Bądź ostrożny – nie daj się zrobić w jajo – ZTM Warszawa

Bądź ostrożny – nie daj się zrobić w jajo

Przed świętami kieszonkowcy pojawiają się w autobusach, tramwajach, metrze i centrach handlowych. Pozbawiają pasażerów pieniędzy, kart kredytowych i dokumentów. Dlatego co roku – wspólnie z policją – w ramach wielkanocnej odsłony akcji „Nie daj się złowić” – przypominamy o konieczności zachowania wyjątkowej ostrożności podczas podróży i zakupów.

Zbliżające się Święta Wielkiej Nocy to, niestety, okres zwiększonej aktywności kieszonkowców, którzy dokonują kradzieży wykorzystując nieuwagę podróżnych i klientów sklepów. Działają zarówno w pojedynkę, jak i w grupach zorganizowanych,  przeważnie dwu-, trzyosobowych. Podczas kradzieży bazują na swoich umiejętnościach manualnych i korzystają z pośpiechu, a przede wszystkim wyjątkowej niefrasobliwości i roztargnienia ofiar. Tymczasem, aby uniknąć kradzieży i „nie dać się zrobić w jajo” wystarczy przestrzeganie kilku prostych zasad:

Wspólna kampania informacyjna ZTM i Komendy Stołecznej Policji pod hasłem „Nie daj się zrobić w jajo” rozpoczęła się 22 marca i potrwa do końca miesiąca. 

W Punktach Obsługi Pasażerów ZTM oraz w metrze pojawiły się specjalne plakaty z poradami, na co należy zwrócić uwagę podczas podróży komunikacją lub pobytu w zatłoczonych miejscach. O akcji informują również spoty emitowane w autobusach, metrze, tramwajach i pociągach SKM.

Natomiast w komunikacji miejskiej nieumundurowani policjanci Komendy Stołecznej Policji identyfikują złodziei kieszonkowych i zachęcają pasażerów do zachowania ostrożności (poprzez tzw. akcję nalepkową).

Wspólne kampanie ZTM i KSP przynoszą wymierne efekty, o czym świadczą najlepiej statystyki. Przed wprowadzeniem akcji prewencyjnych w okresie przedświątecznym w stolicy popełniano od 100 do 160 kradzieży. Od roku 2010 pasażerowie są już znacznie ostrożniejsi i liczba zgłaszanych zdarzeń spadła do kilkudziesięciu (18 w 2011 roku, 39 w 2012 roku).

Złodzieje kieszonkowi działają zarówno w pojedynkę, jak i w grupach. „Robotnik” dokonuje kradzieży i zazwyczaj ma najwyższe kwalifikacje z grupy. „Tycer” typuje przyszłą ofiarę, zasłania robotnika i jego rękę. „Świeca” prowadzi obserwację i rozpoznaje przebywających w rejonie kradzieży policjantów. Natomiast „konik” przyjmuje od robotnika skradzione przedmioty i odchodzi w bezpieczne miejsce.

Podczas kradzieży wykorzystują swoje umiejętności manualne („goła” ręka, skalpele, sprężyny) oraz niefrasobliwość i roztargnienie ofiar. Metody ich „pracy” zwykle różnią się, w zależności od doświadczenia i okoliczności. Można ich spotkać w sklepach, pojazdach komunikacji miejskiej i na dworcach kolejowych.

Działają w następujący sposób:

– „na podsiad” – podczas wsiadania i wysiadania ze środków transportu miejskiego,

– „na mijankę” – w dużym tłoku, mijając się ze stojącymi lub przechodzącymi obok osobami,

– „na przewieszkę” – wykorzystując elementy garderoby przewieszone przez rękę do ukrycia faktu kradzieży,

– „na kosę” – kradną przecinając kieszeń, torebkę, siatkę.

 

Organizatorami kampanii „Nie daj się zrobić w jajo” są: Zarząd Transportu Miejskiego i Komenda Stołeczna Policji, a partnerami medialnymi TVN Warszawa, Radio Dla Ciebie oraz portal kampaniespoleczne.pl.

Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.