Problemy z terenem blokują budowę parkingów – ZTM Warszawa

Problemy z terenem blokują budowę parkingów

Budowa planowanych parkingów Parkuj i Jedź w Wesołej i Rembertowie oddala się w czasie. Główną przyczyną wstrzymania prac przygotowawczych do realizacji tych inwestycji problemy z gruntami, na których miały powstać te obiekty.

W przypadku planowanego parkingu w Rembertowie trudności „terenowe” wynikają przede wszystkim z silnych protestów mieszkańców dzielnicy zrzeszonych w Społecznym Komitecie Zagospodarowania Centrum Rembertowa. Mimo licznych prób merytorycznej rozmowy, przedstawicielom ZTM nie udało się dojść z nimi do porozumienia. Warto ponadto dodać, że mimo rozwiązania (przez PKP S.A.) umowy z obecnym najemcą terenu przeznaczonego pod parking – Komisem Meblowym, firma nie chce się stamtąd wyprowadzić. Wszelkie próby eksmisji kończyły się niepowodzeniem. Sprawa trafiła do sądu. Z tego powodu wszelkie działania zmierzające do kupna tego terenu przez miasto zostały wstrzymane.

Niestety problemem P+R w Rembertowie jest również jego lokalizacja, parking powinien powstać po drugiej stronie torów, gdzie byłby łatwy dojazd z odległych obszarów Rembertowa jak i z Zielonki, Ząbek czy Kobyłki a nawet Sulejówka i Wesołej. Takim terenem miasto nie dysponuje. Pomimo licznych prób pozyskania go od PKP nie udało się.

W przypadku planowanego parkingu P+R Wesoła w grę również wchodzą problemy z terenem. Są jednak one zupełnie innej natury. Zarządca infrastruktury kolejowej – spółka Polskie Linie Kolejowe, otrzymała decyzję środowiskową dotyczącą rozbudowy Warszawskiego Węzła Komunikacyjnego. W ramach tej inwestycji dobudowane mają zostać dwa dodatkowe tory kolejowe na biegnącej przez Wesołą linii. Jeden z torów przebiegać ma przez teren, na którym miał powstać parking. Co spowodowałoby w przyszłości konieczność rozebrania wybudowanego obiektu. Z tego też powodu ZTM rozwiązał umowę z projektantem parkingu.

Biuro Rozwoju Miasta, mając na uwadze powyższe fakty, przedstawiło miejskiemu Zespołowi Koordynacyjnemu wniosek o odłożeniu w czasie budowy tych parkingów oraz o powiększenie już istniejącego parkingu P+R Metro Stokłosy.

Pisząc o parkingach warto jednak wspomnieć, że ZTM podejmuje działania zmierzające do lokalizacji kolejnych parkingów przy przystankach kolejowych w obrębie Warszawy. Przygotowywany jest obecnie trzeci etap budowy systemu P+R. Obecnie brane są pod uwagę lokalizacje parkingów przy przystankach kolejowych na terenie Białołęki i Ursynowa.

W Białołęce brane są pod uwagę dwie lokalizacje: przy przystanku Warszawa Żerań oraz przy przystanku Warszawa Płudy. Parking na Żeraniu zlokalizowany miałby być na terenach przylegających do torów kolejowych pomiędzy linią osobową i ul. Marywilską. Mógłby to być parking jednopoziomowy, nawet na około 290 miejsc dla samochodów i około 100 dla rowerów.

Parking przy przystanku Warszawa Płudy zlokalizowany mógłby zostać po obu stronach linii kolejowej Warszawa – Działdowo, pod wiaduktem. Mógłby to również być obiekt jednopoziomowy. Na parkingu mogłoby się zmieścić ok. 150 samochodów i około 80 rowerów.

Na Ursynowie planowana jest budowa parkingu przy przystanku osobowym Warszawa Jeziorki. Mógłby on powstać po wschodniej stronie torów kolejowych, przy skrzyżowaniu linii kolejowej Warszawa – Radom z ul. Karczunkowską. Zmieścić by się mogło na nim ok. 250 samochodów osobowych i ok. 150 rowerów. Parking byłby jednopoziomowy.

Trwają  prace przygotowawcze polegające na uzyskaniu decyzji administracyjnych. Realizacja inwestycji mogłaby się rozpocząć po pozyskaniu na ten cel funduszy unijnych, na co liczymy w nowej perspektywie budżetowej UE.

 

Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.