Nieznana strona miasta – ZTM Warszawa

Nieznana strona miasta

Rejs tramwajem wodnym pływającym „pod banderą” Warszawskich Linii Turystycznych, dostarczy ciekawych wrażeń wszystkim turystom i kibicom odwiedzającym stolicę podczas EURO 2012. Rejs trwa 1,5 godziny, a z pokładu statku można zobaczyć chociażby panoramę Starego Miasta, nowoczesną bryłę Centrum Nauki Kopernik, unikatową „Grubą Kaśkę”, czy Stadion Narodowy.  

Tramwaj wodny „Wars” w czerwcu pływa w weekendy i dni świąteczne, a od 1 lipca do 31 sierpnia – codziennie. W weekendy i dni świąteczne cztery razy dziennie, zaś w dni powszednie – trzy. Bilety są dostępne na statku tuż przed rejsem lub w przedsprzedaży w biurze Żeglugi Stołecznej na ul. Świętokrzyskiej 36, lokal 1, od poniedziałku do piątku, w godzinach 12.00-15.00. Liczbę dostępnych miejsc na poszczególne rejsy można sprawdzić w specjalnej zakładce „sprawdź miejsca” umieszczonej po lewej stronie witryny ZTM (pod adresem: https://www.ztm.waw.pl/?c=156&l=1).

„Wars” wyrusza z przystani Podzamcze, z której rozpościera się piękny widok na Zamek Królewski – siedzibę książąt mazowieckich, która  po włączeniu Mazowsza do Korony  została  rezydencję królewską. Widoczną od strony Wisły barokową fasadę dobudowano za panowania Augusta III Sasa.

Następnie przepływa pod mostem Śląsko-Dąbrowskim, wzniesionym na filarach historycznego mostu Kierbedzia. Po II wojnie  światowej most zyskał nową konstrukcję i nazwę, która miała upamiętnić wkład Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego w odbudowę leżącej w gruzach Warszawy.

Z  pokładu statku można zobaczyć także charakterystyczny, zielonkawy gmach Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego, na którego dachu urządzono ogród. Kompleks pomieścił zbiory biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego i stał się miejscem wielu spotkań i wydarzeń.

Tuż obok, nad tunelem Wisłostrady powstało Centrum Nauki Kopernik.  W nowoczesnym obiekcie zwiedzający mogą samodzielnie przeprowadzać doświadczenia fizyczne i chemiczne.

Następnie płyniemy pod mostem  Świętokrzyskim – pierwszym warszawskim mostem wiszącym. Później mijamy  most średnicowy – była to pierwsza stołeczna przeprawa kolejowa przez Wisłę otwarta w 1931 roku.

Tuż za mostem wznosi się pomnik Syreny – ostatni przedwojenny pomnik, ustawiony w 1939 roku, z inicjatywy prezydenta Stefana Starzyńskiego. Rzeźba z brązu przedstawia pół kobietę, pół rybę z tarczą i uniesionym mieczem ponad głową. Rysów twarzy użyczyła Syrenie Krystyna Krahelska, autorka piosenki „Hej, chłopcy, bagnet na broń”, która zginęła w Powstaniu Warszawskim.

„Wars” przepływa również pod mostem Poniatowskiego, który został zbudowany w latach 1904-14. Przeprawa była dwukrotnie niszczona podczas wojen. Przy niskim stanie wód na dnie rzeki nadal widać ozdobne fragmenty mostu.

Wisła była „świadkiem” krwawych zmagań warszawskich powstańców w 1944 roku. Pomoc usiłowali im nieść żołnierze ale desant zakończył się klęską. W roku 1951 upamiętniono to wydarzenie specjalną pamiątkową płytą, na wysokości 511. kilometra Wisły.  Z pokładu tramwaju wodnego można zobaczyć także pomnik Chwała Saperom, odsłonięty w 1975 roku i poświęcony żołnierzom poległym podczas rozminowywania zburzonej Warszawy.

Z pokładu „Warsa” widać także bramę Portu Czerniakowskiego – żelazną przegrodę o wysokości 11 m, oddzielającą kanał portu od Wisły.

Następnie statek przepływa obok słynnej „Grubej Kaśki” – unikalnej  studni miejskiej wybudowanej w korycie rzeki. Studnia pobiera wodę z kilkunastu drenów, które znajdują się kilka metrów pod dnem i pompuje ją rurociągiem do Wodociągu Praskiego znajdującego się na Saskiej Kępie.

W tym miejscu statek rozpoczyna rejs powrotny. I wtedy można zobaczyć Stadion Narodowy. Obiekt został osadzony w niecce Stadionu Dziesięciolecia,  w ostatnich latach znanego głównie jako targowisko „Jarmark Europa”. Podczas Euro 2012, na jego trybunach zmagania piłkarzy będzie oglądało 58 tysięcy kibiców.

Następnie „Wars” mija wejście do Portu Praskiego, który był portem zimowym i handlowym. Przeładowywano w nim węgiel, materiały budowlane, żywność, zboże, piasek i żwir. Obecnie jest siedzibą komisariatu policji rzecznej.

Turyści zobaczą też strzeliste wieże praskiej katedry św. Michała Archanioła i św. Floriana Męczennika, konsekrowaną w 1901 roku. Neogotycki kościół został wysadzony przez Niemców w 1944 roku i odbudowany po wojnie staraniem mieszkańców Pragi. Przed świątynią stoi pomnik bohaterskiego ks. Ignacego Skorupki.

Wart uwagi jest również most Gdański – składający się z dwóch odrębnych przepraw – kolejowej (stojącej na podporach historycznego mostu przy Cytadeli z 1875 roku) i drogowo-tramwajowej z 1904. Oba mosty były dwukrotnie niszczone – przez Rosjan w 1905 roku i Niemców w 1944 roku. Po II wojnie  światowej zostały odbudowane w zmienionej formie, jednak zachowały  charakterystyczną dwupoziomowość.

Statek przepłynie obok skarpy  nadwiślańskiej, która biegnie wzdłuż rzeki, od doliny Jeziorki do Młocin. Skarpa pełniła kiedyś funkcje obronne i była naturalną zaporą chroniącą przed powodziami. Powstała  głównie z tworów polodowcowych, a także z nasypów powstałych w wyniku działalności człowieka – gruzu i odpadków. Następnie stała się cennym obszarem pod zabudowę dla dworów, pałaców, kościołów i klasztorów.

Zbliżając się do celu podróży „Wars” mija Nowe Miasto – wydzielone z przedmieść Starej Warszawy w XV wieku i ponownie włączone do Warszawy dopiero w wieku XVIII. Nowe Miasto miało własny, duży rynek z ratuszem, kościół parafialny p.w. Nawiedzenia N.M.P. i  osobne władze miejskie. Było zamieszkałe przez uboższych rzemieślników i biedotę.

I wreszcie z perspektywy Wisły można podziwiać najstarszą część Warszawy – Stare Miasto, powstałe na przełomie XIII-XIV wieku w pobliżu grodu książęcego. Stare Miasto zostało niemal całkowicie zniszczone podczas II wojny światowej i odbudowane w XVIII-wiecznej postaci. W 1980 roku zostało wpisane na światową listę dziedzictwa narodowego UNESCO.

Od początku sezonu z oferty Warszawskich Linii Turystycznych skorzystało już ponad 25 tysięcy osób. Ponad 21 tysięcy przepłynęło promami kursującymi pomiędzy brzegami Wisły, ponad 3,5 tys. osób popłynęło tramwajem wodnym a prawie 800 wybrało się w rejs nad Zalew Zegrzyński.

 

 

Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.