Zakręcone podróże – ZTM Warszawa

Zakręcone podróże

W ramach Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu, który rozpocznie się 22 września, Zarząd Transportu Miejskiego będzie promował nie tylko komunikację zbiorową, ale również działania proekologiczne w transporcie miejskim. Jednym z nich jest cieszący się bardzo dużą popularnością system Veturilo.

Dla przypomnienia – Veturilo (z jęz. esperanto „pojazd”, „środek transportu”) to system samoobsługowych wypożyczalni rowerowych. W Warszawie działa ich już 57. Zostały uruchomione w Śródmieściu, na Ursynowie oraz na Bielanach. Korzystać z nich może każdy, kto wcześniej zarejestruje się w systemie (np. poprzez stronę internetową). Przy rejestracji wymagane są podstawowe dane osobowe oraz numer telefonu. Po rejestracji należy utworzone w ten sposób konto zasilić kwotą przynajmniej 10 zł i już można „kręcić” na rowerze po warszawskich ulicach. Pierwsze 20 minut jazdy jest bezpłatne. Później za jazdę do godziny trzeba zapłacić złotówkę. Druga godzina kosztuje 3 zł, trzecia – 5 zł, a czwarta i każda kolejna 7 zł. Pieniądze za wypożyczenie pobierane są wprost z zasilonego wcześniej konta.

Do tej pory rowery wypożyczano już prawie 183 tys. razy, a w systemie zarejestrowanych jest ponad 42 tys. osób.

W przyszłym roku zostanie uruchomionych kolejne 70 stacji. Powstaną m.in. w Śródmieściu, na Pradze, na Mokotowie, na Woli i na Ochocie.

Oprócz Veturilo wartym podkreślenia działaniem ZTM jest wprowadzenie Wspólnego Biletu między ZTM a Kolejami Mazowieckimi i Warszawską Koleją Dojazdową. Zasady są bardzo proste. W pociągach tych obu przewoźników, na określonych odcinkach tras, honorowane są bilety ZTM od dobowego „wzwyż”. Dzięki takiemu rozwiązaniu pasażerowie nie muszą kupować oddzielnych biletów na pociągi Kolei Mazowieckich i mogą podróżować znacznie taniej po całej aglomeracji warszawskiej. Zakrojona na tak szeroką skalę integracja komunikacji miejskiej z komunikacją kolejową istnieje w Polsce tylko w Warszawie. W innych miastach, gdzie pojawiły się zintegrowane oferty, trzeba do nich dopłacać lub kupować oddzielne bilety, żeby korzystać równolegle z pociągów i komunikacji miejskiej. Dzięki Wspólnemu Biletowi, bardzo wielu mieszkańców podwarszawskich gmin, zamiast własnymi samochodami, dojeżdża do Warszawy pociągami.

Bardzo ważnym działaniem podejmowanym przez ZTM w zakresie zrównoważonego transportu jest wytyczanie buspasów na warszawskich ulicach. Wszystkie mają długość ponad 42,5 km (łącznie z wydzielonymi z ruchu fragmentami tras tramwajowych, po których mogą kursować autobusy). Buspasy są wytyczane wszędzie tam, gdzie autobusy traciły czas w korkach jak np. na Trasie Łazienkowskiej czy ul. Modlińskiej.

 

 

Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.