Ponad połowa stołecznych autobusów jest wyposażona w klimatyzację. Zarząd Transportu Miejskiego codziennie sprawdza, czy klimatyzacja jest włączona i sprawna. Sprawdzane są również zgłoszenia otrzymane od pasażerów. W lipcu przeprowadzono 3017 kontroli – stwierdzając 717 uchybień.
O poprawie funkcjonowania klimatyzacji w stołecznej komunikacji po zaostrzeniu kar dla przewoźników świadczą najlepiej wyniki lipcowych kontroli.1 lipca w 224 skontrolowanych pojazdach stwierdzono 96 uchybień, 3 lipca podobnie – 205 kontroli i 92 uchybienia. Po wprowadzeniu większych kar – 11 lipca podczas kontroli 126 pojazdów usterki klimatyzacji stwierdzono tylko w 16, 13 lipca na 30 kontroli we wszystkich przypadkach klimatyzacja działała. Podobnie było 31 lipca (20 kontroli – 1 uchybienie). Pomimo wahań temperatury kontrole są systematycznie przeprowadzane przez pracowników nadzoru ruchu ZTM. A my przypominamy…
Zasady kontroli
Jak co roku, letni okres to czas wzmożonych kontroli działania klimatyzacji w pojazdach komunikacji miejskiej. Pracownicy nadzoru ruchu przeprowadzają kontrole doraźne oraz na podstawie sygnałów od pasażerów. Kontrola polega m.in. na elektronicznym pomiarze temperatury wewnątrz pojazdu i sprawdzeniu nawiewu chłodnego powietrza z „kratek” klimatyzacji. Sprawdzane jest także, czy systemy chłodzenia posiadają aktualne certyfikaty i są należycie serwisowane (m.in. wymiana filtrów, czyszczenie chłodnic i uzupełnianie tzw. czynnika chłodzącego). Kontrole są prowadzone każdego dnia, ze szczególnym nasileniem, gdy temperatura powietrza przekracza 25 stopni Celsjusza.
Jaka temperatura w środku
Wszyscy przewoźnicy autobusowi – MZA oraz firmy Mobilis, PKS Grodzisk Mazowiecki i ITS Michalczewski zobowiązani są w umowach do utrzymania w pojazdach temperatury w przedziale 18–25 stopni Celsjusza. Powyżej 25 stopni klimatyzacja powinna włączyć się automatycznie. Przypominamy, że chłodzone pojazdy można poznać po specjalnej naklejce na drzwiach („Pojazd klimatyzowany”) oraz po charakterystycznych urządzeniach zamontowanych na dachu.
„Ciepły guzik” także latem
Aby klimatyzacja maksymalnie spełniała swoją rolę, kierowcy autobusów wyposażonych w system chłodzenia wnętrza mają obowiązek stosowania przez całą dobę tzw. „ciepłego guzika”. Pasażerowie sami – poprzez naciśnięcie przycisku – otwierają drzwi pojazdu. Gdy na przystanku nie ma oczekujących i nikt z autobusu nie wysiada, drzwi pozostają zamknięte i do środka nie dostaje się gorące powietrze. Aby schłodzone powietrze nie wydostawało się na zewnątrz, konieczne jest także zamknięcie okien.
Trzystopniowy system sankcji
Od 6 lipca br. Zarząd Transportu Miejskiego zaostrzył kary nakładane na przewoźników za niewłączoną klimatyzację. Przewoźnik otrzymuje 20 proc. mniej środków za kurs realizowany pojazdem, w którym stwierdzono uchybienia. Po raz pierwszy dopuszczono również odsyłanie autobusów z pętli do zajezdni. Pojazd z niewłączoną/niesprawną klimatyzacją będzie traktowany jako niesprawny technicznie i nie będzie mógł wyjechać z zajezdni. W takich przypadkach przewoźnik nie otrzyma żadnych środków finansowych za niezrealizowany kurs. Dodatkowo zostanie naliczona kara finansowa za uchybienie.
Opublikowano 7 sierpnia 2012
Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019