jako bezwzględnej reguły.
Liczba pociągów przewoźników dalekobieżnych korzystających z układu podmiejskiego może ulegać zmianie, w zależności od przepustowości odcinka dalekobieżnego. Planowana duża liczba remontów i prac modernizacyjnych – także w obrębie linii średnicowej – powoduje, iż obecny w świadomości pasażerów domyślny podział: układ dalekobieżny – pociągi dalekobieżne, układ podmiejski – pociągi podmiejskie, będzie w ciągu najbliższych kilku lat iluzoryczny. Pociągi przewoźników dalekobieżnych i podmiejskich będą mogły, w zależności od sytuacji, pojawiać się zarówno na układzie podmiejskim (p. Warszawę Śródmieście), jak i dalekobieżnym (p. Warszawę Centralną). Taka sytuacja ma zresztą zazwyczaj miejsce przy wszelkich sytuacjach awaryjnych.
Pociąg InterREGIO „Cisy” jest obecnie jedynym pociągiem Przewozów Regionalnych korzystającym z podmiejskiej linii średnicowej (i tylko w jednym kierunku – do Warszawy Zachodniej). Pociąg kursuje w ten sposób od wejścia w życie obecnie obowiązującego rocznego rozkładu jazdy, czyli od 9 grudnia 2012 r. Dotychczas nie było sygnałów ze strony pasażerów oraz spółki Przewozy Regionalne odnośnie problemu korzystania z tego połączenia przez podróżnych z biletami ZTM.
Nie można zapomnieć, że pociąg obsługiwany jest taborem, różniącym się znacznie od pociągów KM i SKM (ma zupełnie inne kolory). Pociąg ten, w rozkładzie plakatowym opracowywanym przez PKP PLK jest zaznaczony na czerwono, a przy jego opisie istnieje informacja na temat przewoźnika. W rozkładach KM i SKM nie jest uwzględniony. Ponadto, wyświetlacze peronowe pokazują, iż jest to pociąg kategorii IR (InterREGIO), a w czasie jego wjazdu na peron megafony informują, iż w pociągu nie obowiązują bilety ZTM.
ZTM podejmie decyzję co do ewentualnego włączenia pociągu „Cisy” w system Wspólnego Biletu (po uzgodnieniu tego z Przewozami Regionalnymi). Nie chcemy, aby pasażerowie ZTM poprzez negatywne doświadczenia z rzeczywistością kolejową odwracali się od tego środka transportu.
Niezależnie od tego pragniemy jednak podkreślić, iż ze względu na fakt, iż takie sytuacje w różnym zakresie mogą mieć miejsce w przyszłości prosimy uprzejmie pasażerów o zwracanie uwagi do pociągu jakiego przewoźnika wsiadają, tym bardziej iż zasadniczo zarówno pociągi SKM jak i KM są oznakowane i pomalowane w sposób na tyle charakterystyczny, iż trudno jest pomylić je z pociągami innych spółek.
Opublikowano 29 maja 2013
Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019