„Dwójka” nie wozi „powietrza” – ZTM Warszawa

„Dwójka” nie wozi „powietrza”

Wbrew obiegowej opinii zainteresowanie tramwajową linią 2 jest stosunkowo duże,. Dziennie korzysta z niej, i to zaledwie kilka dni po jej uruchomieniu, średnio ponad 2,5 tys. osób. Wielu pasażerów przesiada się do tramwaju. Nie tylko z autobusowych linii dowozowych (np. 211 czy 214), ale również z zatłoczonej linii 101.

Nazywana przez niektórych pieszczotliwie „ogryzkiem” linia 2 została uruchomiona na trasie Stare Świdry – Młociny. Zadaniem tramwaju jest uzupełnienie kursujących przez most Marii Skłodowskiej-Curie linii autobusowych, które są bardzo mocno wykorzystywane. Nowa linia ma także „przyzwyczaić” mieszkańców tej części Białołęki do komunikacji szynowej. Będzie to miało duże znaczenie, kiedy trasa tramwajowa zostanie w kolejnych etapach wydłużona do Mehoffera, a docelowo do Winnicy. Podróż przez most tramwajem jest bardzo szybka. Rozkładowy czas jazdy tramwaju linii 2 wynosi: między przystankami STARE ŚWIDRY i METRO MŁOCINY – 7 min, a między przystankami ŚWIDERSKA i METRO MŁOCINY – 6 min

Tramwaje tej linii kursują bardzo często, w godzinach szczytu podjeżdżają na przystanki co 5 minut. W międzyszczycie, a także w soboty i dni świąteczne – co 7,5 minuty.

Ze względu na szkolne ferie zimowe, częstotliwość „dwójki” została zmniejszona. Tramwaj kursuje co 7,5 minuty w godzinach szczytu oraz co 10 minut poza szczytem, w soboty i święta. Po zakończeniu ferii linia 2 będzie w godzinach szczytu znów kursowała co 5 minut. Poza szczytem, w soboty i święta, tak jak w czasie ferii, czyli co 10 minut.

Trzeba podkreślić, że linia 2 na pętli Młociny zatrzymuje się na nowym przystanku o numerze 28, który został uruchomiony najbliżej wejścia na stację metra. Dzięki temu przesiadki między tymi dwoma środkami transportu szynowego są szybkie i wygodne.

Nowa linia tramwajowa od początku cieszy się stosunkowo dużym zainteresowaniem pasażerów. Dowodzą tego wyniki pomiarów przeprowadzonych przez ZTM trzeciego dnia kursowania linii. W szczycie porannym (w godz. 6.30 – 8.30) w kierunku Młocin skorzystało z niej 490 pasażerów. 210 osób wsiadło do tramwaju na przystanku STARE ŚWIDRY, a 280 osób na przystanku ŚWIDERSKA. W szczycie popołudniowym (w godz. 14.30 – 18.30) z Młocin w kierunku Starych Świdrów odjechało 950 osób. W ciągu całego dnia linia 2 przewiozła łącznie w obu kierunkach 2550 pasażerów.

Metro Młociny

szczyt poranny
6.30-8.30

międzyszcyt 8.30-14.30

szczyt popołudniowy 14.30-18.30

wieczór
18.30-22.00

razem

odjazdy na Stare Świdry

30

220

950

230

1430

przyjazdy ze Starych Świdrów

490

380

200

50

1120

W związku z uruchomieniem nowej linii tramwajowej wprowadzone zostały również zmiany w kursowaniu niektórych linii autobusowych. Komunikacja autobusowa pełni obecnie funkcję dowozową do tramwaju. Do przystanku tramwajowego Stare Świdry można dojechać linią 211 z Bukowa, 214 z Nowodworów, 516 z Żerania FSO oraz 741 z Chotomowa. Autobusy kursują, od skrzyżowania ul. Świderskiej i ul. Porajów przez ul. Świderską (przesiadka do tramwaju w kierunku metra na przystanku na ul. Świderskiej przed tunelem Trasy Mostu Marii Skłodowskiej-Curie) – jezdnią lokalną po południowej stronie trasy mostowej – ul. Myśliborską w kierunku ul. Porajów (przystanek STARE ŚWIDRY dla pasażerów przesiadających się z tramwaju od strony metra). Dowóz do kursującej do stacji metra MŁOCINY linii tramwajowej 2 zapewniono mieszkańcom tych części pasma nowodworsko-tarchomińskiego, którzy do tej pory nie mieli bezpośredniego połączenia autobusowego do linii metra.

Linia 211 zapewniła dojazd do linii 2 głównie z osiedli zlokalizowanych w rejonie ul. Aluzyjnej (Dąbrówka Wiślana), ul. Hanki Ordonówny oraz w rejonie ul. Milenijnej. Autobusy tej linii kursują co 20 min.

Rozkładowy czas jazdy linii 211:

● od przystanku DĄBRÓWKA WIŚLANA do przystanku ŚWIDERSKA – 19 min

● od przystanku STRUMYKOWA – 13 min

● od przystanku ĆMIELOWSKA – 9 min.

Średni czas podróży do centrum (do skrzyżowania Al. Jerozolimskie/Marszałkowska) linią 211 z przesiadką do linii 2 i do metra – uwzględniając  rozkładowy czas jazdy, średni czas oczekiwania na przystankach i średni czas przejścia między przystankami:

● z przystanku DĄBRÓWKA WIŚLANA w szczycie porannym – ok. 64 min

● z przystanku STRUMYKOWA – ok. 58 min

● z przystanku ĆMIELOWSKA – ok. 54 min.

Pomiary (z 23 stycznia) wykazały, że linią 211 do tramwaju (przystanek Świderska) w szczycie porannym dojechało 45 osób. Liczba pasażerów odjeżdżających linią 211 z przystanku STARE ŚWIDRY w kierunku Nowodworów w szczycie popołudniowym wyniosła 64 osoby.

Linia 214 zapewniła dojazd do „dwójki” głównie z osiedli zlokalizowanych wzdłuż ciągu ulic: Odkryta – Nowodworska. Częstotliwość kursowania linii 214 wynosi, w szczycie porannym 7-8 min., w szczycie popołudniowym 10 min oraz w międzyszczycie, soboty i dni świąteczne 15 min.

Rozkładowy czas jazdy linii 214:

● od przystanku HANKI ORDONÓWNY do przystanku ŚWIDERSKA wynosi 11 min

● od przystanku NOWODWORSKA – 7 min.

Średni czas podróży do centrum linią 214 z przesiadką do linii 2 i metra w szczycie porannym:

● z przystanku HANKI ORDONÓWNY – ok. 50 min

● z przystanku NOWODWORSKA – ok. 46 min.

Przeprowadzone pomiary wykazały, że liczba pasażerów dojeżdżających linią 214 do linii 2 (wysiadających z autobusów linii 214 na przystanku ŚWIDERSKA) w szczycie porannym wyniosła 195 osób. Liczba pasażerów odjeżdżających linią 214 z przystanku STARE ŚWIDRY w kierunku Nowodworów w szczycie popołudniowym wyniosła 233 osoby.

Linia 516 zapewniła dojazd do tramwaju głównie z osiedli zlokalizowanych w rejonie ul. Ćmielowskiej. Autobusy tej linii kursują co 15 min.

Rozkładowy czas jazdy linii 516

● od przystanku KAMIŃSKIEGO do przystanku ŚWIDERSKA – 4 min.

Średni czas podróży do centrum linią 516, dalej linią 2, i następnie metrem w szczycie porannym

● z przystanku KAMIŃSKIEGO – ok. 47 min.

Pomiary wykazały, że liczba pasażerów dojeżdżających linią 516 do linii 2 (wysiadających z autobusów na przystanku ŚWIDERSKA) w szczycie porannym wyniosła 39 osób. Liczba pasażerów odjeżdżających linią 214 z przystanku STARE ŚWIDRY w kierunku Nowodworów w szczycie popołudniowym wyniosła 108 osób.

Linia 741 zapewniła dojazd do linii 2 głównie z Chotomowa i Jabłonny, a także z osiedli zlokalizowanych przy zachodnim odcinku ul. Mehoffera.

Rozkładowy czas jazdy linii 741:

● od przystanku CHOTOMÓW do przystanku ŚWIDERSKA – 30 min

● od przystanku PAŁAC (w Jabłonnie) – 23 min

● od przystanku CHĘCIŃSKA – 8 min.

Średni czas podróży do centrum linią 741 z przesiadką do „dwójki” i metra w szczycie porannym:

● z przystanku CHOTOMÓW – ok. 70 min

● z przystanku PAŁAC – ok. 63 min

● z przystanku CHĘCIŃSKA – ok. 48 min.

Przeprowadzone pomiary wykazały, że liczba pasażerów dojeżdżających linią 741 do linii 2 (wysiadających z autobusów linii 741 na przystanku ŚWIDERSKA) w kursach przyjeżdżających na godz. 6.18, 7.28 i 8.58 łącznie wyniosła 9 osób. Liczba pasażerów odjeżdżających linią 214 z przystanku STARE ŚWIDRY w kierunku Nowodworów w szczycie popołudniowym wyniosła 24 osoby.

Warto dodać, że do tramwaju przesiada się również część pasażerów z linii 101. Liczba pasażerów wsiadających do autobusów linii 101 na przystanku STARE ŚWIDRY w kierunku Nowodworów w szczycie popołudniowym wyniosła 145 osób. Zatem łącznie z przystanku STARE ŚWIDRY autobusami linii 101, 211, 214, 516 i 741 w szczycie popołudniowym odjechały (nie licząc pasażerów przejeżdżających przez ten przystanek tranzytem) 574 osoby. Łącznie w szczycie porannym autobusami linii 211, 214, 516 i 741 do przystanku ŚWIDERSKA dojechało 288 osób. Uwzględniając liczbę pasażerów tramwajów linii 2 w tych samych okresach (w szczycie porannym – 490, w szczycie popołudniowym – 950) należy stwierdzić, że znaczna grupa osób korzystających z tramwaju udaje się do/od najbliższych budynków mieszkalnych pieszo.

ZTM zdaje sobie sprawę z tego, że mieszkańcy Tarchomina i Nowodworów zdążyli się już przyzwyczaić do funkcjonującego na tym terenie układu linii autobusowych. W takiej sytuacji najlepszym rozwiązaniem byłoby zwiększenie liczby autobusów i uruchomienie nowych linii dowozowych. Nie jest to jednak możliwe ze względu na niewystarczającą liczbę autobusów w ruchu oraz ograniczenie środków na komunikację miejską w budżecie miasta. Dlatego ZTM, mając na względzie te ograniczenia a także konieczność uruchomienia komunikacji dowozowej, wprowadził opisane powyżej zmiany w istniejącym układzie. Przez cały czas trwają jednak obserwacje i analizy funkcjonowania nowego układu komunikacji na Tarchominie i Nowodworach. Nie wykluczamy natomiast, po zakończeniu zimowych ferii szkolnych wprowadzenia korekt tras linii.

 

Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.