Komunikacja szynowa kręgosłupem Żoliborza – ZTM Warszawa

Komunikacja szynowa kręgosłupem Żoliborza

Do Zarządu Transportu Miejskiego wpływają w ostatnim okresie uwagi i pytania o system komunikacyjny na Żoliborzu. Dotyczą one głównie zasadności niektórych rozwiązań transportowych oraz planów rozwoju komunikacji publicznej na terenie tej dzielnicy. Wszystkie osoby zainteresowane tym tematem zachęcamy do zapoznania się z poniższymi informacjami.

Mieszkańcy Żoliborza mają do dyspozycji wszystkie środki transportu miejskiego funkcjonujące w Warszawie: metro, tramwaje, autobusy i kolej. Podstawą komunikacji miejskiej w tej dzielnicy jest jednak metro, które pozwala najszybciej dostać się do ścisłego centrum miasta, a także do jego południowych dzielnic. Istotnym filarem transportu zbiorowego na Żoliborzu są też tramwaje kursujące ul. Broniewskiego i ul Popiełuszki, a także ul. Mickiewicza, które również dojeżdżają do ścisłego centrum miasta. Podróż nimi umożliwia ominięcie korków, gdyż torowiska są całkowicie wydzielone z ruchu kołowego. Tramwaje dojeżdżają także do wielu ważnych obiektów handlowych oraz obiektów użyteczności publicznej, które są częstym celem podróży mieszkańców dzielnicy jak np.: centra handlowe (Arkadia, Złote Tarasy), dworce kolejowe (Dworzec Centralny, Dworzec Śródmieście), uczelnie wyższe (Szkoła Główna Handlowa, Politechnika, UKSW). Dlatego też, obok metra, cieszą się dużą popularnością.

Układ linii autobusowych na Żoliborzu pełni funkcję uzupełniającą w stosunku do komunikacji szynowej. Autobusy zapewniają dojazd do przystanków tramwajowych i stacji metra, z odległych od nich rejonów dzielnicy. Ponadto linie autobusowe dowożą pasażerów do tych części miasta, w których nie funkcjonuje transport szynowy, a są także częstymi celami podróży – np. do Traktu Królewskiego.

Należy nadmienić, że znaczna część Żoliborza znajduje się w zasięgu dojścia do komunikacji szynowej i znaczna część mieszkańców nawet nie musi dojeżdżać autobusami do linii tramwajowych i metra. Duża część Żoliborza znajduje się w strefie dojścia pieszego do przystanków komunikacji szynowej (tramwaje i metro) o promieniu 500 m. Z każdego pozostałego rejonu można jednak dojechać do linii transportu szynowego z co najwyżej jedną przesiadką.

Sieć przystanków komunikacji miejskiej na Żoliborzu jest na tyle gęsta, że z większości obszarów odległość dojścia do najbliższych przystanków ZTM jest krótsza niż 400 m. a nierzadko również mniejsza niż 300 m.

W planach ZTM jest poprawa komunikacji autobusowej w rejonach położonych w większej odległości od przystanków komunikacji miejskiej, np. w rejonie południowo – zachodniego  Żoliborza. Plany zakładają uruchomienie połączenia autobusowego na  odcinku ul. Rydygiera między ul. Matysiakówny i ul. Powązkowską. Warunkiem jednak jest jej przebudowa (na odcinku: Przasnyska – Powązkowska obecnie ulica jeszcze nie istnieje) i wybudowanie przystanków autobusowych. Dzięki wprowadzeniu komunikacji autobusowej na ten odcinek ulicy poprawi się dostępność transportu publicznego i skróci czas dojścia do najbliższego przystanku.

Wraz z uruchamianiem kolejnych odcinków I linii metra, zmieniły się zachowania komunikacyjne mieszkańców Żoliborza oraz ich preferencje co do środków transportu. Znaczna część pasażerów z Żoliborza zamieniła autobusy (i częściowo tramwaje) na metro. Zmniejszało się wykorzystanie przez pasażerów linii tramwajowych przebiegających wzdłuż metra, oraz  wielu linii autobusowych, w tym także kursujących trasami odległymi od linii podziemnej kolei. Zmieniły się także oczekiwania społeczne – wzrosło znaczenie linii dowozowych do metra, od których pasażerowie oczekiwali punktualności i wysokiej częstotliwości kursowania.

Należy podkreślić, że z powodu zwiększającego się zatłoczenia, czy wręcz zakorkowania ulic, autobus staje się mniej atrakcyjnym środkiem transportu. Wpływ na to ma również to, że obok ciągów komunikacyjnych, które są zakorkowane niemal każdego dnia powszedniego, na wielu trasach, którymi kursują autobusy, korki tworzą się – można powiedzieć – w sposób niemalże losowy. Utrudnia to dostosowanie rozkładów jazdy do warunków panujących na drogach. Dlatego też, by spełnić oczekiwania pasażerów dotyczące jak najszybszego i też punktualnego dojazdu do metra, wprowadzane zmiany w komunikacji miejskiej na Żoliborzu (a także w innych dzielnicach przez które linia metra przebiega) polegały na kierowaniu linii autobusowych głównie do stacji metra oraz na skracaniu ich tras. Poprawiło to regularność i punktualność ich kursowania. Tramwaje, które poruszają się po wydzielonych torowiskach są znacznie sprawniejszym środkiem transportu. Dlatego część pasażerów również z autobusów przesiadła się do tramwajów. Z tego powodu trasy linii autobusowych są planowane również tak, by dowozić pasażerów do tramwajów.

Sieć komunikacji miejskiej na Żoliborzu jest uzupełniana przez linie autobusowe kursujące do sąsiednich dzielnic, które zapewniają również część połączeń lokalnych. Wymienić tu należy przede wszystkim linie 114 i 122 zapewniające połączenie z Bemowem i Bródnem, jak również z ważnymi węzłami przesiadkowymi, gdzie możliwe są przesiadki do linii docierających m.in. na Białołękę czy do Włoch. Wymienić należy także linie 116 i 180, które zapewniają połączenie zachodniej  i centralnej części Żoliborza z Traktem Królewskim, jak również z Dolnym Mokotowem.

System transportu publicznego na Żoliborzu uzupełniają również pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej linii S-9 i Kolei Mazowieckich, odjeżdżające z Dworca Gdańskiego. Dzięki nim żoliborzanie mogą się dostać na drugi brzeg Wisły, do Legionowa i dalej do lotniska w Modlinie, jak również do węzłów komunikacyjnych na Woli i do Dworca Zachodniego.

Układ linii autobusowych na Żoliborzu ulegał sukcesywnym zmianom. Do najważniejszych zaliczyć można uruchomienie linii 114 i modyfikację trasy linii 122. Pierwsza z wymienionych linii zastąpiła – od czerwca 2007 r. – linię 520 na północnym odcinku jej trasy. Zmiana wynikała z tego, że od momentu uruchomienia linii metra do stacji Plac Wilsona, linia 520 zaczęła być wykorzystywana bardzo nierównomiernie. Bardzo duże wykorzystanie na odcinku między Chomiczówką i pl. Wilsona kontrastowało z niewielkim wykorzystaniem na odcinku trasy przebiegającym ulicami: Mickiewicza i Andersa, tj. wzdłuż linii metra. Większość pasażerów podróżujących z Bielan w kierunku Śródmieścia linią 520 przesiadła się bowiem do metra. Uzasadnione stało się zatem wycofanie linii 520 z odcinka trasy dublującego metro, a na Bielanach i Żoliborzu – zastąpienie jej linią kursującą z wyższą częstotliwością i bardziej regularnie (114).

Druga z wymienionych linii – 122, kursowała poprzednio na bardzo długiej, narażonej na liczne utrudnienia trasie. Z tego powodu, a także z powodu rosnącej roli metra, znaczenie tej linii się zmniejszyło. Od listopada 2008 r. została więc skierowana na trasę krótszą: Gwiaździsta – os. Górczewska. Kursując częściej i bardziej regularnie zapewniła dojazd do metra ze znacznej części Bielan, Bemowa i Żoliborza. Obecnie linia ta pełni także ważną rolę w łączeniu tych dzielnic ze sobą. Połączenie Żoliborza z Traktem Królewskim, obsługiwane poprzednio także przez linię 122, zapewniają linie 116 i 180 (w szczególności linia 180 kursująca ul. Powązkowską).

Należy również podkreślić, że na przestrzeni lat zmieniają się miejsca, z których i do których jeżdżą pasażerowie związani z dzielnicą Żoliborz (mieszkańcy, osoby pracujące, uczące się w tej dzielnicy i inni). Jest to spowodowane rozwojem zabudowy mieszkaniowej, usługowej jak i lokalizacji nowych miejsc pracy i nauki. Dlatego też układ komunikacyjny ulega ciągłym zmianom tak, aby sprostać zmieniającym się potrzebom i wymaganiom pasażerów, jak również uwzględniając zmieniające się warunki drogowe.

Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.