Poznaliśmy laureatów konkursu na projekt koncepcyjny systemowo-modułowego miejskiego parkingu rowerowego. 7 grudnia w siedzibie ZTM przy ul. Żelaznej odbyło się spotkanie ze zwycięzcami, podczas którego podpisano umowy o przekazaniu ZTM praw autorskich do projektów. Parkingi dla rowerów, według wybranych koncepcji, uzupełnią istniejący system P+R i będą powstawały w pobliżu węzłów przesiadkowych i przystanków.
Zainteresowanie konkursem było bardzo duże. Do ZTM nadesłano ponad 60 projektów, które oceniło jury w składzie: Leszek Ruta – dyrektor ZTM, dr Andrzej Brzeziński – Politechnika Warszawska, Tomasz Gamdzyk – Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego oraz Rafał Muszczynko – Stowarzyszenie Zielone Mazowsze. Przyznawano punkty (w skali od 0 do 10) za walory estetyczne, poziom walorów użytkowych i zastosowane rozwiązania projektowe wpływające na koszt montażu i produkcji oraz późniejszą eksploatację obiektów.
Pierwsze miejsce przypadło Małgorzacie Biernackiej i Marcinowi Klichowi. Drugie pracowni WMW Architekci, w składzie – Grzegorz Wnorowski, Piotr Łukanowski, Beata Mosakowska-Wnorowska i Mariusz Krispel, a trzecie miejsce zdobyła grupa projektowa liniaprosta.pl – Krzysztof Lewandowski i Piotr Nowocień.
ZTM oferuje obecnie prawie 800 miejsc parkingowych dla rowerów, w 36 miejscach w całej Warszawie (m.in przy parkingach P+R). We wrześniu br. stołeczni radni wprowadzili do statutu ZTM nowy punkt (w par. 4: „21. tworzenie korzystnych warunków dla rozwoju systemu transportu rowerowego, poprzez zapewnienie miejsc do parkowania rowerów na obiektach będących w dyspozycji ZTM lub w ich bezpośrednim sąsiedztwie.” (uchwała Rady m.st. Warszawy nr XXII/441/2011), który umożliwi rozwijanie systemu B+R wszędzie tam, gdzie będzie to korzystne dla rowerzystów, korzystających z komunikacji miejskiej (przy stacjach kolejowych, pętlach autobusowych, ważnych węzłach komunikacyjnych oraz nowych parkingach P+R).
Najciekawsze prace konkursowe zostaną zaprezentowane na wiosennej wystawie w Parku Sztuki Młociny, inaugurującej sezon rowerowy 2012.
Opublikowano 8 grudnia 2011
Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019