Szeroki oddźwięk medialny, 3600 plakatów w komunikacji miejskiej, kilkaset zgłoszeń od pasażerów dotyczących zachowania współpasażerów, dyskusja na temat ustępowania miejsca seniorom, wreszcie… własne wersje plakatów tworzone przez internautów – to efekty pierwszej kampanii społecznej Zarządu Transportu Miejskiego, dotyczącej kulturalnych zachowań w komunikacji miejskiej.
Pomysł na kampanię „Pomyśl o innych, nie jesteś tu sam”, której celem jest wyrobienie i utrwalenie w grupie docelowej pozytywnych nawyków podczas korzystania z komunikacji miejskiej, czyli uwrażliwienie ludzi na potrzeby i komfort podróży innych osób – pasażerów komunikacji miejskiej powstał na podstawie skarg, jakie wpływały do Zarządu Transportu Miejskiego.
W ramach kampanii przeprowadziliśmy sondę, pytając co najbardziej przeszkadza pasażerom komunikacji miejskiej w zachowaniu innych współpasażerów. W sondzie wzięło udział ponad 6,5 tys. osób. Przygotowaliśmy proste, czytelne plakaty, każdy dotyczący innego zachowania, wskazanego w sondzie. Tak powstały trzy odsłony kampanii „Pomyśl o innych, nie jesteś tu sam”, które dotyczyły:
- blokowania wyjścia z pojazdu pod hasłem „Obywatelu, nie stój murem” (11-17 października)
- głośnego słuchania muzyki/rozmów przez telefon komórkowy „Obywatelu, to nie dyskoteka” (18-24 października)
- nieustępowania miejsca osobom potrzebującym „Obywateli, powstań” (czas realizacji: 25 października-2 listopada)
Na każdym z plakatów umieściliśmy przerysowaną scenkę rodzajową z prowokującym hasłem „Obywatelu…” oraz krótkim tekstem historycznym związanym z hasłem. Statyści widoczni na plakatach to pracownicy ZTM, a sesja zdjęciowa została zrealizowana na węźle komunikacyjnym Młociny – w metrze, tramwaju oraz w autobusie. W prosty sposób pokazaliśmy niekulturalne zachowania w komunikacji.
Akcja „Pomyśl o innych, nie jesteś tu sam” została dobrze dobrze przyjęta w mediach. Informacje o kolejnych odsłonach kampanii odnotowywały prawie wszystkie media działające w Warszawie.
To również pierwsza kampania społeczna ZTM, która zaczęła żyć „własnym życiem”. Powstały przeróbki kreacji dotyczące higieny osobistej czy zatrzymywania autobusów „.na żądanie”.
Kontrowersje wśród młodych pasażerów wywołała ostatnia odsłona kampanii „Obywatelu, powstań”. Niestety, na profilu w serwisie społecznościowym facebook.com/ztm.warszawa pojawiło się ponad 100 komentarzy, często obraźliwych pod adresem osób starszych. Myślą przewodnią tych komunikatów stało się hasło „Płacę za bilet, więc siedzę”. Zarząd Transportu Miejskiego zachęca do ustępowania miejsca osobom potrzebującym ze względu na wiek, ciążę, stan zdrowia. Zachęca więc do przestrzegania elementarnych zasad kultury osobistej.
Wpływ na jakość komunikacji miejskiej ma nie tylko nowoczesny tabor, dostępność oferty komunikacyjnej, zachowanie kierowców czy włączona klimatyzacja/ogrzewanie. To jak się podróżuje, zależy również od samych pasażerów.
Podczas trwania akcji wpłynęło do ZTM wiele uwag i sugestii od pasażerów, jakie zachowania innych współpasażerów przeszkadzają w komunikacji miejskiej. Najczęściej zgłoszenia dotyczyły higieny osobistej, używania intensywnych zapachów, spożywania posiłków w komunikacji miejskiej, blokowania przejścia rowerem, niezdejmowania plecaka. Dziękujemy za wszelkie pomysły i sugestie. Przeanalizujemy je i nie wykluczamy, że będą w kolejnych odsłonach kampanii.
Opublikowano 5 listopada 2012
Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019