ZTM jest otwarty na rozmowy – ZTM Warszawa

ZTM jest otwarty na rozmowy

Na prośbę Zarządu Transportu Miejskiego w redakcji Gazety Stołecznej odbyła się otwarta debata na temat zmian w komunikacji miejskiej. Na pytania pasażerów oraz dziennikarzy odpowiadał dyrektor ZTM Leszek Ruta oraz pracownicy pionu przewozów, którzy przygotowali projekt oszczędnościowych zmian w komunikacji miejskiej.

W spotkaniu wziął udział również przedstawiciel stowarzyszenia SISKOM oraz przedstawiciel Forum Młodej Warszawy.

Zgodnie z przewidywaniami, najwięcej pytań dotyczyło planów likwidacji linii 175. Padały także często pytania o inne linie jak np.: 521, 422 czy 151. Nie obyło się bez miłych akcentów. Jeden ze śródmiejskich radnych podziękował za planowaną przez ZTM zmianę trasy linii 127, która znacznie poprawi sytuację komunikacyjną na Powiślu.

W czasie debaty bardzo łatwo można było odnieść wrażenie, że część protestów pasażerów wynika z niezbyt dokładnego zapoznania się z proponowanymi przez ZTM zmianami. Dobrym przykładem jest protest środowisk studenckich przeciwko likwidacji linii 175. Jest to linia, z której korzystają studenci poruszający się między kampusem przy Krakowskim Przedmieściu a linią metra czy kampusem na Ochocie. Jednak nie dostrzegli oni, że linia 128, która będzie kursowała częściej niż obecnie i na nieco zmodyfikowanej trasie, będzie im w stanie całkowicie zastąpić „sto siedemdziesiątkę piątkę”.

Argumenty pojawiające się w trakcie dyskusji były również takie, że likwidowane i zastępowane przez inne połączenia linie są dla niektórych jak tradycja czy symbol. Przedstawiciele ZTM odpowiadali na to, że Warszawa bardzo dynamicznie się rozbudowuje i komunikacja powinna nadążać za tymi zmianami. Miasto – a w tym oczywiście i ZTM –  musi dbać o zapewnienie jak najlepszej komunikacji.

Przedstawiciele ZTM zadeklarowali, że przez cały czas są otwarci na rozmowy. Najlepiej o tym świadczy to, że spotykają się z władzami i radnymi poszczególnych dzielnic. Samorządowcy przekazują ZTM liczne postulaty, które są bardzo dokładnie analizowane. Być może, w wyniku tych rozmów zostaną wprowadzone pewne kosmetyczne zmiany w propozycjach ZTM. Warunkiem jest jednak to, że kolejne zmiany nie spowodują zwiększenia kosztów ani konieczności zaangażowania dodatkowego taboru.

W toku dyskusji podnoszone były także zarzuty, że ZTM w niewystarczającym stopniu myśli o osobach niepełnosprawnych. Jest to nieprawda, gdyż ZTM stara się, by również w przypadku osób starszych i niepełnosprawnych, zapewniać – w miarę możliwości – przesiadki tzw. jednokrawędziowe, czyli na tym samym przystanku. Najlepszym przykładem jest propozycja nowej, skróconej trasy 521, która zapewnia dogodne przesiadki w kierunku Centrum przy pętli tramwajowej Gocławek, jak i z powrotem na wspólnym przystanku Grenadierów przy al. Waszyngtona. Dzięki temu osoby z ograniczoną możliwością poruszania się nie będą musiały przechodzić między przystankami ani chodzić po schodach. ZTM nie jest jednak w stanie zapewnić wszystkim niepełnosprawnym pasażerom połączeń bezpośrednich.

Jako alternatywę, mają do dyspozycji niepełnosprawnych także specjalistyczny Miejski Transport Osób Niepełnosprawnych.

 

 

Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.