Głośne zachowanie w komunikacji miejskiej przeszkadza prawie 40 proc. pasażerów, którzy wzięli udział w naszej sondzie. Do tego typu zachowań zaliczane jest m.in. głośne słuchanie muzyki, gra na instrumentach muzycznych oraz rozmowy przez telefon komórkowy. Właśnie tym zachowaniom poświęcona jest druga odsłona kampanii „Pomyśl o innych, nie jesteś tu sam”.
Niestety, dla wielu osób autobus, tramwaj czy metro stały się miejscem do sprawdzenia się jako didżej, muzyk czy gawędziarz opowiadający barwne historie swojego życia, nie zważając przy tym na innych pasażerów, którym hałas np. po dniu pracy może przeszkadzać.
Dlatego Zarząd Transportu Miejskiego, w ramach kampanii edukacyjnej „Pomyśl o innych, nie jesteś tu sam” postanowił poruszyć ten problem. Celem kampanii jest wyrobienie i utrwalenie w osobach korzystających z transportu publicznego pozytywnych nawyków, czyli uwrażliwienie ich na potrzeby i komfort podróży współpasażerów.
Od 18 października w prawie 1200 pojazdach komunikacji miejskiej pojawią się plakaty przedstawiające przerysowaną negatywną scenkę rodzajową w tramwaju. Na zdjęciu grupa pasażerów zatyka uszy, nie chcąc słuchać głośnej muzyki. Na plakacie został umieszczony tekst odnoszący się sytuacji ze scenki:
Muzyka już w starożytności obejmowała dwie sfery życia – sacrum (kiedy prowadziła do poszerzania świadomości i kontemplacji piękna) i profanum (pełniąc funkcję rozrywkową).Pitagoras grecki matematyk i filozof uważał, że muzyka ma funkcję oczyszczającą i także jako mistyk leczył nią.
Muzykę publicznie prezentowano w kościołach i klasztorach oraz na zamkniętych pokazach aż do pierwszych publicznych otwartych koncertów, które odbyły się w Londynie w XVII wieku. Pierwszy koncert rockowy odbył się 21 marca 1952 roku w Cleveland w Ohio, wykonany pod nazwą Moondog Coronation Ball.
Niezależnie czy dotyczy to sfery sacrum czy profanum – lepiej pójść na Torwar lub do Opery Narodowej, niż słuchać muzyki w komunikacji miejskiej. Cisza też jest muzyką.
Konwencja graficzna plakatu jest podobna do tej, wykorzystanej w odsłonie kampanii pod hasłem „Obywatelu, nie stój murem”.
Na podstawie sondy „Co Państwu najbardziej przeszkadza w zachowaniu innych pasażerów w komunikacji miejskiej”, którą przeprowadziliśmy na stronie internetowej, dla 38,86 proc. pasażerów jest to głośne słuchanie muzyki oraz rozmowy przez telefon komórkowy.
Druga odsłona kampanii potrwa do 24 października. Kolejna rozpocznie się 25 października (nieustępowanie miejsca potrzebującym współpasażerom).
Partnerami akcji są: City Channel, City Info, Mobilis, kampaniespoleczne.pl, Radio Wawa, Radio Kampus.
Opublikowano 17 października 2012
Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019