Prosto na Tarchomin – ZTM Warszawa

Prosto na Tarchomin

Tramwaj na Tarchomin nie jest bynajmniej wstydliwą plamą na sumieniu pracowników Zarządu Transportu Miejskiego. Nazywanie ich sabotażystami przekładającymi papierki i nawoływanie czytelników i wyborców do rozliczenia z terminów, co uczynił właśnie jeden ze stołecznych dziennikarzy, to grube nadużycie wymagające kilku słów komentarza. Inwestycje różnią się bowiem stopniem skomplikowania, a niektórych procedur, m.in. ze względu na to, że trzeba je powtarzać, nie da się po prostu przyspieszyć.  Trzeba przejść całą drogę od początku.

Projekt „Budowa linii tramwajowej na Tarchomin” jest realizowany. I to z zachowaniem pełnej procedury oceny oddziaływania na środowisko. Czas trwania tych czynności zależy od wielkości i stopnia skomplikowania projektu. A jak powszechnie wiadomo, Tramwaj na Tarchomin do tych najprostszych nie należy, między innymi ze względu na przebieg części trasy w pobliżu obszaru chronionego Natura 2000 oraz protesty mieszkańców. Jednak konsekwentnie zmierzamy do celu, a tory nadal wiodą na Tarchomin…

Warto przypomnieć, że ZTM już w 2011 roku posiadał komplet wymaganych decyzji administracyjnych potrzebnych do budowy linii tramwajowej. W wyniku protestów mieszkańców Winnicy zostały one jednak uchylone i przekazane do ponownego rozpatrzenia.

15 lipca 2011 roku – rok po złożeniu odwołań – Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Warszawie uchyliło pierwszą decyzję ustalającą środowiskowe uwarunkowania realizacji przedsięwzięcia polegającego na budowie linii tramwajowej na Tarchomin wraz z układem drogowym ul. Światowida i Projektowanej. W następstwie decyzji SKO, uchylona została również wydana 29 czerwca 2011 roku decyzja zezwalająca na realizację inwestycji drogowej (ZRID). W związku z tym trzeba było wstrzymać przetarg na budowę pierwszego odcinka linii tramwajowej od mostu M. Skłodowskiej-Curie do pętli tramwajowej przy ul. Mehoffera.

Inwestycja ma zostać sfinansowana w całości z kredytu pochodzącego z Europejskiego Banku Inwestycyjnego oraz Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju – nota bene instytucji, dla których celem nadrzędnym jest  interes społeczny oraz zgodność inwestycji z wszelkimi możliwymi przepisami ochrony środowiska. W tej sytuacji istniało więc zagrożenie, że umowa kredytowa może zostać wypowiedziana  i trzeba będzie wcześniej spłacić zobowiązania. Żeby uniknąć powyższych zagrożeń oraz spełnić zastrzeżenia wynikające z decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie, podjęto decyzję o ponownym przeprowadzeniu pełnej oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

Opracowanie nowej wersji raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko  powierzono  grupie ekspertów – spółce EKKOM z Krakowa. Uwzględniono w nim wszystkie uwagi i zastrzeżenia Samorządowego Kolegium Odwoławczego. Na potrzeby nowego raportu opracowano koncepcje projektowe przebiegu wariantowych tras, zaktualizowano mapy, przeprowadzono niezbędną inwentaryzację istniejącego stanu zieleni, uzbrojenia terenu oraz własności nieruchomości, które w trakcie realizacji prac projektowych często ulegają podziałom i zmianom w ewidencji gruntów.

W maju br. ostateczna wersja raportu złożona została w Biurze Ochrony Środowiska, celem przeprowadzenia ponownej oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. 31 sierpnia br. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska uzgodnił ponownie realizację przedsięwzięcia według wariantu inwestorskiego, natomiast 14 września swoją pozytywną opinię wydał Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny.

W dniach 24 września – 15 października br. przeprowadzono konsultacje społeczne, w ramach których zainteresowane osoby mogły zapoznać się z dokumentacją sprawy oraz składać swoje wnioski i uwagi. Uwagi złożyli m.in. mieszkańcy Winnicy, stowarzyszenia „Zielone Mazowsze” i „Światowid” oraz radny dzielnicy Białołęka. W związku ze złożonymi uwagami oraz zmianą rozporządzenia dotyczącego dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku, ZTM – w celu zmniejszenia prawdopodobieństwa wystąpienia konfliktów i odwołań od przyszłej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach – postanowił do końca listopada 2012 roku, wykonać autokorektę raportu i przekazać ją organowi prowadzącemu postępowanie do ponownej oceny.

Linia tramwajowa zostanie wybudowana na terenach o gęstej zabudowie, a najwięcej dyskusji wywołuje przebieg trasy pomiędzy ul. Dzierzgońską i ul. Modlińską. Zaproponowano tam trzy różne  warianty przebiegu trasy, które mają zarówno licznych zwolenników, jak i przeciwników. Wariant preferowany przez inwestora (zgodny z obowiązującymi miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego, Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego (SUiKZP)), daje możliwość stworzenia najbardziej spójnych i racjonalnych rozwiązań komunikacyjnych. Zaproponowano także alternatywny ze względów technicznych tzw. Wariant Społeczny, którego zwolennikiem jest stowarzyszenie „Zielone Mazowsze”, kilku właścicieli nieruchomości, po terenie których przebiega wariant inwestora oraz radny Białołęki. Trzeci wariant – najkorzystniejszy dla środowiska – zakłada budowę samej linii tramwajowej, a jego zwolennikiem jest stowarzyszenie ekologiczne „Światowid”. Niestety w tym ostatnim przypadku, nie można skorzystać ze „specustawy”, co znacznie wydłużyłoby inwestycję.

Tak dokładne przygotowanie dokumentacji, która spełnia wszystkie restrykcyjne wymogi środowiskowe, pozwoli na sprawną realizację tego przedsięwzięcia. Przetarg na budowę odcinka do Mehoffera powinien zostać ogłoszony w drugim kwartale 2013 roku, a pierwszy tramwaj , co najmniej do pętli Mehoffera, pojedzie wiosną 2014 roku.

Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.