Przetargi ZTM – jasne i przejrzyste zasady – ZTM Warszawa

Przetargi ZTM – jasne i przejrzyste zasady

Zarząd Transportu Miejskiego, jako jeden z największych organizatorów transportu publicznego w Europie, ogłasza kilkadziesiąt przetargów rocznie. W ubiegłym roku było ich ponad 100! Niektóre z postępowań dotyczą zamówień o wartości kilkuset milionów zł. Wszystkie przetargi są ogłaszane zgodnie z obowiązującym prawem, według jasnych, równych dla wszystkich oferentów zasad.

Postępowania o zamówienia publiczne, ogłaszane przez ZTM, dotyczą spraw tak odległych od siebie, jak ochrona w komunikacji miejskiej, zakup materiałów biurowych, budowa parkingów P+R, usługi prawnicze, remonty pętli autobusowych, dostawa biletów komunikacji miejskiej, sprzątanie przystanków, zakup i montaż wiat.

Nie można oczywiście zapominać o przetargach na obsługę komunikacyjną, które są „najdroższe”. Dla przykładu – w połowie ubiegłego roku ZTM rozstrzygnął przetarg na usługi przewozowe, wykonywane 50 nowoczesnymi, przegubowymi autobusami (wygrała go firma Mobilis). Umowa, podpisana na 8 lat opiewa na kwotę ok. 386 mln zł.  

Oprócz przetargów wieloletnich, ZTM ogłasza także, wspólnie z gminami ościennymi, przetargi „krótkie” (jednoroczne lub czasem nawet kilkumiesięczne) na obsługę lokalnych linii dowozowych – popularnych „eLek”. W 2010 r. rozstrzygnięte zostały postępowania na usługi przewozowe w gminach: Wieliszew, Piaseczno i Lesznowola. W roku bieżącym, oprócz wyżej wymienionych, rozstrzygnięte zostały przetargi na linie „L” w gminach: Pruszków, Stare Babice, Zielonka, Góra Kalwaria, Konstancin-Jeziorna i Izabelin.

Przetargi przewozowe są nieograniczone. Może w nich brać udział każdy przewoźnik, który spełnia warunki określone w specyfikacjach przetargowych. Warunki udziału w postępowaniu, w tym przede wszystkim wymagania dotyczące doświadczenia w wykonywaniu tego rodzaju usługi oraz wymagania dotyczące autobusów są tak skonstruowane, żeby żaden z przewoźników chcących wziąć udział w postępowaniach ich nie kwestionował. To dowód na to, że ZTM przeprowadzał i przeprowadza przetargi z zachowaniem zasad uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców.

Ogłoszenia o przetargach są publikowane m.in. w biuletynie Urzędu Zamówień Publicznych lub w biuletynie Unii Europejskiej (w zależności od wartości przetargu), na stronie internetowej ZTM i na stronie internetowej urzędu miasta.

Nie bez znaczenia jest również fakt, że środowisko pracowników transportu, podobnie jak prawników, lekarzy czy dziennikarzy jest stosunkowo małe. „Transportowcy” znają się, gdyż spotykają się na wielu komunikacyjnych imprezach takich jak: targi, konferencje, warsztaty itp. Zdarza się również, że w przetargach na obsługę komunikacyjną startują firmy, w których zatrudnione są osoby, które w ZTM zajmowały kierownicze stanowiska. 

Nie ma to jednak żadnego wpływu na wybór najkorzystniejszej oferty. Kryterium wyboru jest tylko i wyłącznie cena, czyli wygrywa ten, kto zażąda najniższych stawek za swoje usługi. Warto dodać, że w znacznej części przetargów, również tych przewozowych, wykonawca wybierany jest w wyniku aukcji elektronicznej. Polega to na tym, że chętni najpierw składają oferty w tradycyjny sposób i jeśli wpłyną trzy ważne, odbywa się aukcja, w której każdy oferent ma okazję do obniżenia swojej ceny. Dzięki temu miasto jest w stanie zaoszczędzić rocznie nawet ponad 10 milionów zł. Oszczędności za rok 2009 przekroczyły 12 milionów zł!

Nie zawsze jednak wpływają trzy ważne oferty. Czasem zdarza się również tak, że są trzy ważne oferty, ale wykonawcy nie obniżają swoich cen. W przetargu na linie dowozowe w Lesznowoli, po otwarciu ofert papierowych pierwsza była firma MK-2, druga PKS Grodzisk Maz. a trzecia Europa-Express City. Mimo aukcji, kolejność i ceny nie uległy zmianie. W przetargu na linię w Starych Babicach kolejność przed aukcją była następująca: 1. MK-2 (2,19 zł za wozokilometr brutto), 2. PKS Grodzisk Mazowiecki (2,35), 3. Europa-Express City (2,38). W wyniku aukcji PKS Grodzisk Maz. (2,07) przebił Europa Express City (2,08) o 1 grosz i wygrał, MK-2 (2,19) zajęła ostatnie miejsce.

Niestety, w przypadku przetargów wspólnych z gminami ościennymi procedury się czasem wydłużają i ze względu na napięte terminy, nie zawsze jest po prostu czas na zorganizowanie dodatkowych aukcji elektronicznych. Tak było w przypadku ostatniego przetargu dotyczącego usługi przewozowej na obszarze Gminy Konstancin-Jeziorna z Warszawą (porozumienie zostało podpisane 16 sierpnia, a przewozy miały się rozpocząć 1 września). Interes mieszkańców okazał się priorytetem.

Warto dodać, że informacje o wyborze najkorzystniejszej oferty umieszczane są zawsze na stronie internetowej ZTM.

Szczegółowe zestawienie ofert jakie firmy przewozowe składały w ostatnich kilku przetargach na obsługę komunikacyjną w gminach:

Lesznowola – grudzień 2010 r.

1.Europa Express City (3,09 zł. za wozokilometr brutto), 2. MK-2 (3,24 zł)

Wieliszew – grudzień 2010 r.

1. Europa Express City (3,09 zł), 2. PPKS Warszawa (3,18 zł)

Piaseczno – grudzień 2010 r.

1. PPKS Warszawa (2,81 zł), 2. Europa Express City (3,09 zł)

Wieliszew – styczeń 2011 r.

1. PPKS Warszawa (2,97 zł) 2. Europa Express City (3,49 zł i 2,49 zł)

Lesznowola – styczeń 2011 r.

1. MK-2 (2,47 zł) 2. PKS Grodzisk Maz. (2,89 zł) 3. Europa Express City (2,91 zł)

Piaseczno – styczeń 2011 r.

1. PPKS Warszawa (2,75 zł) 2. Europa Express City (3,39 zł)

Pruszków – luty 2011 r.

1. Europa Express City (3,67 zł), 2. PKS Grodzisk Maz. (5,80 zł)

Stare Babice – luty 2011 r.

1. PKS Grodzisk Maz. (2,07 zł), 2. Europa Express City (2,08 zł), 3. MK-2 (2,19 zł)

Zielonka – maj 2011 r.

1. Europa Express City (2,70 zł), 2. PKS Grodzisk Maz. (2,74 zł)

Góra Kalwaria – sierpień 2011 r.

1. Europa Express City (3,15 zł) 2. Mobilis (3,66 zł)

Konstancin-Jeziorna – sierpień 2011 r.

1. Europa Express City (2,58 zł), 2. PPKS Warszawa (2,67 zł), 3. Mobilis (2,92 zł)

Izabelin – sierpień 2011 r.

1. MK-2 (2,68 zł), 2. PKS Grodzisk Maz. (2,76 zł), 3. Mobilis (3,20 zł)

 

 

Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.