Doświadczenia turyńsko-wiedeńskie – ZTM Warszawa

Doświadczenia turyńsko-wiedeńskie

Zakończył się miesięczny staż 12 pracowników ZTM w Wiedniu i Turynie. Po podobnym stażu w Berlinie w 2009 roku, w warszawskiej komunikacji miejskiej pojawiły się m.in. przyciski z alfabetem Braille`a, przystanki z wyniesioną jezdnią, śluzy przystankowe, cofnięte linie zatrzymywania czy metrobusy (autobusy kursujące co 3- 5 minut). Pomysł projektu skierowanego do uczniów szkół podstawowych – Warszawska Linia Edukacyjna – został również zaczerpnięty z wzorców „berlińskich”. Na jakie udogodnienia dla pasażerów, zwrócono uwagę podczas tegorocznego stażu w obu miastach?

Staże odbyły się w austriackim przedsiębiorstwie komunikacyjnym Wiener Linien oraz włoskim AMMT. Argumentem przesądzającym o zaproszeniu tych partnerów do projektu było ich doświadczenie w organizacji imprez masowych – przed czterema laty w Wiedniu rozgrywane były mecze EURO 2008, a w 2006 roku Turyn był gospodarzem XX zimowych igrzysk olimpijskich. Włoski partner wypracował także efektywne rozwiązania zapewniające sprawną komunikację turystom i pielgrzymom odwiedzającym miasto w okresie, gdy wystawiany jest całun turyński. Metropolia Turynu to 32 gminy, 1,5 mln mieszkańców, z czego 900 tys. w samym Turynie. Podczas olimpiady do Turynu przyjechało 1,5 mln widzów. Zawody sportowe odbywały się w 11 miejscowościach, powstały 3 wioski olimpijskie, 7 wiosek dla mediów. Zadaniem organizatora komunikacji miejskiej było zapewnienie sprawnego przemieszczania się pomiędzy wioskami i miejscami rozgrywek dyscyplin sportowych. Powstały dedykowane linie autobusowe oznaczone literą X – specjalne dla „rodziny olimpijskiej”, dziennikarzy, kibiców i mieszkańców Turynu. Część linii autobusowych i tramwajowych kursowała przez całą dobę. Na czas olimpiady zostało wynajętych dodatkowo 1000 autobusów.

Euro 2008 była imprezą sportową na znacznie mniejszą skalę niż w przypadku olimpiady. Stąd w Wiedniu nie powstawały specjalne linie autobusowe czy tramwajowe. Wiener Linien zapewnił kursowanie metra przez całą dobę (5 linii), a komunikacja dzienna kursowała o pół godziny dłużej, niż wskazywał rozkład jazdy.

Podczas stażu pracownicy ZTM podpatrywali organizację komunikacji miejskiej nie tylko w trakcie imprez sportowych. Interesującym rozwiązaniem z Turynu jest system zarządzania informacją o ruchu (spółka 5T), m.in. na 317 przystankach znajdują się ekrany informacyjne, pasażer z dowolnego przystanku może wysłać sms z zapytaniem o najbliższy kurs. Informacja o komunikacji miejskiej została zintegrowana z Google Transit.

Komunikacja miejska w Wiedniu traktowana jest priorytetowo nad transportem indywidualnym. Wiedeńczycy wprowadzając zmiany komunikacyjne kierują się zasadą pozyskiwania dodatkowych pasażerów. Z myślą o pasażerach wprowadzono wiele ciekawych rozwiązań, np. biletomaty dostępne na różnej wysokości, przesiadka „drzwi w drzwi” z autobusu do tramwaju, prowadnice dla niewidomych na skrzyżowaniach przez tory tramwajowe, wypukłe nadruki informacyjne na poręczach.

Prezentacja doświadczeń z Turynu i Wiednia odbyła się podczas seminarium w warszawskim Domu Technika NOT. W konferencji uczestniczyli przedstawiciele przewoźników i instytucji związanych z organizowaniem komunikacji miejskiej w Warszawie i innych miastach, m.in. Łodzi, Poznania czy Wrocławia.

Staże w Wiedniu i Turynie były realizowane w ramach projektu „Nowa kultura mobilności w Warszawie”, który otrzymał dofinansowanie w wysokości 29.820 euro z funduszy unijnych programu Leonardo da Vinci. Przedsięwzięcie jest kontynuacją projektu „Nowa jakość usług – młodzi pracownicy motorem zmian w komunikacji miejskiej”, zrealizowanego w 2009 roku przez ZTM, wspólnie z berlińskim partnerem BVG.

Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.