Mogłoby stanąć 100 nowych wiat – ZTM Warszawa

Mogłoby stanąć 100 nowych wiat

Gdyby nie akty wandalizmu, w 2011 roku Zarząd Transportu Miejskiego postawiłby 100 nowych wiat przystankowych za ok. 2 mln zł. Tyle kosztowało usuwanie skutków chuligaństwa w infrastrukturze przystankowej. W zmniejszeniu strat może pomóc każdy pasażer, który widząc akty chuligaństwa poinformuje o tym Policję czy Straż Miejską. To dzięki interwencji pasażerów, w ich okolicy szybciej stanie nowa wiata przystankowa.

W Warszawie jest ponad 5 tys. przystanków autobusowych i tramwajowych. Wiaty przystankowe postawione są na 2 tysiącach. Chuligani najczęściej niszczą właśnie przystanki. Wybijają szyby, wyginają słupki przystankowe, zrywają rozkłady jazdy, podpalają ławeczki. Stojące obok przystanków kosze na śmieci niejednokrotnie służyły jako narzędzie wandalizmu.

Zarząd Transportu Miejskiego w pierwszej połowie 2012 roku usunął skutki aż 12 tys. szkód. W tym czasie zniszczono 5245 słupków przystankowych. Ich naprawa kosztowała Zarząd Transportu Miejskiego najwięcej, bo aż 290 tys. zł. Niewiele mniej kosztowała naprawa zniszczonych gablot i rozkładów jazdy – 225 tys. zł. W tym przypadku interweniowano 4196 razy. Wybito 503 szyby w wiatach przystankowych. Dla stołecznego zarządcy komunikacji miejskiej był to koszt 90 tys. zł. Usuwanie skutków dewastacji ławeczek przystankowych kosztowało ZTM 85 tys. zł. Statystycznie dziennie niszczono 4 ławki (w pierwszym półroczu br. 651). Wiaty przystankowe były niszczone ponad 1572 razy, co stanowiło koszt prawie 60 tys. zł.

Przez pierwsze sześć miesięcy 2012 roku Zarząd Transportu Miejskiego wydał na usuwanie skutków wandalizmu i chuligaństwa ok. 750 tys. zł.

Głównym celem kampanii „Powiadom, nie toleruj” jest uwrażliwienie mieszkańców na wszystkie przypadki wandalizmu oraz skłonienie do szybkiego informowania służb o wszelkich zaobserwowanych wykroczeniach i przestępstwach. Zachęcamy pasażerów, by gdy zauważą, że są wybijane okna w pojazdach, niszczone kasowniki, dewastowane fotele, malowane graffiti na szybach, rozbijane wiaty przystankowe – słupki, rozkłady jazdy, szyby i ławeczki zadzwonili pod numer 112 lub 986. Można też wysłać sms pod numer 723 986 112 podając numer taborowy pojazdu, nr linii lub lokalizację przystanku. Warto zapisać te numery w telefonie komórkowym.
Organizatorem – czwartej edycji kampanii – jest Zarząd Transportu Miejskiego. Partnerami są Straż Miejska m.st. Warszawy, Komenda Stołeczna Policji, CityInfo, TVP Warszawa i portal naszemiasto.pl.

Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.