Coraz więcej pasażerów w pociągach do Służewca – ZTM Warszawa

Coraz więcej pasażerów w pociągach do Służewca

Pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej i Kolei Mazowieckich obsługujące zagłębie biurowe na Służewcu cieszą się coraz większym zainteresowaniem pasażerów.

„Biurową dzielnicę” Warszawy obsługują obecnie dwie, tzw. „lotniskowe” linie SKM – S2 (z Sulejówka do Lotniska Chopina) i S3 (z Legionowa do Lotniska Chopina) oraz pociągi KM linii KML (z Modlina do Lotniska Chopina). Pasażerowie mogą korzystać także z pociągów KM dojeżdżających do Piaseczna lub Radomia.

Kolej, dla tysięcy mieszkańców Rakowca, Mokotowa oraz Służewca, a także dla wielu pracujących tam osób jest rozwiązaniem komunikacyjnych problemów. Kolej miała być i jest alternatywą dla samochodów osobowych a nawet komunikacji autobusowej i tramwajowej. Do Zarządu Transportu Miejskiego, od momentu uruchomienia połączenia lotniskowego wpłynęło wiele pozytywnych sygnałów od pasażerów korzystających z „lotniskowych” pociągów SKM w dojeździe do Służewca, które sprowadzają się do stwierdzenia, że „tak dobrze to jeszcze nigdy nie było”.

Potwierdzeniem są wyniki pomiarów przeprowadzonych przez ZTM na przystanku kolejowym Służewiec pół roku po uruchomieniu nowych połączeń. W ciągu dnia powszedniego (w godz. 6 – 22) z pociągów SKM i KM (tylko nowej linii KML) na Służewcu wysiadły 1404 osoby. Najwięcej osób wysiadało z pociągów w godzinach porannego szczytu. Takie same badania przeprowadzone zostały także po dwóch miesiącach funkcjonowania nowych połączeń kolejowych. Wówczas na Służewcu w ciągu dnia powszedniego z pociągów wysiadły 832 osoby.

Zwiększyła się także, i to znacznie, liczba osób wsiadających do pociągów linii S2, S3 i KML. W ciągu dnia powszedniego (także w godz. 6 – 22) na Służewcu wsiadło do nich 1736 osób. Dla porównania – po dwóch miesiącach funkcjonowania połączeń tzw. „lotniskowych” do pociągów wsiadło 1418 osób.

Niestety, nieco mniejszą frekwencję pociągi mają na końcowym odcinku trasy, czyli do Lotniska Chopina. Zasadniczym powodem takiego stanu rzeczy jest brak wygodnego dojścia z terminalu lotniczego do stacji kolejowej, a to jest spowodowane trwającą modernizacją starego terminalu, w pobliżu którego znajduje się stacja. Od początku października dojście z terminalu lotniczego do stacji kolejowej jest uciążliwe. Zanim podróżny dotrze na peron – mając do przejścia kilkaset metrów – mija postój taksówek i przystanki autobusowe. Z tego powodu znaczna część pasażerów wybiera inne środki transportu. Sytuacja poprawi się dopiero po zakończeniu przebudowy terminala. Wtedy pasażerowie będą mogli przejść do stacji kolejowej bezpośrednio tunelem – bez wychodzenia na zewnątrz.

Niedawno Zarząd Transportu Miejskiego rozpoczął akcję informacyjną na Lotnisku Chopina. Dzięki informatorom ZTM, ulotkom oraz dodatkowym elementom oznakowania lotniska, wskazującym drogę z hali przylotów i hali odbioru bagażu na stację kolejową, pasażerowie łatwo dotrą do pociągu.

Warto zwrócić uwagę, iż nowy rozkład jazdy – poprawiający czytelność oferty lotniskowej oraz zakładający większą regularność kursowania pomiędzy centrum Warszawy a portem lotniczym, obowiązuje dopiero od kilku dni.

Podstawowy, roczny rozkład jazdy zakładał wprowadzenie taktu 15 minutowego na tym odcinku (naprzemiennie pociągi linii S2 kursujące przez Warszawę Śródmieście oraz pociągi S3 i KML kursujące przez Warszawę Centralną). Tymczasem, w związku z pracami modernizacyjnymi na sieci kolejowej, pociągi dalekobieżne kursują w innych godzinach niż zakładano, i w niektórych przypadkach godziny odjazdów pociągów lotniskowych zostały przesunięte o kilka minut w stosunku do wariantu podstawowego. Zarówno ZTM, jak i przewoźnicy aglomeracyjni nie mają niestety wpływu na wybór priorytetów, którymi kieruje się zarządca infrastruktury przy ustalaniu rozkładów zastępczych. Regularność oferty aglomeracyjnej nie jest czynnikiem promowanym, a priorytet przy układaniu rozkładu wciąż mają pociągi międzynarodowe oraz kwalifikowane. W takiej sytuacji pociągi dalekobieżne „zajmują” godziny przewidziane dla pociągów „lotniskowych”.

Przypominamy, że zasadniczym założeniem przyjętym dla linii dalekobieżnej jest kursowanie pociągów w następstwie 5-minutowym, z 5-minutowym postojem na Dworcu Centralnym i dlatego oferta SKM i KM w tym zakresie musi być dostosowana do tego rozwiązania. Występujące z kolei w rozkładzie jazdy postoje 10-minutowe wynikają, tak jak w przypadku przesunięć rozkładowych, z tego, że część tras przewidzianych dla pociągów „lotniskowych” SKM i KM została zajęta przez inne pociągi.

Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.