Mimo, że do zakończenia budowy centralnego odcinka II linii metra pozostało jeszcze dużo czasu, Warszawa już rozpoczęła przygotowania do poprowadzenia podziemnej kolei dalej. Została podjęta decyzja, że II linia będzie zbudowana w całości, a pierwszym etapem będzie przygotowanie do wydłużana linii w tym samym czasie na Wolę i na Targówek. Został ogłoszony konkurs na projekt koncepcyjny stacji odcinka zachodniego i północno-wschodniego – w wariancie 3+3.
Dzięki temu rozpoczęcie prac na kolejnych odcinkach II linii, będzie teoretycznie możliwe bez czekania na oddanie do eksploatacji odcinka centralnego. Warunkiem koniecznym będzie jednak pozyskanie środków unijnych z kolejnej perspektywy finansowej. Oczywiście po uzyskaniu tych środków zostaną ogłoszone kolejne konkursy i przetarg na budowę pozostałych odcinków II linii wraz ze stacją postojową Mory.
Z obu stron linia podziemnej kolei zostanie w pierwszej kolejności wydłużona o trzy stacje.
Na odcinku zachodnim będą to:
– C8 – pod ul. Płocką, w rejonie skrzyżowania z ul. Wolską
– C7 – pod ul. Górczewską, po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego w rejonie ulic: Sokołowskiej i Syreny
– C6 – pod ul. Górczewską, w rejonie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza
Odcinek północno-wschodni składać się będzie ze stacji:
– C16 – pod ul. Strzelecką po wschodniej stronie ul. Stalowej
– C17 – w okolicy skrzyżowania ul. Pratulińskiej z ul. Ossowskiego
– C18 – w rejonie skrzyżowania ul. Pratulińskiej z ul. Trocką
Na obu końcach wydłużonej II linii powstaną tory odstawcze dla pociągów i komory do zawracania.
Termin składania wniosków o udział w konkursie upływa 15 grudnia. Uczestnicy zakwalifikowani do udziału w konkursie będą mieli 90 dni na złożenie prac. Zadanie zostało podzielone na dwie części. Oddzielnie będzie wybierana najlepsza koncepcja dla odcinka zachodniego i oddzielnie dla północno-wschodniego. Każdy z uczestników będzie mógł złożyć tylko jedną pracę, dotyczącą jednego z tych odcinków.
Prace będą oceniane m.in. pod kątem kosztów, zastosowanych rozwiązań architektonicznych, oddziaływania obiektów metra na środowisko oraz powiązań podziemnej kolei z komunikacją naziemną.
Zwycięzca konkursu w każdej części otrzyma 50 tys. zł nagrody oraz zostanie zaproszony do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki na wykonanie projektu budowlanego. Sąd konkursowy przyzna również po cztery wyróżnienia o wartości 25 tys. zł.
Opublikowano 28 listopada 2011
Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019